5 996 läst ·
65 svar
6k läst
65 svar
Val av uppvärming nyproduktion
Ja. Har man elbil och kan ladda den dagtid (eller om man har batterier för att lagra el och ladda bilen på natten.) så kan solceller säkert vara värt det.R Robiban skrev:Vi har inte riktigt bestämt hus än. Men ska vid nästa möte försöka få lite uppgifter om energibehov.
Anledningen att solceller ändå funkar för oss är att vi har elbil och jag jobbar hemifrån så kan i princip alltid ladda när solen skiner och med den flvp kommer de hjälpa till med uppvärmning också i och med det större elbehovet vår och höst.
Med bergvärme blir det inte lönsamt med solceller, men det är ju liksom lite antingen eller där bergvärme helt klart sitter i förarsätet
Om du anser att solcellerna är en fördel med FLVP så är det det med BVP också.
Under den period när solcellerna ger ett ordentligt tillskott med el så kommer båda alternativen att kunna dra nytta av solcellerna även om ingen av dom kommer att förbruka speciellt mycket energi.
Det är en skillnad i COP mellan dom generellt men jag tror att det i praktiken är ganska försumbart under de perioderna. Speciellt som förbrukningen ändå är så låg.
Den stora skillnaden mellan BVP och FLVP är ju under de månader när inte solcellerna ger något större tillskott. Där kommer BVP att kunna gå bara på kompressorn och vara effektiv men FLVP kommer att behöva stöd från elpatronen. Dvs under den period där FLVP har som jobbigast så har du ingen större nytta av solcellerna.
Om jag tittar på förbrukningskurvorna för min BVP över året och kollar på värmeproduktionen så ligger Oktober och April på ca 300 kWh för värmeproduktionen för hela huset.
November - Mars ligger den på 500-700 kWh i månaden. Dec -Feb ligger på drygt 600. Nov och Mars ligger på ca 500.
tittar jag på vad jag skulle kunna förvänta mig om jag satte upp 10 kW solceller på taket här (Lite norr om Sthlm) så ser det ut som att Okt till Feb så produktionen försumbar (under 250 kWh / månad eftersom jag inte har något tak i rakt söderläge.)
Dvs den perioden när solcellerna producerar el så är värmebehovet försumbart.
Det är i stort sett ett litet tillskott under Sept- okt samt under April som det gör någon skillnad alls och då är värmebehovet ganska försumbart. Dvs solcellerna producerar mer än 300 kWh i månaden bara de månader när värmebehovet är under 300 eller inget alls.
Ja där har du rätt - Kollar man över ett helt år tror jag solceller ger mer besparing i form av ren kWh men där tillkommer i ekvationen att elpriserna stiger på vintern när solcellerna inte ger något alls. Det är däremot elnätsavgiften, skatter mm som är den stora boven och det är helt underbart att ha elräkningar som i princip bara är fasta avgifter mellan april och september, när man vill ha lit extraS steffo_b skrev:Ja. Har man elbil och kan ladda den dagtid (eller om man har batterier för att lagra el och ladda bilen på natten.) så kan solceller säkert vara värt det.
Om du anser att solcellerna är en fördel med FLVP så är det det med BVP också.
Under den period när solcellerna ger ett ordentligt tillskott med el så kommer båda alternativen att kunna dra nytta av solcellerna även om ingen av dom kommer att förbruka speciellt mycket energi.
Det är en skillnad i COP mellan dom generellt men jag tror att det i praktiken är ganska försumbart under de perioderna. Speciellt som förbrukningen ändå är så låg.
Den stora skillnaden mellan BVP och FLVP är ju under de månader när inte solcellerna ger något större tillskott. Där kommer BVP att kunna gå bara på kompressorn och vara effektiv men FLVP kommer att behöva stöd från elpatronen. Dvs under den period där FLVP har som jobbigast så har du ingen större nytta av solcellerna.
Om jag tittar på förbrukningskurvorna för min BVP över året och kollar på värmeproduktionen så ligger Oktober och April på ca 300 kWh för värmeproduktionen för hela huset.
November - Mars ligger den på 500-700 kWh i månaden. Dec -Feb ligger på drygt 600. Nov och Mars ligger på ca 500.
tittar jag på vad jag skulle kunna förvänta mig om jag satte upp 10 kW solceller på taket här (Lite norr om Sthlm) så ser det ut som att Okt till Feb så produktionen försumbar (under 250 kWh / månad eftersom jag inte har något tak i rakt söderläge.)
Dvs den perioden när solcellerna producerar el så är värmebehovet försumbart.
Det är i stort sett ett litet tillskott under Sept- okt samt under April som det gör någon skillnad alls och då är värmebehovet ganska försumbart. Dvs solcellerna producerar mer än 300 kWh i månaden bara de månader när värmebehovet är under 300 eller inget alls.
Det är däremot oklart hur det här med effekttariffer kommer slå, jag tror det kommer vara försumbart i det stora hela när man kan förbruka mycket själv - helst ska man ha pool också.
Från Mars börjar de ge 1000 kWh på en månad beroende på väder så från då börjar de bli billigt, i Maj är det 2000 kWh+ men då går ca 50% ut på nätet vilket inte ger något i princip utan 60-öringen.
Då har du ganska stora solceller med andra ord. Typ 20 kW misstänker jag.R Robiban skrev:Ja där har du rätt - Kollar man över ett helt år tror jag solceller ger mer besparing i form av ren kWh men där tillkommer i ekvationen att elpriserna stiger på vintern när solcellerna inte ger något alls. Det är däremot elnätsavgiften, skatter mm som är den stora boven och det är helt underbart att ha elräkningar som i princip bara är fasta avgifter mellan april och september, när man vill ha lit extra. Hushållsel och ev uppvärmning klarar solcellerna även i mulet väder och när det är klar himmel kan man ladda.
Det är däremot oklart hur det här med effekttariffer kommer slå, jag tror det kommer vara försumbart i det stora hela när man kan förbruka mycket själv - helst ska man ha pool också.
Från Mars börjar de ge 1000 kWh på en månad beroende på väder så från då börjar de bli billigt, i Maj är det 2000 kWh+ men då går ca 50% ut på nätet vilket inte ger något i princip utan 60-öringen.
Det är klart att man slipper nätavgifter och annat under sommaren för hushållselen och varmvattenproduktion. Men det blir ändå inte så mycket att jag anser att jag skulle få en vettig återbetalningstid på solceller.
Men då har jag å andra sidan inte någon elbil.
Har man elbil som man laddar så är det mycket lättare att räkna hem. I synnerhet framöver när det blir effekttariff om man har möjlighet att ladda den dagtid med solcellerna under sommarhalvåret.
Så jag kan förstå att du vill ha solceller ur det perspektivet.
Med det sagt. Den största skillnaden mellan FLVP och BVP är under den perioden där solcellerna inte hjälper till speciellt mycket. Och där är en BVP betydligt bättre energiekonomiskt.
Men besparingen i energi är inte mer än något tusental kWh om året om du inte också har FTX.
Så då är det ju frågan om du anser att det är värt det.
Med BVP och vanlig frånluftsfläkt så kan du ju installera FTX i efterhand och bara behöva lägga till tilluftskanaler för den.
Väljer du FLVP så är den dörren stängd delvis eftersom om du sätter på en FTX som tar en massa värme ur frånluften så kommer FLVP att få mindre värme att jobba med. Så med FLVP är FTX inte speciellt fördelaktigt skulle jag säga. Det går såklart men om FTX tar ned frånluften till närmare 0 grader när det är någon minus ute så halveras mängden tillgänglig energi för FLVP att jobba med. (baserat på att den plockar ur värme så att frånluften ut blir -15 - -17 grader)
Plus att det nog blir avsevärt mer komplicerat att få till det bra eftersom du då måste få FTX att samspela på ett bra sätt med FLVP fläkten.
Hade jag personligen varit i din situation så hade jag nog gått på BVP. Men jag hade nog försökt hitta ekonomiskt utrymme även för FTX för att maximera energieffektiviteten. Men också för att då finns möjligheten att lägga till frikyla i tilluften varma sommardagar om man kommer fram till att det finns behov för det.
Gratis AC är aldrig fel. Det går ju visserligen att lösa det effektivt med en vanlig LVP också men den kostar betydligt mer i drift. Visserligen under den period när du får ut bra med el från solcellerna om du väljer att ha det på nya huset. Men i alla fall
enligt vad jag kan se så har dom en teknisk livslängd på 10-15 år men enligt nibe så överlever dom i snitt 14-24 år. Dvs i stort sett lika länge som en Bergvärmepump.K Kustvägen skrev:
Min mamma har en frånluftsvärmepump i huset och mig veterligen så har den blivit bytt en gång sedan 1982. Dvs efter 43 år så är hon inne på den andra pumpen. Den första gav troligen upp pga att den frös sönder. Den hade inget dammfilter och ingen hade tänkt på att rengöra kondensorn vilket ledde till att den blev igensatt och det blev påbyggnad av is. Hela ventilationdelen av den var ett massivt isblock inuti.
så dom håller ganska länge. Nu är den som hon har den äldre varianten som bara värmer tappvarmvatten men rent tekniskt så är det inte någon större skillnad mot dom moderna som kan ge upp till 7 kW. Det är bara styrningen och storleken på kompressorn som skiljer mest.
Bergvärmepump 100 %R Robiban skrev:Vi har precis beslutat att bygga nytt hus men blir inte klok på valet av värmekälla. Vi bor i Sundsvall, södra Norrland efter kusten.
Vi ska bygga ett enplanshus om ca 170 kvm med golvvärme där en flvp eller bvp ingår men borrning tillkommer.
En bekant uppskattar pris för borrning och rör till ca 90 tkr för ett 180m hål. Säljaren och entreprenören menar att det tar väldigt lång tid att spara in kostnaden för bergvärme kontra flvp, vilket låter rimligt om priset på borrning är någorlunda rätt.
Jag oroar mig lite för spaltventilerna i fönster med flvp och kallras vid dessa. Tänkte också eventuellt sätta in llvp som stöd till flvp och kyla eller är det dumt?
För samma peng som borrning får man ju typ ett 8kw solcellssystem som går bra ihop med vår elbil också. Laddar ca 5.500 kWh per år, ca hälften via egenproducerad el.
Hur hade ni resonerat och investerat, om man ska göra det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden