5 672 läst ·
65 svar
6k läst
65 svar
Val av uppvärming nyproduktion
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag bor ungefär 8 mil norr om Sundsvall, vid vatten och känner inte alls igen mig att det skulle vara runt nollan vintertid. Inte alls faktiskt. Jag har haft -35C för ungefär 5 år sedan och det varade ett antal dagar.R Robiban skrev:Tackar för alla synpunkter men söker lite mer uttömmande svar än att bergvärme är bäst. Frågan är mer om den högre installationskostnaden betalar igen sig inom rimlig tid.
Sundsvall ligger närmare Malmö än Kiruna och vi bor väldigt nära havet så vi har ganska milt vinter klimat, ungefär 3 graders skillnad över året mit Stockholm enligt Google. Det är oftare närmare 0 än under 10 grader mellan december och mars.
Tar gärna emot fler synpunkter som grundar sig i mer siffror och erfarenheter. Eller tips om det finns verktyg som man kan använda för att få någon typ av schablon på hur många kWh/år man sparar med bergvärme.
Övriga omständigheter är också att ta i beaktning så klart (kyla, fläktande, oljud mm) men meningen är att vi ska försöka ta ett påläst beslut om vad som ger mest värde för pengarna och försöka spara där det går och spendera där det känns rättfärdigat. Att bara välja allt som är bäst objektivt kommer göra att huset blir väldigt dyrt.
Rätt många dagar på vintern är det under de -15 där min LLVP inte ger så mycket längre.
Bergvärme är stabilt och bra, men FLVP ger dig andra - och för mig nästan avgörande - fördelar: Det ger ett undertryck i kåken och frisk luft som håller er och huset krytt. En bergvärmeinstallation kostar mycket i investering men är "bergsäker", absolut, men torde då också kompletterars med en FTX för just hälsoaspekterna jag nämnde. Så med en FTX på loftet får ni besparing men samtidigt just det (ibland märkbara) suset. Vissa talar om rengöring av kanaler som ett bekymmer men det är det endast om man slarvar med filter.R Robiban skrev:Vi har precis beslutat att bygga nytt hus men blir inte klok på valet av värmekälla. Vi bor i Sundsvall, södra Norrland efter kusten.
Vi ska bygga ett enplanshus om ca 170 kvm med golvvärme där en flvp eller bvp ingår men borrning tillkommer.
En bekant uppskattar pris för borrning och rör till ca 90 tkr för ett 180m hål. Säljaren och entreprenören menar att det tar väldigt lång tid att spara in kostnaden för bergvärme kontra flvp, vilket låter rimligt om priset på borrning är någorlunda rätt.
Jag oroar mig lite för spaltventilerna i fönster med flvp och kallras vid dessa. Tänkte också eventuellt sätta in llvp som stöd till flvp och kyla eller är det dumt?
För samma peng som borrning får man ju typ ett 8kw solcellssystem som går bra ihop med vår elbil också. Laddar ca 5.500 kWh per år, ca hälften via egenproducerad el.
Hur hade ni resonerat och investerat, om man ska göra det?
Konklusion: Byggde jag ett nytt hus vore valet "enkelt": FLVP. Värme är inte allt - ventilation lika viktig.
Måste man ha värmeåtervinning på frånluften även om man har bergvärme? I sådana fall så blir det en svårare fråga i min värld. XD Det går ju alldeles utmärkt att bygga F-ventilation med undertryck och friskluftsventiler motsvarande vad en FLVP suger/dra.H hovapettson skrev:Bergvärme är stabilt och bra, men FLVP ger dig andra - och för mig nästan avgörande - fördelar: Det ger ett undertryck i kåken och frisk luft som håller er och huset krytt. En bergvärmeinstallation kostar mycket i investering men är "bergsäker", absolut, men torde då också kompletterars med en FTX för just hälsoaspekterna jag nämnde. Så med en FTX på loftet får ni besparing men samtidigt just det (ibland märkbara) suset. Vissa talar om rengöring av kanaler som ett bekymmer men det är det endast om man slarvar med filter.
Konklusion: Byggde jag ett nytt hus vore valet "enkelt": FLVP. Värme är inte allt - ventilation lika viktig.
Självklart kan det bli kallt några veckor per år men enligt min erfarenhet är -20 ovanligt, -35 har aldrig hänt och väderdata visar som sagt att på årsbasis är medeltemperaturen 3 grader lägre än Stockholm. Alltså inga astronomiska skillnader samt att det blir mildare för varje år som går säga det. Det är dom där dagarna jag tänker att man får elda lite morgon och kväll för stödvärme. När det är så kallt går ju också bergvärmen med stöd från elpatronen även om det är lite mindre.MultiMan skrev:
Jag bor ungefär 8 mil norr om Sundsvall, vid vatten och känner inte alls igen mig att det skulle vara runt nollan vintertid. Inte alls faktiskt. Jag har haft -35C för ungefär 5 år sedan och det varade ett antal dagar.
Rätt många dagar på vintern är det under de -15 där min LLVP inte ger så mycket längre.
"Måste"? Man kan öppna fönstren och vädra ut all den dyrbara värmen, men vi bor i Sverige - inte Spanien.A Alikzus skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Här är väderdata senaste 2 åren:R Robiban skrev:Självklart kan det bli kallt några veckor per år men enligt min erfarenhet är -20 ovanligt, -35 har aldrig hänt och väderdata visar som sagt att på årsbasis är medeltemperaturen 3 grader lägre än Stockholm. Alltså inga astronomiska skillnader samt att det blir mildare för varje år som går säga det. Det är dom där dagarna jag tänker att man får elda lite morgon och kväll för stödvärme. När det är så kallt går ju också bergvärmen med stöd från elpatronen även om det är lite mindre.
Vintern 2023-24
Taget från? Mätstation midlanda flygplats? Den är omgiven av land och det är som sagt inte ovanligt med några graders skillnad.MultiMan skrev:
Här är data från brämön väderstation vilket är mer representativt men kanske något varmare än Alnö.
Då är det troligtvis mest rätt för dig att välja frånluftsvärmepump och räcker det inte riktigt till så kompletterar du senare med en LLVP som även ger kyla på sommaren.R Robiban skrev:
En LLVP ger den mest energieffektiva uppvärmningen per krona investerad. Ljudstörningen är inte för alla dock.
Jo, visst absolut. Men dels har vi måste som i eventuella regulatoriska krav. Och sedan är ju frågan vad som är mest energieffektivt: FLVP eller bergvärme utan FTX. Att sedan bergvärme med FTX blir ännu bättre är ju en annan sak, det blir också en ännu större kostnad och man kan sällan optimera in absurdum; i synnerhet inte bara för att det känns bra.H hovapettson skrev:
Det är väl den sista meningen jag syftar lite till när jag ställer frågan. Hade jag fått peka och välja hade jag självklart valt bergvärme med ftx men det är ca 150.000 extra och har svårt att se att det skulle ge så stor besparing att det ens är plus efter 20 år.A Alikzus skrev:Jo, visst absolut. Men dels har vi måste som i eventuella regulatoriska krav. Och sedan är ju frågan vad som är mest energieffektivt: FLVP eller bergvärme utan FTX. Att sedan bergvärme med FTX blir ännu bättre är ju en annan sak, det blir också en ännu större kostnad och man kan sällan optimera in absurdum; i synnerhet inte bara för att det känns bra.
Men om det är +-0 på 12-15 år ja då är det ju genast mer intressant och kanske värt att låta annat stryka på foten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag orkar faktiskt göra mer än att googla, så det är från min egen väderstation. Belägen vid Ångermanälvens mynning.R Robiban skrev:
Varför jag rekommenderade TS en FLVP.A Alikzus skrev:Jo, visst absolut. Men dels har vi måste som i eventuella regulatoriska krav. Och sedan är ju frågan vad som är mest energieffektivt: FLVP eller bergvärme utan FTX. Att sedan bergvärme med FTX blir ännu bättre är ju en annan sak, det blir också en ännu större kostnad och man kan sällan optimera in absurdum; i synnerhet inte bara för att det känns bra.