2 547 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Val av tegelpannor
Hej!
Vi skall byta vårt tak denna sommaren eller nästa. Vi har börjat kika på lite olika typer av takpannor och har förälskat oss i glaserat. Vi räknar med att glaserat är mycket dyrare och de flesta avråder från att lägga det. Men hur många procent dyrare kan det va? Inte ens säljare jag talat med verkar vilja avslöja detta.
Nu har jag dock hittat ett tvåkupigt från st eriks vid namn maxima rg09. Jag har varit hos två olika bygghandlare och de skulle båda ge mig besked om pris i nästa vecka. Därmed vet jag inte vad det skiljer sig mot vanliga betongpannor.
Finns det någon här som har erfarenhet av S:t Eriks maxima? Är det så enkelt att lägga som de själva påstår? Är det prisvärt?
Länk till takteglet: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Tak/Lertegel/Maxima-RG09-tvakupig/
Mvh
Puffp
Vi skall byta vårt tak denna sommaren eller nästa. Vi har börjat kika på lite olika typer av takpannor och har förälskat oss i glaserat. Vi räknar med att glaserat är mycket dyrare och de flesta avråder från att lägga det. Men hur många procent dyrare kan det va? Inte ens säljare jag talat med verkar vilja avslöja detta.
Nu har jag dock hittat ett tvåkupigt från st eriks vid namn maxima rg09. Jag har varit hos två olika bygghandlare och de skulle båda ge mig besked om pris i nästa vecka. Därmed vet jag inte vad det skiljer sig mot vanliga betongpannor.
Finns det någon här som har erfarenhet av S:t Eriks maxima? Är det så enkelt att lägga som de själva påstår? Är det prisvärt?
Länk till takteglet: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Tak/Lertegel/Maxima-RG09-tvakupig/
Mvh
Puffp
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det är betydligt mycket dyrare vet inte exakt hur mycket men är likvärt som att lägga betong pannor. Men man får måla i om man skär pannorna så det inte lyser rött sen går vissa utav dom glaserad inte att skjuta så man kan gå på läkten men dom ser ut som att det ska gå och skjuta värt att kontrollera att det går är inte roligt att behöva plocka ner pannor om man måste göra något på taket. Glaserade pannor håller ju väldigt länge ligger bra och håller tätt så man får ett bra tak.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Kan bara instämma att glaserat är suveränt. Mitt tak är från 1940 och det ser nytt ut. Dock finns det lite skador på pannorna när man tittar nära. Kan tänka mig att livslängden är nästan 100 år.
Klicka här för att svara