Tja! Snart ska det läggas nya tegelpannor. Rivit gamla eternitplattor och sticketak. Förstärkt och riktat takstolar. Råsponten nästan klar så det börjar bli dags att beställa pannorna. Gör det mesta själva och har vädret emot mig så går inte alls för fort..

Hur som helst. Har varit inne på vittinges tegel men läst en del dåligt om det här på forumet. Känns som att det varierar en del från år till år och vill nog inte chansa. Därav blir det Randers tegl istället. Man känner och märker en väldigt stor skillnad när man jämför pannorna. Randers är massiva, släta och fina medan Vittinge känns sköra och porösa.

Nu till själva frågan: Vill hemskt gärna lägga enkupigt då huset är från 1860 men fått höra att det är betydligt svårare att lägga enkupigt kontra tvåkupigt. Stämmer detta verkligen? Vad jag kan läsa mig till på monteringsanvisningarna så är det lika stora marginaler både för enkupigt och tvåkupigt (ofalsat) så förstår inte riktigt vad som skulle vara svårare? Är en amatör men det har inte stoppat mig än så länge. Över hela takytan diffar det som max 2mm efter att jag förstärkt och riktat takstolar så har svårt o se att jag inte skulle lösa enkupiga pannor men jag kanske missar något?

Några andra förslag på bra enkupiga ofalsade tegelpannor?

Bild 1: Randers Tegl RT804 & RT801
Bild 2-4: Monier Vittinge T11 & E13

• Röda tegelpannor från Randers Tegl, RT804 och RT801, utställda framför butiken Derome.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghängda tegelpannor av typen Monier Vittinge med en broschyr ovanpå, synliga träställning och metallstängsel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av enkelkupiga Randers Tegl takpannor, orange i färgen, som visar deras släta yta och djupa kupning.
    Skapa konto
  • Närbild av Monier Vittinge tegelpannor med ojämn yta och fläckar, vilket illustrerar deras skörare och porösare kvalitet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.