F
Violina Violina skrev:
För det första är jag inte en han utan en hon..

Sen är det inte alls någon yrkessvets, det ÄR en hobbypryl.. Inte ens med vattenkylsaggregat blir det en yrkessvets..

Du har inte mer än 20% intermittens vid fullt uttag på den, du behöver ner till 140 A för att få full intermittens, och för en som inte gör annat än tigsvetsar och har krav på effektivitet betyder det att maskinen helt enkelt inte håller måttet..

Sen har du problemet som alla står för med dagens moderna hushållsmaskiner och hobbyverkstäder hemma.. man har ofta mer än en apparat som belastar faserna hårt, tex ugn, häll, tvättmaskin och sen då även svets..
Har man för klen huvudsäkring och man en lördag slänger in en maskin tvätt, en i hushållet står vid spisen och lagar mat och en annan går ut i garaget och svetsar, då går säkringen..

Med en trefassvets kan är det större chans att någon annan maskin i hushållet också kan vara igång samtidigt..
Du har fel, det råder ingen tvekan om att det är en yrkesmaskin. Skall man däremot upp och kontinuerligt svetsa mot 200A så är det helt klart fel val av svets. Den är konstruerad för att vara liten och portabel. Det finns mängder av yrkessvetsare som svetsar tex rostfritt upp till 120A, och det finns yrkessvetsare som svetsar tunn aluminium med.

Ingen manuell tigsvetsare har hittills kommit upp i 100%. Den ger 150A @ 60% och det är också mer intermittens än vad nån tigsvetsare levererar. Vidare så är det vid standardiserade temperaturer och i en svensk normal temperatur på ca 25 grader så är intermittensen upp runt 20A på både 100% och 60%.

Sen att du har obalanserat uttag på faserns betyder inte att alla andra har det. Jag har inga problem alls att svetsa 170A MAG, köra spisen och tvätta samtidigt.

Blir svetsresultatet sämre för att det är en enfasmaskin?

P
Ni känner inte att ni kapat TS tråd just nu,
kanske använda pm?

F
Handyman 1 skrev:
Ni känner inte att ni kapat TS tråd just nu,
kanske använda pm?
jo, lite kanske men samtidigt lever tråden. TS kan kontakta mig om TS är nyfiken på att provsvetsa en TIG.

Tänk också på att driftskostnaden är väldigt olika på svetsarna. Arbetar man inte yrkesmässigt och drar in pengar på svetsandet så kan det vara av stor betydelse.
Jag älskar min gassvets. Men den är skitdyr att svetsa med om man svetsar för lite för att hyra tuber. Köptuben blir fort tom.
Mig med kolsyra är mitt ekonomival. Det är närapå gratis att svetsa timmar i sträck.
Mycket svetssprut men det är ok för mej.
Nästa ekonomival är pinnsvets med elektroder köpta på auktion. Har nära på obegränsade mängder. Bra när okritiska konstruktioner i grovt material ska svetsas.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
E Edgarsven skrev:
Den svets som jag troligen skulle köpa är denna, [länk] Orsak för att du kan svetsa lite som du vill.
För att det står så i beskrivningen eller har du svetsat med den själv? Det är extrema felaktigheter i beskrivningen och man skall inte direkt inbilla sig att det vare sig är kvalitet eller Tyskt bara för att dom skriver von Germany. Det är billigt från Kina och inget annat.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
F fsn skrev:
För att det står så i beskrivningen eller har du svetsat med den själv? Det är extrema felaktigheter i beskrivningen och man skall inte direkt inbilla sig att det vare sig är kvalitet eller Tyskt bara för att dom skriver von Germany. Det är billigt från Kina och inget annat.
Även om man har provat en så gör ju deras totala avsaknad av kvalitetskontroll att nästa exemplar kan vara klappkasst...

Det är väl möjligen fördelen med Jula (eller Biltema), det aldrig problem med att byta...

E Edgarsven skrev:
Den svets som jag troligen skulle köpa är denna, [länk] Orsak för att du kan svetsa lite som du vill.
Kanske det här kan ställa till det för mig som än så länge bara har 10 A som jag i och för sig ska uppgradera till 16 A säkring

Max. Ingångsström
MIG 21 A; MMA: 26 A; TIG: 17 A
Nominell ingångsström
MIG 10,2 A; MMA: 13,2 A; TIG: 8,2 A

Inte helt säker på skillnaden på max o nominell ingångsström dock

Inga problem att ta ut de strömmarna på trög säkring men du får svetsa i kortare intervaller.

P pota skrev:
Max. Ingångsström
MIG 21 A; MMA: 26 A; TIG: 17 A
Nominell ingångsström
MIG 10,2 A; MMA: 13,2 A; TIG: 8,2 A

Inte helt säker på skillnaden på max o nominell ingångsström dock
Ta inte för allvarligt på de exakt angivna strömmarna. I praktiken betyder de ingenting när man inte vet exakt hur de mäter.
Det är först vid prov hemma man vet hur det fungerar. Du lär dig snart hur högt du kan vrida upp strömmen och hur lång tid du kan svetsa innan säkringen poffar.

pota,

Hur kan det komma sig att du har bara 10 A säkring till förfogande, utan några ändringar. Du nämner du kan ändra till 16 A.
Var har du uttaget på 10A? i ett enfamiljshus? eller är det i ett enkelt garage som du hyr?
Om du har uttaget för din tilltänkta svets i ett enfamiljshus, kan du troligen byta ut mätarsäkringarna till högre än vad du nu har. Det brukar vara möjligt max 25 A för vanlig enfamiljshus-elcentral. Du får byta installationskabel till grövre från elcentral till t.ex. ett 3-fas uttag CEE för din svets. Ska man ha högre än 25A mätarsäkring, blir det byte av hela elcentralen och ev. byte av servis-elkabeln, tänk stora pengar, och dessutom högre elabonnemangskostnad.

Du kanske kan kanske välja en svets som går på 3-fas 400 Volt(istället för 1-fas 230 V), då blir strömmen på varje fas lägre för samma effektuttag.

Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag skulle inte oroa mig så mycket för kvaliteten. På saker som inte är billigt skräp för du vad du betalar för, så även för grejor från Kina. Du inser att de mesta som tillverkas i väst har massor av delar från Kina?

A Arnodt skrev:
pota,

Hur kan det komma sig att du har bara 10 A säkring till förfogande, utan några ändringar. Du nämner du kan ändra till 16 A.
Var har du uttaget på 10A? i ett enfamiljshus? eller är det i ett enkelt garage som du hyr?
Om du har uttaget för din tilltänkta svets i ett enfamiljshus, kan du troligen byta ut mätarsäkringarna till högre än vad du nu har. Det brukar vara möjligt max 25 A för vanlig enfamiljshus-elcentral. Du får byta installationskabel till grövre från elcentral till t.ex. ett 3-fas uttag CEE för din svets. Ska man ha högre än 25A mätarsäkring, blir det byte av hela elcentralen och ev. byte av servis-elkabeln, tänk stora pengar, och dessutom högre elabonnemangskostnad.

Du kanske kan kanske välja en svets som går på 3-fas 400 Volt(istället för 1-fas 230 V), då blir strömmen på varje fas lägre för samma effektuttag.
Det kommer sig väl så att det är så det är gjort helt enkelt :) det är ett gammalt torp. Inte en åretruntbostad. Vi har 16 A in men bara 10 a säkringar så det är det då jag ska ä då så här 16 på en så kan jag köra på den. Ska jag ha mer kräm än så så behöver vi uppgradera abonnemanget vilket känns onödigt bara för att kunna koppla in en svets som jag använder sporadiskt.

E Edgarsven skrev:
Jag skulle inte oroa mig så mycket för kvaliteten
Dock så är det ju trist om jag köper en svets som gör att säkringen går stupikvarten men du tror inte det blir så edgarsven?

pota,

Är det endast 1 fas 230 Volt indraget till torpet?
Inte 3-fas 400 Volt?
Visa forumsdeltagarna foto på din elcentral och mätartavla med elmätare i torpet.

F
E Edgarsven skrev:
Jag skulle inte oroa mig så mycket för kvaliteten. På saker som inte är billigt skräp för du vad du betalar för, så även för grejor från Kina. Du inser att de mesta som tillverkas i väst har massor av delar från Kina?
Jag känner igen riktig skit när jag ser det och detta är en av dessa. Jag har skruvat isär otaliga svetsar, däribland flera kinesiska av varierande kvalitet. Fördelen med denna är att den har ett format och en vikt som gör att det är lätt att få till elskrot-återvinningen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.