Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Alla slangpaket går att byta även om det på C140 är att beteckna som fast slangpaket. Det som dom är ute efter här är ett slangpaket med universalkoppling (Euro connector) som på C170 https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210043/P pota skrev:
Men jag skulle absolut rekommendera Caddy C160 eller C200 före Den du länkar till. Ingen av dom har dock Euro Connector.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Jag har fortfarande som så vanligt när det gäller dessa svetstrådar inte fått kläm på vad för tjocklek och krav på hållbarhet på det som ska svetsas.
Grova mekaniska saker som kräver bra genomvärmning eller tunna små saker som man eldar av bara man sätter dit svetsen?
Skulle jag vinna eurojackpot vet jag att jag vad jag skulle lägga pengar på men för den sakens skull kanske inte en bjässe beroende på att jag gärna vill kunna flytta på mig dit jag inte har 3fas.
Grova mekaniska saker som kräver bra genomvärmning eller tunna små saker som man eldar av bara man sätter dit svetsen?
Skulle jag vinna eurojackpot vet jag att jag vad jag skulle lägga pengar på men för den sakens skull kanske inte en bjässe beroende på att jag gärna vill kunna flytta på mig dit jag inte har 3fas.
Hur tänker du nu?F fsn skrev:
Belastar man enbart en fas med högt uttag blir det snedbelastning, det är väl självklart?
De flesta svetsar (skulle inte bli förvånad om det gäller alla) som körs på enfas kräver sk trög säkring (om du inte har en större säkring än specat) just för att de åtminstone tillfälligt kräver mer än vad en standardsäkring levererar..
Om du inte själv vet hur ström och faser fungerar så föreslår jag att du googlar lite snabbt på det så förstår du att det är lika sant idag som för 10/20/30 år sen..
Jodå.. efter två veckor och sedan igen tre veckor efter den blivit lagad..F fsn skrev:
Den är inte gjord för att användas i produktion och svetsa tjockt gods på max effekt..
Kan bli samma problem i en privat bostad om man har för dåligt avsäkrat..
Violina skrev:
Hur tänker du nu?
Belastar man enbart en fas med högt uttag blir det snedbelastning, det är väl självklart?
De flesta svetsar (skulle inte bli förvånad om det gäller alla) som körs på enfas kräver sk trög säkring (om du inte har en större säkring än specat) just för att de åtminstone tillfälligt kräver mer än vad en standardsäkring levererar..
Om du inte själv vet hur ström och faser fungerar så föreslår jag att du googlar lite snabbt på det så förstår du att det är lika sant idag som för 10/20/30 år sen..
Berätta för mig på vilket sätt svetsen blir sämre av en snedbelastning? Det snedbelastas varje gång man drar igång en enfasförbrukare men det påverkar som sagt inte för förbrukaren öht.
Det är ganska naturligt att det finns mer effekt tillgängligt i ett 16A 3-fas än i ett 16A 1-fas, det är liksom naturligt och ett faktum man får förhålla sig till, det ger en effektbegränsning med 1-fas men upp till den nivån (som med en modern PFC inverter ligger på +200A för 1-fas 16A) där man inte poppar säkringar så svetsar en riktig enfas inverter lika bra som en 3-fas. Skillnaderna är mätbara i svetsmSkinen men du känner det inte och du kan inte mäta det på slutresultatet.
Jag vet i princip hur faser funkar och jag vet hur en svets är konstruerad.
Redigerat:
Du kan alltid smälla säkringar på max belastning och hög intermittens men att säkringen går och att DET skulle vara det som knäcker svetsen pga att fläkten stannar och svetsen överhettar är nonsens.Violina skrev:
Ja, det är mer rimligt men det var inte det han skrev. Maskinen i fråga är inte heller nån hobbypryl utan en seriös yrkessvets.GK100 skrev:
Fullt ös på en sådan är 220A och enligt ISO-linjen så ger det U= 10 + (0,04 x I) vilket ger 18,8V och då 4100W så det är inget konstigt om nån trög 16A säkring poppar då och då om man pressar en sån med hög intermittens.
För det första är jag inte en han utan en hon..F fsn skrev:Ja, det är mer rimligt men det var inte det han skrev. Maskinen i fråga är inte heller nån hobbypryl utan en seriös yrkessvets.
Fullt ös på en sådan är 220A och enligt ISO-linjen så ger det U= 10 + (0,04 x I) vilket ger 18,8V och då 4100W så det är inget konstigt om nån trög 16A säkring poppar då och då om man pressar en sån med hög intermittens.
Sen är det inte alls någon yrkessvets, det ÄR en hobbypryl.. Inte ens med vattenkylsaggregat blir det en yrkessvets..
Du har inte mer än 20% intermittens vid fullt uttag på den, du behöver ner till 140 A för att få full intermittens, och för en som inte gör annat än tigsvetsar och har krav på effektivitet betyder det att maskinen helt enkelt inte håller måttet..
Sen har du problemet som alla står för med dagens moderna hushållsmaskiner och hobbyverkstäder hemma.. man har ofta mer än en apparat som belastar faserna hårt, tex ugn, häll, tvättmaskin och sen då även svets..
Har man för klen huvudsäkring och man en lördag slänger in en maskin tvätt, en i hushållet står vid spisen och lagar mat och en annan går ut i garaget och svetsar, då går säkringen..
Med en trefassvets kan är det större chans att någon annan maskin i hushållet också kan vara igång samtidigt..
