Jag håller med.Violina skrev:
60% intermittens vid 100 ampere är närmast patetiskt
Den gröna. Glöm inte automatisk hjälm. Jag gillar pinne på något sett. Blir bra svetsar också.Totte_S skrev:
Tänker köpa nåt enkelt för att svetsa lite typ buskstöd i armeringsjärn. Tror att en inverter pinnsvets är det smarta valet då. Hade gärna haft en mig, men vill inte stå med tomma gasflaskor och kostnader för det. Blocket har varit ointressant de senaste veckorna, så jag har Kollat på de vanliga svenneställena biltema och jula, men fastnar för någon av dessa från duabhuset. Någon som har kloka synpunkter?
[länk]
[länk]
Ja, det ser ut som en 3,2mm maskin. Men 4mm kan man ju svetsa från 130A eller nåt sånt även om det i verkligheten blir lite mer.H heimlaga skrev:
Vad anser du att du som svetsare ligger på för intermittens för de olika metoderna, det varierar naturligtvis väldigt mycket med vad det är för jobb? Jag har uppskattningar från svetsare samt mätningar på det men det är alltid intressant att höra vad en riktig svetsare själv anser, många blir förvånade och det finns tex inte 100% intermittens nån stans i praktiken. Inte ens på en robot. Jag skulle vilja se den hemmasvetsare som ens kommer upp i intermittens på 25% oavsett svetsmetod.
Sen så är intermittensen enligt standard fastställd vid 40 graders temperatur, så varmt är det sällan och det hjälper i praktiken upp intermittensen en del. Vi försökte tex knäcka en lite bärbar maskin på 300A där intermittensen var 40% vid 300A, 60% vid 250A och 100% vid 200A.
Jag har för mig att det var 6mm pinnar på 290A och för att kunna hålla 100% intermittens så var två handtag inkopplade. Detta var i typisk rumstemperatur på ca 22-23 grader och efter runt 25 minuter eller nåt sånt så fick testet avbrytas för att knapparna på svetsarnas jackor brände dom på magen och plasten på hjälmarna började smälta. Stålklumpen dom svetsade på såg ut som ett vulkanutbrott och man kände strålningsvärme från den på flera meters håll. Nu var det en svets av en helt annan kvalitet än dessa men ändå, enligt spec så borde den ha överhettat och stängt ner men den klarade kylningen.
Enfas MMA pyttesvetsar brukar ligga ungefär på 100-130A vid 60%, det är inte så värst lätt att komma högre. Det som är konstigt är att det är lägre intermittens på den större svetsen som också väger 1 kg mindre. Dom är packade i samma låda. Det ser lite konstigt ut. Köp alltid den tyngsta......H heimlaga skrev:
Vilken intermittens jag ligger på beror ju på vad det är jag svetsar, men skulle tippa på att jag i produktion (när jag väl häftat ihop det jag ska svetsa) låg nog runt 95% på tig (stopp i princip bara för att ta ny tillsats och kanske flytta lite på biten/mig själv) 90% på pinne (stopp för byte av pinne, peta bort lite slagg och eventuellt putsa omstarten med vinkelslip) och vid mag ligger jag nog typiskt mellan 95-98%..F fsn skrev:Ja, det ser ut som en 3,2mm maskin. Men 4mm kan man ju svetsa från 130A eller nåt sånt även om det i verkligheten blir lite mer.
Vad anser du att du som svetsare ligger på för intermittens för de olika metoderna, det varierar naturligtvis väldigt mycket med vad det är för jobb? Jag har uppskattningar från svetsare samt mätningar på det men det är alltid intressant att höra vad en riktig svetsare själv anser, många blir förvånade och det finns tex inte 100% intermittens nån stans i praktiken. Inte ens på en robot. Jag skulle vilja se den hemmasvetsare som ens kommer upp i intermittens på 25% oavsett svetsmetod.
Sen så är intermittensen enligt standard fastställd vid 40 graders temperatur, så varmt är det sällan och det hjälper i praktiken upp intermittensen en del. Vi försökte tex knäcka en lite bärbar maskin på 300A där intermittensen var 40% vid 300A, 60% vid 250A och 100% vid 200A.
Jag har för mig att det var 6mm pinnar på 290A och för att kunna hålla 100% intermittens så var två handtag inkopplade. Detta var i typisk rumstemperatur på ca 22-23 grader och efter runt 25 minuter eller nåt sånt så fick testet avbrytas för att knapparna på svetsarnas jackor brände dom på magen och plasten på hjälmarna började smälta. Stålklumpen dom svetsade på såg ut som ett vulkanutbrott och man kände strålningsvärme från den på flera meters håll. Nu var det en svets av en helt annan kvalitet än dessa men ändå, enligt spec så borde den ha överhettat och stängt ner men den klarade kylningen.
Jag pratar givetvis inte om hela arbetsdagen nu, utan om en timme eller två i taget, mycket mer än så fixar man inte utan att låta kroppen vila och mjuka upp sig..
Svetsar numera bara rejält stora saker, så att lägga ett par meter söm med ett a-mått 10 och uppåt (eller motsvarande) är standard.. blir mycket söm och jag kan både gå, krypa, klättra och asa mig fram på mage/sida/rygg samtidigt som jag svetsar så jag släcker inte bågen i onödan (om man säger så)..
Har alltid mycket kläder på mig när jag svetsar (för att ta bort så mycket strålningsvärme som möjligt) sen är jag ganska obekymrad av att bli varm/svettig och dessutom jävligt liten så kläderna är så stora så jag känner aldrig av att några knappar ligger mot mig
Tycker 300A låter ganska mycket för att vara en bärbar maskin (de bärbara vi har är på 120-160A) så jag kan tänka mig att en sådan är ganska svårknäckt
Har själv en hederlig gammal esab på 630A på jobbet, lite liten ibland när man kolbågar, så det är tur man inte gör det så ofta
Ok 48.00 är min personliga favorit.. faktiskt ganska lättsvetsad och kan användas i samtliga lägen (även om polvändning ibland är nödvändigt) ger ett bra svetsgods och är inte så kinkig med arbetsstycket..Totte_S skrev:
Hemligheten är att se till att pinnarna är torra och gärna lite varma innan man använder de och våga kräma på lite med strömmen
Annars har filarc en del rotelektroder som är betydligt mer förlåtande (plaggen från en ok kan sitta nästan lika hårt som svetsen om man gör fel) men de ger inte samma kvalitet på svetsgodset
Det är så svetsare brukar svara även om detta var lite i överkant ändå, verkligheten ser sällan ut så när man verkligen mäter intermittens. Det förstår du väl att det inte ens är teoretiskt möjligt vid tex pinne ligga på 90% med byte, slagg och tom putsa lite med vinkelslipen? Och 95-98% på MAG.... kör du minst 10 minuters strängar med konstant tänd båge och byter på ett par sekunder? Fundera på hur fort du svetsar upp en ny rulle tråd.Violina skrev:
Vilken intermittens jag ligger på beror ju på vad det är jag svetsar, men skulle tippa på att jag i produktion (när jag väl häftat ihop det jag ska svetsa) låg nog runt 95% på tig (stopp i princip bara för att ta ny tillsats och kanske flytta lite på biten/mig själv) 90% på pinne (stopp för byte av pinne, peta bort lite slagg och eventuellt putsa omstarten med vinkelslip) och vid mag ligger jag nog typiskt mellan 95-98%..
Jag pratar givetvis inte om hela arbetsdagen nu, utan om en timme eller två i taget, mycket mer än så fixar man inte utan att låta kroppen vila och mjuka upp sig..
Svetsar numera bara rejält stora saker, så att lägga ett par meter söm med ett a-mått 10 och uppåt (eller motsvarande) är standard.. blir mycket söm och jag kan både gå, krypa, klättra och asa mig fram på mage/sida/rygg samtidigt som jag svetsar så jag släcker inte bågen i onödan (om man säger så)..
Har alltid mycket kläder på mig när jag svetsar (för att ta bort så mycket strålningsvärme som möjligt) sen är jag ganska obekymrad av att bli varm/svettig och dessutom jävligt liten så kläderna är så stora så jag känner aldrig av att några knappar ligger mot mig
Tycker 300A låter ganska mycket för att vara en bärbar maskin (de bärbara vi har är på 120-160A) så jag kan tänka mig att en sådan är ganska svårknäckt
Har själv en hederlig gammal esab på 630A på jobbet, lite liten ibland när man kolbågar, så det är tur man inte gör det så ofta![]()
Om och hur man knäcker en maskin beror på marginaler, komponentval och vad man har tänkt sig för livslängd på elektroniken (den tycker inte om för hög värme eller swing) och inte om den är på 150 eller 300A.
Det beror som sagt på vad jag svetsar, men jag kan lägga sömmar i v-fog med ett djup på 12 mm och en längd på uppemot 6 m, kör jag en sådan sträng med mag så är enda gången jag släcker bågen när jag går tillbaka för att lägga nästa sträng..F fsn skrev:Det är så svetsare brukar svara även om detta var lite i överkant ändå, verkligheten ser sällan ut så när man verkligen mäter intermittens. Det förstår du väl att det inte ens är teoretiskt möjligt vid tex pinne ligga på 90% med byte, slagg och tom putsa lite med vinkelslipen? Och 95-98% på MAG.... kör du minst 10 minuters strängar med konstant tänd båge och byter på ett par sekunder? Fundera på hur fort du svetsar upp en ny rulle tråd.
Om och hur man knäcker en maskin beror på marginaler, komponentval och vad man har tänkt sig för livslängd på elektroniken (den tycker inte om för hög värme eller swing) och inte om den är på 150 eller 300A.
Vid pinne är det bara snabba stopp för elektrodbyte och peta bort slaggen och i enstaka fall för att putsa av omstarten med vinkelslip..
Tigsvetsar gör jag i princip inte längre, men har tidigare gjort detta på relativt stora detaljer också, och då enbart snabba stopp där med..
Har gjort mätningar på min effektivitet, och ja, när jag väl lägger söm så är min ljusbåge i princip tänd nonstop ett par timmar i stöten..
Edit: kör upp minst en rulle tråd om dagen (ibland två) beroende på hur många kilo tråd det är på rullen..
Detta blev ju OT men för mig är det väldigt intressant. Hur lång tid tar det att lägga en sträng på dessa 6m och hur många gånger får du gå över det för att fylla 12mm?Violina skrev:
Det beror som sagt på vad jag svetsar, men jag kan lägga sömmar i v-fog med ett djup på 12 mm och en längd på uppemot 6 m, kör jag en sådan sträng med mag så är enda gången jag släcker bågen när jag går tillbaka för att lägga nästa sträng..
Vid pinne är det bara snabba stopp för elektrodbyte och peta bort slaggen och i enstaka fall för att putsa av omstarten med vinkelslip..
Tigsvetsar gör jag i princip inte längre, men har tidigare gjort detta på relativt stora detaljer också, och då enbart snabba stopp där med..
Har gjort mätningar på min effektivitet, och ja, när jag väl lägger söm så är min ljusbåge i princip tänd nonstop ett par timmar i stöten..
Edit: kör upp minst en rulle tråd om dagen (ibland två) beroende på hur många kilo tråd det är på rullen..
Två rullar tråd (ca 15kg 1,2mm eller 1,6mm) per skift är ungefär vad som går hos de som svetsar mest, det är då högproduktion utan tjafs och vid mätning har dom legat på dryga 60% intermittens. Kanske några fall där det under en kortare period blir högre (enligt standard så mäts intermittensen under en 10minuters period). Pinne så faller intermittensen automatiskt.
Hur lång tid tar det att bränna en pinne, är det runt 30-40 sekunder? Sen skall du byta pinne, slagga av och kanske skava svetsstart med slipen. Om det tar 15 sekunder att göra det och tända bågen igen så är det en intermittens på ca 65-70% och det skulle vara otroligt bra.
Som sagt så svetsar jag i princip oavbrutet två timmar i streck (allrahelst då med mag, då kan jag ha ljusbågen konstant tänd i 45 minuter)F fsn skrev:Detta blev ju OT men för mig är det väldigt intressant. Hur lång tid tar det att lägga en sträng på dessa 6m och hur många gånger får du gå över det för att fylla 12mm?
Två rullar tråd (ca 15kg 1,2mm eller 1,6mm) per skift är ungefär vad som går hos de som svetsar mest, det är då högproduktion utan tjafs och vid mätning har dom legat på dryga 60% intermittens. Kanske några fall där det under en kortare period blir högre (enligt standard så mäts intermittensen under en 10minuters period). Pinne så faller intermittensen automatiskt.
Hur lång tid tar det att bränna en pinne, är det runt 30-40 sekunder? Sen skall du byta pinne, slagga av och kanske skava svetsstart med slipen. Om det tar 15 sekunder att göra det och tända bågen igen så är det en intermittens på ca 65-70% och det skulle vara otroligt bra.
Att byta pinne och peta av slaggen kan man i princip göra i ett svep, slaggen reser ju sig och lossnar automatiskt.. i vissa fall (då det är typ noll krav på svetsen) behöver man ju inte ens peta av slaggen, då räcker det med omstart framför och sen dra tillbaka och smälta om..
Hur lång tid det tar att svetsa en pinne är ju beroende på vilken pinne man svetsar och framförallt i vilket läge..
Ska absolut klocka detta nästa gång!
Vid högre krav blir det garanterat lägre intermittens, och slår man ut det över en hel dag kan det nog landa på 60%..
Sen att en robot har relativt låg intermittens kan jag absolut förstå.. har själv kört robot, och de svetsar ju främst mindre detaljer i stora serier, där dels roboten flyttar sig och dels själva fixturen, sen tar det ju tid varje gång bordet svänger runt..
I en långrobot däremot (som i många fall lägger den typen av svetsar jag gör nu), eller med en s.k. traktor, då är ju ljusbågen tänd långa stunder, ibland timmar i stöten..