Glöm inte återkomma med recension!P pota skrev:Jag tror jag har bestämt mig för att slå till på denna även om jag förstår att det finns bättre maskiner. Duger nog åt mig att lära mig på och mer därtill. verkar ju även vara utbyttbart slangpaket som jag lärt mig av tråden är braär ju prissänkt en del så tänker att kan vara ett bra köp hoppas jag.
[länk]
Ska bara kolla med elektriker på måndag beträffande sätta dit 16 A på ett uttag i garaget så ska det funka med denna
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Det är mig eller mag beroende på vilken gas man kör
Min ett år gamla Migatronic Focus AC/DC 200A TIG har batteri eller kondensator backup om strömmen försvinner, fläkten går en stund om man drar ut kontakten, har inte provat direkt efter att man har svetsat mycket men normalt går den ca 20-30 sekunder om man rycker ur sladden.Dan_Johansson skrev:
Det är många svetsar som har det. Alla moderna bra svetsar har bra med kapacitans inbyggt. Det är speciellt viktigt på en enfas där spänningen fräser förbi noll effekt med en frekvens på 50Hz så där är det absolut nödvändigt för få en önskad och stabil svetsfunktion. Jag skulle gissa på att fläkten i de fall den går efter avstängning helt enkelt är en säkerhetsåtgärd där kondingar tömms på effekt.Gimp skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Lite förenklat kan man säga att en "gammal" svets använder en transformator, dvs en järnkärna med lindningar av koppartråd som bestämmer volten. Inverter-svetsar använder transistorer för att göra samma sak..P pota skrev:
https://www.thefabricator.com/thewe...ng/the-great-debate-transformers-or-inverters
Japp. Man skall bara inte få för sig att det saknas lindade komponenter i svetskretsen på en inverter-svets för så är det inte.Dan_Johansson skrev:
Det kommer du inte, framförallt inte om du inte har nån tidigare svetserfarenhet. Det enda är potential för betydligt bättre reglering, och det är väl generellt i starter och stopp som det är märkbart och kanske på kortbåge.P pota skrev:
EDIT: En sak kom jag på som kanske inte direkt är inverter men ändå.....om man är van vid svetsar utan digital display för inställning där man tex har en ratt för att ställa ”ström” så kan det bli förvillande på en digital MIG/MAG. Det vanliga när man tänker svets är att man ställer in strömmen, det gör man på en MMA och det gör man på en TIG. Det är alltså det som kallas CC. Men MIG/MAG har CV reglering (constant voltage) så där ställer man generellt spänningen istället. Lite maskinberoende och så hur det görs men det är relativt lätt att relatera till 130A men svårare att relatera till 18,6V tycker jag.
Redigerat:
Har faktiskt inte tänkt i dom banorna, kan ju vara bra att tömma glättningskondingarna av säkerhetsskäl, men det fyller ju även funktionen att kyla ner lite om det blir strömbortfall.F fsn skrev:Det är många svetsar som har det. Alla moderna bra svetsar har bra med kapacitans inbyggt. Det är speciellt viktigt på en enfas där spänningen fräser förbi noll effekt med en frekvens på 50Hz så där är det absolut nödvändigt för få en önskad och stabil svetsfunktion. Jag skulle gissa på att fläkten i de fall den går efter avstängning helt enkelt är en säkerhetsåtgärd där kondingar tömms på effekt.
TIG i gamla aluminiumdelar, då skulle jag säga att en inverter med ställbar oxidbrytning är ett måste, speciellt om man inte har massor med erfarenhet. Har svetsat mycket plåt i en båt som har legat länge i saltvatten och svårt och få bort all oxid i små porer, även en del oljiga delar och delar med gjutsand inbäddad. Det skulle jag tro är svårjobbat på en gammal trafomaskin.F fsn skrev:Det kommer du inte, framförallt inte om du inte har nån tidigare svetserfarenhet. Det enda är potential för betydligt bättre reglering, och det är väl generellt i starter och stopp som det är märkbart och kanske på kortbåge.
EDIT: En sak kom jag på som kanske inte direkt är inverter men ändå.....om man är van vid svetsar utan digital display för inställning där man tex har en ratt för att ställa ”ström” så kan det bli förvillande på en digital MIG/MAG. Det vanliga när man tänker svets är att man ställer in strömmen, det gör man på en MMA och det gör man på en TIG. Det är alltså det som kallas CC. Men MIG/MAG har CV reglering (constant voltage) så där ställer man generellt spänningen istället. Lite maskinberoende och så hur det görs men det är relativt lätt att relatera till 130A men svårare att relatera till 18,6V tycker jag.
Tänker köpa nåt enkelt för att svetsa lite typ buskstöd i armeringsjärn. Tror att en inverter pinnsvets är det smarta valet då. Hade gärna haft en mig, men vill inte stå med tomma gasflaskor och kostnader för det. Blocket har varit ointressant de senaste veckorna, så jag har Kollat på de vanliga svenneställena biltema och jula, men fastnar för någon av dessa från duabhuset. Någon som har kloka synpunkter?
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=20876
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=7614
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=20876
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=7614
Utav de två hade jag valt den gröna, 60% intermittens vid 140 A, alltså tillräckligt för att kunna svetsa med en 3,2 mm elektrod.Totte_S skrev:
Tänker köpa nåt enkelt för att svetsa lite typ buskstöd i armeringsjärn. Tror att en inverter pinnsvets är det smarta valet då. Hade gärna haft en mig, men vill inte stå med tomma gasflaskor och kostnader för det. Blocket har varit ointressant de senaste veckorna, så jag har Kollat på de vanliga svenneställena biltema och jula, men fastnar för någon av dessa från duabhuset. Någon som har kloka synpunkter?
[länk]
[länk]
Den röda har 60% intermittens vid 100 A, alltså knappt tillräckligt för en 2,5 mm elektrod..