Patrick E skrev:
Kollade lite snabbt på Blocket i dag och det fanns ett par AC/DC maskiner som verkar helt OK. En Migatronic och en Kemppi. Vet av erfarenhet att just AC/DC TIG till rätt pris säljs rätt så fort.
De flesta är likritare som väger bly. Men du kanske lyckades hitta en inverter?

Andreas_Hansson skrev:
Vi har just köpt in en Migatronic PI 350 till jobbet och den har fungerat bra. Rätt bra priser på migatronic.
Vet du möjligtvis vad ni fick ge för den?

Majgårdarna
Nej men kan kolla upp det.
Hittade en offert på en esab maskin
TIGSVETS ESAB ORIGO TIG 3000I
AC/DC TA24
KYLAGGREGAT ESAB COOLMIDI
VAGN ESAB 2-HJUL MIG/TIG 3000I
TIGBRÄNNARE ESAB TXH 250WF 4M
OKC-50
REGULATOR AGA UNICONTROL
300 HT ARGON
50,260.00 + moms

Majgårdarna
Kemppi 3000 MLS AC/DC
strömkälla, funktionspanel, kylaggregat, vätskekyld brännare 4m, svetskablar och transportvagn
52 290:- plus moms

Tack! Det var rätt saftigt om man jämför med Telwin som kostar då 37000 kr i samma utförande.
Är Telwin som Black & Decker eller?
Det jag nu undrar är om en 3-fas Telwin skulle vara bättre än 1-fas Kemppi/Esab?

Majgårdarna
jag skulle köpt en billigare esab eller kemppi .
Har du någon data på telewinken?

Ett litet tips: Jag var på Julas outlet i Skara i veckan och köpte deras inverter TIG svets för 999 kr. De hade flera, nedsatta från 3995. TIG-handtaget saknas i kartongen, därav priset, men de fungerar som vanliga pinnsvetsar. Råkar man ha ett handtag liggande fungerar de säkert som TIG också.

Den har väl bara DC? Annars är priset äckligt bra, men undra hur den står sig mot "finare" märken?

Ja, det är så vitt jag kan avgöra en stendum inverter men med en ventil för skyddsgasen som styrs av handtaget. Utåt sett är kvaliteten bra, med en rejäl 2.5 mm2 kabel med rätt spec för matningen. Sedan kan det ju vara vilket skräp som helst inuti.

Jag har nu ordnat 3-fas 25A och 3-Fas 16A samt 1-Fas 16A för att kunna klara av de flesta svetsmaskiner.
Tills jag skaffar en riktig AC/DC TIG som blir någon gång under sommaren så tänkte jag skaffa en mindre inverter för att kunna göra vissa jobb som måste göras nu.

Har kikat runt men kan inte riktigt bestämma mig vilken MMA inverter ger mest bang for bucks.
Någon som kan så här på rak arm peka ut en särskild modell med bred omfång till humana priser? Med humana priser menar jag runt 2-4 tkr.

Funderat på att hyra den tyngre pjäsen?
En liten hobby-svets kan ju vara bra att ha, men 30-60kkr...

F
prototypen skrev:
Jag har försökt att svetsa fast ett flaklås på en aluminiumvagn med en 400 V (enfas mellan 2 faser) TIG säkrat med 16 A. Säkringen gick 2 ggr och jag fick det knappt ljummet.
Försöker man då med 230 V säkrat 10 A så har du 36% effekt mot 400V. Kör du dessutom en inverter som drivs med alla 3 faserna så har du +50% gentemot en 400V enfas.

Med ditt räkneexempel så skulle 220 A ut, drivet med 230V 16A ge en bågspänning på 16V och det är nog lite lågt för 220A. Ska det bli 220A ut måste man förlita sig på att säkringen är trög (och det fungerar inte i längden)

Jag har lite svårt att förstå vem som använder enfasmaskiner, hobbyfolk blir nog mest besvikna och tror inte de kan svetsa. Proffsen kanske skaffar en för att snabbt kunna göra småjobb.

Vid svetsning med likström (MMA, MIG/MAG och RF TIG) så ger automatiskt 3 fas mycket jämnare och renare ström.

Det går liksom inte att fixa till enfas med något kolimojox, 100 ggr per sekund finns det ingen effekt tillgänglig, det störtdyker. spänningen varierar mellan 0-100% under en period = 20ms.
Med 3 fas överlappar de 3 faserna varandra så spänningen varierar mellan 87 - 100 % under en period = 20ms. Effekten blir inte kvadratisk mot spänningen då ljusbågen är olinjär.

Jämför en svets med andra maskiner med motor, 3 fas ger en enklare motor med bättre egenskaper.

Protte

Oj vilken gammal tråd, undrar om TS fick köpt sig nån svets tillslut?

Måste bara kommentera dina påstående om 1ph vs. 3ph. Det är lite gammalt tänk..... En enfas har rimligen mer eller mindre kap (typ 1000-1500uF eller nåt sånt) beroende på hur seriös tillverkare det är för att jämna ut så att det alltid finns kräm. Men visst, en trefas är alltid jämnare. Jag tror ISO linjen för TIG säger 18,8V vid just 220A så 16V är lite tunnt.

Den aluminium jag hobbysvetsat har svetsats med både överkompetenta inverter 3ph maskiner för 100000kr och med 1ph ESAB 2200i TA34. 1ph maskinen svetsade jag senast V-fog i massiv 20x20 stång och 10mm plåt och det funkade utmärkt. Detta utan förvärmning men man kan ju faktiskt stressa lite med gasolen eller en ordentlig varmluftpicka med om man vill ha upp värmen.

Så enligt mig är en seriös enfas AC Tig ingen katastrof men ger en viss begränsning på toppen. Svetsresultatet pga att det råkar vara 1ph kommer man troligtvis inte att lida av öht....

Jag tycker man borde satsa på begagnad kvalité om man är hobbysvetsare, mobilitet känns som riktigt överskattat personligen. Jag har min svets på en såndär hjulkärra så inga problem fast den väger 50kg. Kemppi är mitt märke men jag drar ju hemåt...

fsn skrev:
Oj vilken gammal tråd, undrar om TS fick köpt sig nån svets tillslut?

Måste bara kommentera dina påstående om 1ph vs. 3ph. Det är lite gammalt tänk..... En enfas har rimligen mer eller mindre kap (typ 1000-1500uF eller nåt sånt) beroende på hur seriös tillverkare det är för att jämna ut så att det alltid finns kräm. Men visst, en trefas är alltid jämnare. Jag tror ISO linjen för TIG säger 18,8V vid just 220A så 16V är lite tunnt.

Den aluminium jag hobbysvetsat har svetsats med både överkompetenta inverter 3ph maskiner för 100000kr och med 1ph ESAB 2200i TA34. 1ph maskinen svetsade jag senast V-fog i massiv 20x20 stång och 10mm plåt och det funkade utmärkt. Detta utan förvärmning men man kan ju faktiskt stressa lite med gasolen eller en ordentlig varmluftpicka med om man vill ha upp värmen.

Så enligt mig är en seriös enfas AC Tig ingen katastrof men ger en viss begränsning på toppen. Svetsresultatet pga att det råkar vara 1ph kommer man troligtvis inte att lida av öht....
En följdfråga i denna diskussionen...
Hur står sig en modern 1-fas invertersvets i detta sammanhanget?
T.ex. MinarcTig Evo 200

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.