Jag har försökt att svetsa fast ett flaklås på en aluminiumvagn med en 400 V (enfas mellan 2 faser) TIG säkrat med 16 A. Säkringen gick 2 ggr och jag fick det knappt ljummet.
Försöker man då med 230 V säkrat 10 A så har du 36% effekt mot 400V. Kör du dessutom en inverter som drivs med alla 3 faserna så har du +50% gentemot en 400V enfas.

Med ditt räkneexempel så skulle 220 A ut, drivet med 230V 16A ge en bågspänning på 16V och det är nog lite lågt för 220A. Ska det bli 220A ut måste man förlita sig på att säkringen är trög (och det fungerar inte i längden)

Jag har lite svårt att förstå vem som använder enfasmaskiner, hobbyfolk blir nog mest besvikna och tror inte de kan svetsa. Proffsen kanske skaffar en för att snabbt kunna göra småjobb.

Vid svetsning med likström (MMA, MIG/MAG och RF TIG) så ger automatiskt 3 fas mycket jämnare och renare ström.

Det går liksom inte att fixa till enfas med något kolimojox, 100 ggr per sekund finns det ingen effekt tillgänglig, det störtdyker. spänningen varierar mellan 0-100% under en period = 20ms.
Med 3 fas överlappar de 3 faserna varandra så spänningen varierar mellan 87 - 100 % under en period = 20ms. Effekten blir inte kvadratisk mot spänningen då ljusbågen är olinjär.

Jämför en svets med andra maskiner med motor, 3 fas ger en enklare motor med bättre egenskaper.

Protte

Om du inte har platsbrist eller vill vara mobil med svetsen skulle jag rekommendera att hålla utkik efter en rejäl strömkälla avsedd för TIG. Den kan du ju även använda för MMA med stor fördel. Det är inte sällan det förekommer såna vid konkurser, omstrukureringar i företag osv.

Själv kom jag över en 3-fas Miller AC/DC 400A för en ren spottstyver för drygt 10 år sen, även för en okvalificerad svetsare som jag är det en ren dröm att köra med en sån maskin. Detta oberoende om koppar, rostfritt, alu, eller stål kommer i vägen för den. Framför allt är det fint med HF-tändning, steglös "strömgaspedal" och de olika ramp upp-ned osv som går att kombinera och ställa om som man önskar.

Numera har jag bara denna och gassvets, finns även en plasmatillsats till Millern men den har jag aldrig använt.

Tossegubbe skrev:
Blir ju högre belastning på en fas vid 1-fas och därför kraftigare säkring...
Min erfarenhet är att 3-fas i praktiken alltid är överlägset även om det kke i teorin borde gå att lösa problemen även i 1-fas, kostnadsfråga antar jag?
Angående MMA i alu så har jag aldrig någonsin sett ett resultat jag skulle kalla ok men visst kan man i nödfall bränna ihop ett par plattjärn typ.
Självfallet har man inte MMA för att erhålla fina fogar. Och tunna plåt får man glömma. Men jag känner faktiskt en gubbe som kan få MMA fogarna i RF att se närmast robotsvetsade ut, och det med en 10-15 år gammal classe inverter :D Så man kan tänka sig att med rätt teknik borde det gå att få godtagbara fogar även vid alu?

GK 100, vad kan Millern göra med koppar?

Protte

prototypen skrev:
Jag har försökt att svetsa fast ett flaklås på en aluminiumvagn med en 400 V (enfas mellan 2 faser) TIG säkrat med 16 A. Säkringen gick 2 ggr och jag fick det knappt ljummet.
Försöker man då med 230 V säkrat 10 A så har du 36% effekt mot 400V. Kör du dessutom en inverter som drivs med alla 3 faserna så har du +50% gentemot en 400V enfas.

Med ditt räkneexempel så skulle 220 A ut, drivet med 230V 16A ge en bågspänning på 16V och det är nog lite lågt för 220A. Ska det bli 220A ut måste man förlita sig på att säkringen är trög (och det fungerar inte i längden)

Jag har lite svårt att förstå vem som använder enfasmaskiner, hobbyfolk blir nog mest besvikna och tror inte de kan svetsa. Proffsen kanske skaffar en för att snabbt kunna göra småjobb.

Vid svetsning med likström (MMA, MIG/MAG och RF TIG) så ger automatiskt 3 fas mycket jämnare och renare ström.

Det går liksom inte att fixa till enfas med något kolimojox, 100 ggr per sekund finns det ingen effekt tillgänglig, det störtdyker. spänningen varierar mellan 0-100% under en period = 20ms.
Med 3 fas överlappar de 3 faserna varandra så spänningen varierar mellan 87 - 100 % under en period = 20ms. Effekten blir inte kvadratisk mot spänningen då ljusbågen är olinjär.

Jämför en svets med andra maskiner med motor, 3 fas ger en enklare motor med bättre egenskaper.

Protte

Tackar och bugar även om jag inte riktigt förstod din uträkning så börjar jag mer eller mindre bli övertygad om att jag ska ha 3-fas. Man vill ju inte att det ska vara utrustningens fel när saker går snett.
Men med din resonemang kan man nästan tro att en billig 3-fas kina-TIG skulle göra ett bättre jobb än 1-fas TIG från t.ex. ESAB, Kemppi....?! :x

När jag sa 1-fas menade jag givetvis 16A trög säkring, har inte hört någon klaga på det vid mindre jobb...?

Men vad hade du för gas när du gav dig på flaklåset? Läste någonstans att en heliumblandning underlättar uppvärmningen och gör processen snabbare än ren argon.

End skrev:
Självfallet har man inte MMA för att erhålla fina fogar. Och tunna plåt får man glömma. Men jag känner faktiskt en gubbe som kan få MMA fogarna i RF att se närmast robotsvetsade ut, och det med en 10-15 år gammal classe inverter :D Så man kan tänka sig att med rätt teknik borde det gå att få godtagbara fogar även vid alu?
Men End

Du ska aldrig jämföra RF och Alu samma dag, det är varandras motsatser.

Jag svetsar "diskbänksplåt" med RF-MMA till nöds.

Ska man gör snygga svetsar även i svart material så ska man använda RF (även om det blir dyrt och med sämre hållfasthet).

Aluminium och MMA är dock oprovat.

Protte

Joo i RF är det rena barnleken att svetsa med MMA, även i vanlig svartplåt kan man få grymt fina svetsar med rätt elektrod men Alu är en helt annan femma.
Har haft licens för flera metoder och har följdaktigen camperat med flertalet riktigt vassa svetsare både under och ovan vatten men ingen av dom har fått till en ok fog med MMA på Alu.

End skrev:

GK100 skrev:
Om du inte har platsbrist eller vill vara mobil med svetsen skulle jag rekommendera att hålla utkik efter en rejäl strömkälla avsedd för TIG. Den kan du ju även använda för MMA med stor fördel. Det är inte sällan det förekommer såna vid konkurser, omstrukureringar i företag osv.

Själv kom jag över en 3-fas Miller AC/DC 400A för en ren spottstyver för drygt 10 år sen, även för en okvalificerad svetsare som jag är det en ren dröm att köra med en sån maskin. Detta oberoende om koppar, rostfritt, alu, eller stål kommer i vägen för den. Framför allt är det fint med HF-tändning, steglös "strömgaspedal" och de olika ramp upp-ned osv som går att kombinera och ställa om som man önskar.

Numera har jag bara denna och gassvets, finns även en plasmatillsats till Millern men den har jag aldrig använt.
Problemet är att det är stora saker jag tänkte svetsa så det måste jag göra utomhus, får inte plats i friggeboden och förrådet och jag ids inte svetsa i vardagsrummet :wow:
Där har TIG med sin gas en nackdel vid utomhus men då gasen inte är aktiv antar jag att det är inte lika viktigt som vid MAG svetsning. Annars får jag inhänga området med presenning för att hindra vinden komma åt gasen.

Jag ska nog slänga upp en bild på de mest kritiska delarna i projektet så det blir enklare att diskutera saken.

End skrev:
Tackar och bugar även om jag inte riktigt förstod din uträkning så börjar jag mer eller mindre bli övertygad om att jag ska ha 3-fas. Man vill ju inte att det ska vara utrustningens fel när saker går snett.
Men med din resonemang kan man nästan tro att en billig 3-fas kina-TIG skulle göra ett bättre jobb än 1-fas TIG från t.ex. ESAB, Kemppi....?! :x

När jag sa 1-fas menade jag givetvis 16A trög säkring, har inte hört någon klaga på det vid mindre jobb...?

Men vad hade du för gas när du gav dig på flaklåset? Läste någonstans att en heliumblandning underlättar uppvärmningen och gör processen snabbare än ren argon.
230V 10 A ger 2300 Watt
230V 16 A ger 3680 Watt

400V 16A ger 6400 Watt (äldre enfas växelströmsTIG)
400V 3fas 16A ger 11040Watt (MMA likström, MIG/MAG, likströms TIG och modern växelströmsTIG)

Jag hade bara tillgång till ren argon, vi skruvade fast flaklåset.

Protte

prototypen skrev:
GK 100, vad kan Millern göra med koppar?

Protte
Jag har använt den för lite hobbyjobb i kopparplåt, lite huvar, lamplyktor osv, skulle kunna använt lödning i princip istället. Men att i stort sett smälta ihop fogarna kant i kant med tunn tillsatstråd och liten värmespridning och deformation och snabbt dessutom var kul test, övning.

Annars använder jag den mest i stål, och givetvis rostfritt och alu vid tillfälle.

Hehe, jag vet att jämförelsen mellan RF och alu haltar något oerhört, kändes nästan som att svära i kyrkan efter era kommentarer. Tanken var bara att OM han klarar det med en skräpinverter borde det ge godkända resultat i alu vad gäller hållfastheten med en märkesinverter. Men tolkar era svar som en big NO.

Ju mer man läser på om olika alternativ desto mer inser man hur farligt nära jag är att slakta plånboken totalt.

Känns hela tiden som att jag försöker hitta genvägar till ett billigare alternativ för att klara av alu. Det kanske inte finns..?
Hursomhelst så snubblade jag igen på något annat. Mycket lovsång i deras beskrivning men är denna maskin, Scand TIG AC/DC 320 något att ha? Har någon referenser på denna? Priset är i alla fall typ hälften av erkända märken. 20733 kr inkl moms och då får man fotpedal också som är uppenbarligen oumbärlig vid alusvetsning.

Om du söker på forumet så finns det minst en tråd om denna typen eller liknande och det har inte skrivits något negativt vad jag läst.

Protte

prototypen skrev:
Om du söker på forumet så finns det minst en tråd om denna typen eller liknande och det har inte skrivits något negativt vad jag läst.

Protte

Jo allmän kina-svets finns det några trådar om men är Scandtig utklädd kinamojäng? För jag hittar inget om just Scantig. Om man ska tro beskrivningen tycks det vara en semipro maskin. Bättre än kinamaskiner men sämre än erkända märken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.