Med en inverter så spelar det ingen roll om det är 1-fas eller trefas då elektroniken fixar om AC till DC och även fixar frekvensen och då brukar det vara riktigt höga frekvenser det gäller.

I det fallet är skillnaden att det inte är möjligt att ta ut lika mycket effekt ur ett 1-fas uttag som ur ett 3-fas och det kräver större säkringar än 3-fas.

Också att invertrar inte håller lika länge som transformatorer. Får se hur länge en modern svets håller, funkar den om 10 år? Min Kemppi inverter är 20 år och funkar ännu, jag hoppas kunna åtgärda eventuella problem själv, det blir väl mest en fråga om att byta katalytiska kondningar som torkar med åren. Jag vet inte om det redan gjorts, den servades i 2011 stod det.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
F
DennisCA skrev:
Med en inverter så spelar det ingen roll om det är 1-fas eller trefas då elektroniken fixar om AC till DC och även fixar frekvensen och då brukar det vara riktigt höga frekvenser det gäller.

I det fallet är skillnaden att det inte är möjligt att ta ut lika mycket effekt ur ett 1-fas uttag som ur ett 3-fas och det kräver större säkringar än 3-fas.

Också att invertrar inte håller lika länge som transformatorer. Får se hur länge en modern svets håller, funkar den om 10 år? Min Kemppi inverter är 20 år och funkar ännu, jag hoppas kunna åtgärda eventuella problem själv, det blir väl mest en fråga om att byta katalytiska kondningar som torkar med åren. Jag vet inte om det redan gjorts, den servades i 2011 stod det.
Jo det gör det väl, det har inte med invertern att göra? ACn vänder på noll med 50Hz oavsett vilket och inverter eller inte, det fortfarande vara kasst. Energin måste lagras. En trefas är alltid jämnare, tror dock inte en hobbybrukare känner skillnaden på det om det är en riktig maskin. Av en händelse så råkar jag ha tillgång till en fin maskin som kan kopplas in med både enfas och trefas. Skulle vara kul med ett blindtest.

Nej med en modern inverter skiljer inget på "svetssidan" beroende på en- eller trefas. Bara möjliga effektuttaget vid given säkring skiljer naturligtvis.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Så en modern 1-fas invertersvets av god kvalitet är tom bättre än en halvdassig gammal 3-fas transformatorsvets?
Förutsatt att strömbehovet täcks såklart..

I de flesta fall säkert helt överlägsna och särskilt för oss som inte är så vana svetsare.

schmakita skrev:
Så en modern 1-fas invertersvets av god kvalitet är tom bättre än en halvdassig gammal 3-fas transformatorsvets?
Förutsatt att strömbehovet täcks såklart..
Det är den tveklöst. Likströmssvetsar (oavsett om det är inverter eller likriktare) är betydligt bättre än växelströmssvetsar. Jag har en typ 20 år gammal ESAB likriktare 3-fas som svetsar riktigt fint och är stabil och bra även vid låg ström....men vill påstå att jag får minst lika bra resultat med min 5 år gamla kempii 1-fas inverter. Sen är där inte lika mkt kräm, men det behöver i alla fall jag väldigt sällan. Viktskillnaden skall vi inte tala om....

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En likströmssvets är alltid bättre än en växelströmssvets.
Om jag får bestämma så hör alla växelströmssvetsar/transformatorsvetsar oberoende av ålder hemma antingen på museum eller i skrotsmätugnarna. Det är helt enkelt en värdelös konstruktion som jag inte kan föreställa mig att någonsin skulle bli aktuell igen.

Min gamla Unitor 200A trefaslikriktare från 60-talet har två separata transformatorer som likriktar var sin fas som sedan går genom separata skenor till likriktardioderna. Ur dioderna kommer det pulserande likström till en gemensam diodbrygge och eftersom två transformatorer ger ström som pulserar i otakt så blir det en jämnare ström som går genom ett antal drosslar för att jämnas ut ytterligare.
En väldigt bra svets som går att reparera nästan i det oändliga. Vi har bytt likriktardioder och några kondensatorer i den. Väger cirka 150 kilo. Jag har en annan likadan svets i reserv i en lada om jag behöver reservdelar.

Kempak 150 som bland annat Dennis CA har består av en transformator följd av likriktardioder så även om den har trefasuttag så är den kopplad mellan bara två faser och ger därför något mer pulserande ström. En bra husbehovssvets men inte riktigt lika lättsvetsad som Unitorn. Vikten är väl kring 50 kilo.

Gammaldags roterande omformare från Bröderna Högglund eller Veljekset Kemppi eller något annat av de klassiska namnen består av en trefas elmotor som driver en likströmsgenerator. För att få inställbar strömstyrka direkt ur en snurrande generator blir det en del släpringar och kolborstar och kopplingar som kräver underhåll och så måste man ju byta lagren på axeln ibland. Många gamla omformare har inte fått något riktigt underhåll på 30 år men alla förståsigpåare som jag känner verkar överens om att en omformare ger den bästa svesströmmen och de slätaste fogarna eftersom svetsströmmen inte pulserar alls. Då krävs det att man klarar av underhållet för det handlar trots allt om en 50-60 år gammal maskin med många rörliga delar. En omformare brukar väga 100-200 kg och är ganska högljudd när den går. Jag har tyvärr aldrig svetsat med omformare.

En invertersvets består i princip av en frekvensomvandlare som höjer frekvensen på en växelström föjd av transformator och likriktardioder. Allt är fullt av styreektronik. Tack vare den höga frekvensen på växelströmmen som går in i transformatorn får man ut en pulserande likström som pulserar så snabbt att den blir nästan som den perfekta likströmmen ur en omformare. Tänder lätt och ger släta fina fogar men frågan är hur länge elektroniken håller. Invertrar med trefaskontakt har endast en transformator och är alltså tvåfaskopplade.

Hoppas det här reder ut begreppen.

Redigerat:
Jag gav Kempaken åt min pappa faktiskt, jag har endast Minarc:en nuförtiden, den svetsar både pinne och tig så ingen orsak till att ha två svetsar, skillnaden är rejäl mellan de två.

Är det så att det endast använder två faser? Jag vågar inte lite på mitt minne men jag tycker att jag är riktigt säker på att när jag var tvungen att koppla om den eftersom den hade en 32A handske och jag behöver en 16A, jag passade då att öppna upp och kolla med multimeter och alla tre faserna tyckte jag gick in i maskinen...

Här har jag nu en bild, ser bara två spolar:
https://c1.staticflickr.com/9/8714/29569951622_73382047f9_b.jpg

Härligt, tack för all info! :thumbup:

Nyare är bättre, Esab har ju nyligen släppt Renegade och självklart ska man ju köpa "svenskt" ;) även om det finns en del som gillar de gamla relikerna.

Y
Tools har kampanjpris på en Esab tig som brukar ligga på runt 30 men imorgon skulle den hamna på 19.

Vilken maskin?

DennisCA skrev:
Jag gav Kempaken åt min pappa faktiskt, jag har endast Minarc:en nuförtiden, den svetsar både pinne och tig så ingen orsak till att ha två svetsar, skillnaden är rejäl mellan de två.

Är det så att det endast använder två faser? Jag vågar inte lite på mitt minne men jag tycker att jag är riktigt säker på att när jag var tvungen att koppla om den eftersom den hade en 32A handske och jag behöver en 16A, jag passade då att öppna upp och kolla med multimeter och alla tre faserna tyckte jag gick in i maskinen...

Här har jag nu en bild, ser bara två spolar:
[länk]
Grannen har ju en likadan Kempak 150 och han kör på enfas så den svetsar mellan fas och nolla. Den var kopplad så från ny men det var tillställt så att man kan koppla den till trefas och svetsa mellan två faser istället. Om jag minns rätt var anslutningen för tredje fasen bara en klämma som inte gick någonstans men mitt minne kan fallera.
Det torde vara transformator och drossel som syns på din bild.

Nyare är ofta bättre men inte alltid.
.Det verkar som om första generationens invertrar hade för känslig elektronik som inte klarade spänningsfallet i nätet när man tände. De lär fungera i stan där nätet är kraftigare och i vissa gårdar på landet men inte i andra och absolut inte i ändan av en skarvsladd. Jag var nära att köpa en första generationens inverter en gång men två bekanta som är proffssvetsare stoppade mig.
Nya invertrar har övervunnit det problemet helt så tydligen kall det vara antingen en riktigt ny inverter eller en gammal likriktare. Mittemellan är sämst.

Det lilla jag har sett av nya invertrar från billigtillverkare imponerade inte heller. Min Unitor svetsar bättre. Däremot svetsar Unitorn betydligt sämre än en ny inverter från Esab eller Kemppi..... men en 200 amperes inverter är dyr och jag är fattig så jag får vara nöjd med det nästbästa.
Jag vill ha en 200A svets som inte överhettas då jag svetsar 20mm plåt en hel förmiddag men för normalt husbehovsbruk räcker i allmänhet en 150A svets. Då kan man svetsa några 3,2 mm stickor i rad eller hur många 2,5 mm som helst utan att svetsen överhettas. Det vill säga att man kan reparera redskapen som hör till en liten traktor och annat i den storleksklassen.

Jo Kempaken kopplade jag om så den går på "2-fas" eller då 1-fas 400V kan man säga, den visste jag om var en tvåfasare.

Jag håller inte med om inverteranalysen, det fanns en inverter på 90 talet i USA som hette PowCon och den har närmast legendarisk status bland proffsen, och ibland såldes Kemppi maskiner under PowCon märket också, dom lär funka på samma teknik. Det är lite oklarheter om det var PowCon som licensierade kemppi teknik eller ej, eller om dom var vldigt lika men separat utvecklade. Min kemppi är från denna tiden och de anses vara en av de bästa invertrarna nånsin gjorda, proffsen där söker fortfarande dessa gamla maskiner trots att de inte tillverkats sedan 90 talet och de har ett högt pris ännu.

Kallas ofta för slow frequency inverter eller liknande då de inte rampar upp till så extrema frekvenser utan den ligger i hörligt område så den visslar när man svetsar och tonen ändras med ljusbågens längd. Så jag tror snarare den lite äldre inverter av den typen jag har är än så länge den demonstrerbart hållbaraste invertern man kan få vantarna på, och mest lättservade. Den är inte den lättaste dock.

Min Minarc har jag kört bakom 80 meter skarvsladd sen jag haft den, inga problem... Jag har inga 3-fas uttag i stan utan lånat en av min pappas 3-fas kablar ur växthuset, idag kommer elektrikern och lägger in 6st uttag...

edit, en av historierna jag har hört:
https://www.tapatalk.com/topic/562771-38776
From what my LWS salesman and the Powcon rep related to mee-self: By mid '90's, both Red and Blue had failed in their efforts to produce a reliable inverter circuitry. Red had made and sold their own design DC mig inverters for less than a year and withdrew those machines, seeing a raft of field failures and complaints...'Beta Testing'.....in the field! Powcon had such, the tech. was licensed from Kemppi. Powcon stated that every nuke sub had two P-C's on board for repair work, due to size, etc. Miller bought Powcon for the Kemppi license and tech, then promptly killed Powcon. (That's a classic Bill Gates practice.)

Redigerat:
Intressant, PowCon återuppstod under ett annat namn, Arcon weld, och jag läser historien och de två som uppfann den moderna invertern sägs vara en Gunnar Ennerfelt och en Goran Hedberg. Båda svenskar!

https://arconweld.com/About/Team

Här beskriver dom skillnaden mellan deras inverter och de andra vanliga designerna:
Most (all, to our knowledge) competitive machines use either an Insulated Gate Bipolar Transistor, (IGBT) or a Metal-Oxide Semiconductor Field Effect Transistor (MOSFET) to “switch” or invert the power. The circuit diagram is very similar for all inverters, BUT, the IGBT or MOSFET has hundreds of thousands of tiny, microscopic switches chemically etched in a wafer of silicon much the same size as the one in the SCR, which has ONE switch. These thousands of switches, arranged in parallel, are vulnerable to the inevitable spikes found in the rugged environments where welders are often
https://arconweld.com/About/About-Us

Nu undrar jag om min kemppi är en SCR eller kanske en MOSFET design.

Hittade en bättre bild på insidan av kemppin, här ser man 3 faser och jord, fast vettefasiken vart de alla går:
https://c1.staticflickr.com/9/8716/29390326920_4f4cb7b1a1_b.jpg

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.