Hej jag ska montera strömställare i nya köket men funderade lite på vad jag vill ha.
Jag har två ingångar i köket på var sida om köksbordet och 2st dubbla strömställare vid var dörr. (fönster,köksbord+takbelysning diskbänk,belysning under skåp).
Jag kladdade lite och ringarna visar var strömställarna sitter.
Enkel ritning av kökslayout med markerade positioner för strömställare och skåpsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns även ett rör förberett mellan strömställarna om det behövs.
Jag funderade på trapp men det kanske blir rörigt när var brytare kan stå lite hur som helst och kanske vill jag att man alltid tänder uppåt på samtliga.
 
Om du alltid vill att belysningen tänds när man trycker på strömbrytarens översida så är det antingen bara en brytare till varje lampa eller push-tändning som gäller.

Att behöva gå bort till någon av dörrarna för att tända bänkbelysningen känns lite ”jobbigt”, jag skulle vilja kunna tända/släcka vid köksbänken.
 
F fixarpelle skrev:
Hej jag ska montera strömställare i nya köket men funderade lite på vad jag vill ha.
Jag har två ingångar i köket på var sida om köksbordet och 2st dubbla strömställare vid var dörr. (fönster,köksbord+takbelysning diskbänk,belysning under skåp).
Jag kladdade lite och ringarna visar var strömställarna sitter.
[bild]
Det finns även ett rör förberett mellan strömställarna om det behövs.
Jag funderade på trapp men det kanske blir rörigt när var brytare kan stå lite hur som helst och kanske vill jag att man alltid tänder uppåt på samtliga.
Vad menar du med rörigt, lyser lampan så är det tänt, lyser inte lampan så är det släckt?:D

Kan man kom in i köket från vilken dörr som helst?
Jag har 2 dörrar varav den ena kan man inte kom in i köket utan först ha passerat genom köket. Så för mig finns det ett naturligt ställe att ha knappen på.
Den ena dörren sitter alltså till en återvändsgränd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du alltid vill att belysningen tänds när man trycker på strömbrytarens översida så är det antingen bara en brytare till varje lampa eller push-tändning som gäller.

Att behöva gå bort till någon av dörrarna för att tända bänkbelysningen känns lite ”jobbigt”, jag skulle vilja kunna tända/släcka vid köksbänken.
Jag har inga problem med att släcka på samma ställe som det tänds på, släcker alltid när jag lämnar rummet och dörr 2 används nästan aldrig, endast när jag storhandlat och då går jag ut samma väg.
M mattoys skrev:
Vad menar du med rörigt, lyser lampan så är det tänt, lyser inte lampan så är det släckt?:D
Om du har 2st dubbla strömställare alltså 4st och alla är olika ena tänder du upp andra ner och nästa gång är det annorlunda och har du besök som manövrerar båda brytarna samtidigt så tänds den ena och den andra släcks osv.
Det fungerar bra om man har enkla strömställare men dubbla blir rörigt eller tänker jag fel?
 
F fixarpelle skrev:
Jag har inga problem med att släcka på samma ställe som det tänds på, släcker alltid när jag lämnar rummet och dörr 2 används nästan aldrig, endast när jag storhandlat och då går jag ut samma väg.

Om du har 2st dubbla strömställare alltså 4st och alla är olika ena tänder du upp andra ner och nästa gång är det annorlunda och har du besök som manövrerar båda brytarna samtidigt så tänds den ena och den andra släcks osv.
Det fungerar bra om man har enkla strömställare men dubbla blir rörigt eller tänker jag fel?
Jag kollar aldrig vad vippan står i för läge, jag har lärt mig vilken knapp som hör till vilken lampa, och trycker på den.

Alternativt kan du ju använda återfjädrande strömställare.
 
M mattoys skrev:
Jag kollar aldrig vad vippan står i för läge, jag har lärt mig vilken knapp som hör till vilken lampa, och trycker på den.

Alternativt kan du ju använda återfjädrande strömställare.
Det fungerar inte med gäster eller äldre som inte minns vilken brytare som tänder vilken lampa.
Hur fungerar återfjädrande (push-tändning) med 4st olika 230v belysningar?
Kanske 4st kron duger.
 
F fixarpelle skrev:
Det fungerar inte med gäster eller äldre som inte minns vilken brytare som tänder vilken lampa.
Hur fungerar återfjädrande (push-tändning) med 4st olika 230v belysningar?
Kanske 4st kron duger.
Du kan ju sätta in en smart puck bakom så funkar push bra. Dock har du kvar problemet (som jag inte ser) med äldre och gäster (varför de skulle hålla på tända och släcka vet jag inte). Alla som inte vet kommer ju att trycka på vem som helst om dom inte vet vilken det gäller, att alla alltid tänder upp är nog ingen riktig sanning, alla trappkopplingar är ju alltid veroende på hur den andra i serien står och jag tror nog att både äldre och gäster har sett trappbrytare förr ;-)
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
För att minska risken att ”äldre”, ”dementa”, gäster, etc tänder/släcker fel lampor så gäller det att placera lampknapparna på logiskt bra ställen.
Tex lampknappen för disk-/arbetsbänken placeras nära dito.
Lampknappen för allmänbelysningen placeras vid ena/bägge dörr(en/arna) beroende på var man kommer ifrån i normalläget.
Lampknappen för fönsterbelysningen vid den dörr där man oftast är när man vill tända/släcka dito.
Lampknappen för matbordet placeras tex närmast matbordet.

Om det blir flera strömbrytare intill varandra så försöker man koppla dom i logisk ordning, tex översta är till lampan längst bort och sedan en efter en.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du kan ju sätta in en smart puck bakom så funkar push bra. Dock har du kvar problemet (som jag inte ser) med äldre och gäster (varför de skulle hålla på tända och släcka vet jag inte). Alla som inte vet kommer ju att trycka på vem som helst om dom inte vet vilken det gäller, att alla alltid tänder upp är nog ingen riktig sanning, alla trappkopplingar är ju alltid veroende på hur den andra i serien står och jag tror nog att både äldre och gäster har sett trappbrytare förr ;-)
Har du exempel på smart puck jag kan använda och hur många som behövs.
Om du har en dubbelbrytare och där du tänder en lampa uppåt och kanske en nedåt så blir det inte bra, jag tror att de flesta trycker på båda brytarna samtidigt.
Demmpa Demmpa skrev:
För att minska risken att ”äldre”, ”dementa”, gäster, etc tänder/släcker fel lampor så gäller det att placera lampknapparna på logiskt bra ställen.
Tex lampknappen för disk-/arbetsbänken placeras nära dito.
Lampknappen för allmänbelysningen placeras vid ena/bägge dörr(en/arna) beroende på var man kommer ifrån i normalläget.
Lampknappen för fönsterbelysningen vid den dörr där man oftast är när man vill tända/släcka dito.
Lampknappen för matbordet placeras tex närmast matbordet.

Om det blir flera strömbrytare intill varandra så försöker man koppla dom i logisk ordning, tex översta är till lampan längst bort och sedan en efter en.
Dosorna sitter där de sitter i färdigmålade väggar däremot är strömställarna uppdelade efter belysningarnas position men sitter enligt ritning.
 
Redigerat:
F fixarpelle skrev:
Har du exempel på smart puck jag kan använda och hur många som behövs.
Om du har en dubbelbrytare och där du tänder en lampa uppåt och kanske en nedåt så blir det inte bra, jag tror att de flesta trycker på båda brytarna samtidigt.

Dosorna sitter där de sitter i färdigmålade väggar däremot är strömställarna uppdelade efter belysningarnas position men sitter enligt ritning.
Shelly 2,5 skulle passa bra
 
2st Plejd REL-02 Kronrelä eller 2st Shelly 2,5 skulle alltså fungera till mina 4 brytare.
Till dom ska jag väl använda dubbla kron som kompletteras med impulsfjäder, då kan jag börja med att köpa kron och om jag stör mig på att behöva släcka där jag tände så kan jag i efterhand komplettera med Plejd REL-02 Kronrelä eller Shelly 2,5.
 
F fixarpelle skrev:
2st Plejd REL-02 Kronrelä eller 2st Shelly 2,5 skulle alltså fungera till mina 4 brytare.
Till dom ska jag väl använda dubbla kron som kompletteras med impulsfjäder, då kan jag börja med att köpa kron och om jag stör mig på att behöva släcka där jag tände så kan jag i efterhand komplettera med Plejd REL-02 Kronrelä eller Shelly 2,5.
Låter som en bra början
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.