12 166 läst ·
83 svar
12k läst
83 svar
Val av storlek, en eller flera acktankar
Jag tycker nog att Vvs-Facit får fram det han menar ganska bra.
Varför ha större tank än den aktuella pannan klarar att värms upp ? Är det inte det han menar? Och det känns väl logiskt, jag skulle inte vilja köpa en större tank än min panna klarade att värma.
Varför ha större tank än den aktuella pannan klarar att värms upp ? Är det inte det han menar? Och det känns väl logiskt, jag skulle inte vilja köpa en större tank än min panna klarade att värma.
Pannan måste ha en effekt som motsvarar förväntad laddtid och det har med temp/flöde i laddningsriktningen att göra, så jag finner nog att det kommit fram rätt bra här. Att bara värma på en tank till 50% finner jag inte tillfylles, det blir då en kallstart extra för panna och avsvalning i tanken oavsett vad som sägs om skiktningen, Sen som någon sa , Eldar var tredje dag med 2000L, det är då inget hus utan närmare hundkoja att värma då, enär effekten är ca 1,6 KWHC Calore skrev:
Även en liten panna klarar att ladda en stor tank. Det tar bara längre tid. Tankens storlek ska snarare dimensioneras efter husets behov, inte pannans effekt. Har man en liten panna har man extra nytta av en större tank, då kan man ladda extra när det funkar.
Jo!C Calore skrev:
Klarar av att värma? När? Hur länge?...
Hans resonemang går ut på att tanken skall inte vara större än vad vadpannan klarar av att värma med ett inlägg. Dvs. Fyll pannan med ved, tänd på. När elden slocknat skall tanken vara fulladdad. Det han inte är kapabel till att förstå är, har du en dubbelt så stor tank kan du om du vill fylla pannan en gång till med ved, när den ändå brinner och har uppnått sin arbetstemperatur, och på så vis elda hälften så ofta. Själv föredrar jag att elda var tredje dag mot stor tank, än två gånger om dagen mot liten tank.
Naturligtvis kan jag som ikväll när jag har ont om tid, slänga in en laddning ved, och klara mig tills imorgon och på så vis bara ladda den övre delen av tanken.
J jonaserik skrev:Pannan måste ha en effekt som motsvarar förväntad laddtid och det har med temp/flöde i laddningsriktningen att göra, så jag finner nog att det kommit fram rätt bra här. Att bara värma på en tank till 50% finner jag inte tillfylles, det blir då en kallstart extra för panna och avsvalning i tanken oavsett vad som sägs om skiktningen, Sen som någon sa , Eldar var tredje dag med 2000L, det är då inget hus utan närmare hundkoja att värma då, enär effekten är ca 1,6 KWH
"Temp" "flöde" "laddriktning" = liteavvarje!
Vad roligt att du dök upp igen! Byggahus är inte detsamma utan dig! Dit resonemang är helt obegripligt, precis som vanligt!
En mindre panna likt min, värmer även den en stor tank. Men det tar bara lite längre tid
Hundkoja och hundkoja. Mera koja isåfall eftersom jag är hundlös. Åttio kvadrat, mer eller mindre oisolerat hus + källare.
Idag var det faktiskt fyra dagar sedan jag eldade senast, så det var hög tid när jag värmde upp det polska (Orlan) miraklet.
Så sannt!C Calore skrev:
Hundra kubik hade för mig varit alldeles för stor. Men fyra?
Calore! Vad är rimlig tid för dig? Tänk på att om du då och då kan elda längre än den rimliga tiden, behöver du kanske bara elda varannan dag. Med en större tank är det möjligt, med en "Facit vvs:tank" är det omöjligt. Man är alltså fastlåst vid att elda många korta stunder. Tycker du att det är optimalt?
Svaren är i det närmaste enhälliga: installera en så stor tank som möjligt. När det gäller ackumulatortankar är det väldigt svårt att ta i för mycket. Pannans effekt är sekundär! Öppet expansionskärl skall innehålla minst fem procent av vattenmängden i såväl panna, tank, element samt rör. Slutet system gäller tio procent.windestal skrev:
Svårare än så är det inte