Hej å hå vilken tråd,

Jag fyller min vedpanna (Vedex 3000) full och går sen och gör annat i 1,5-2 h. Jag sitter inte och glor på den. Samma med både tvättmaskinen och brandvarnaren, de funkar utan att man sitter framför dem.

Shunten på huset gör ju att det returvatten som tas ut från huset håller ungefär samma som inomhustemperaturen, 20 grader. så det är tempen jag får i botten av tanken (och hela tanken när energin är slut).

Här är en länk till min lilla förstudie innan jag skaffade panna.

https://delafil.se/bf1408949407c347/Pannberäkning.xlsx

Skaffa så stor acktank du kan är mitt råd.

Staffans2000
V vvs facit skrev:
Du Staffan 2000 :crysmile:
Begriper sig inte på dom skriver du
Tänker inte ens kommenterar det
Ha en bra dag
Under tiden du får bo i pannrummet dom 4 timmar det tar att fylla 2000 liter utan att huset
Tar någon effekt .

Det är inte störst tankvolym som vinner
Det är den som är beräknad med comfort för utövaren gällande tid att elda och kunna ta hand om energin som tillverkas
:crysmile: Så det tar dig ca 5 timmar att elda upp magasinet helt från 40 g om du har till 80
När du har lite värme behov på huset samtidigt
Grattis till att du har den tiden
Mvvh
En ackumulatortank kan liknas vid en bensintank på en bil. Är den liten måste man tanka ofta och kan bara köra korta sträckor. Har man däremot en stor tank som man vill fylla helt full, tar tankandet längre tid, men man kan i gengäld köra desto längre. Men om du bara vill tanka en kort stund med den stora tanken går det bra det också. Vari detta är det du inte förstår?

Kalle Kulör

Redigerat av moderator:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Kan du inte läsa ett flödes schema ?
Ett kontrollerat flöde går med returen in i botten på pannans laddkrets och blandas

Med andra ord det blir inte 5-8 g
Vatten i botten på pannan

Och ja jag har läst delar av dina inlägg
Det säger mycket om en människa och vilka kunskaper dom egentligen besitter

Du är ingen VVSare iallafall
Säkert duktig och kunnig i något annat
Men här har du tyvärr bristande kunskaper

Det finns regler av en anledning och det är därför vi som kan följer dom
Men kör på du med din hembyggda
Siporator och hoppas på att inget händer
Nej, jag jobbar inte med VVS.

Uppenbarligen kan du inte reglerna när du tycker att det är fel av mig att inte ha kylslinga.

Min lösning med ett rör en bit ner från toppen ger en bättre blandning än att dumpa in kallt vatten i botten som blir fallet om laddpumpen inte går.

Om vi återgår till TS anläggning: Det krävs mindre tid och uppmärksamhet i pannrummet om tanken är större. En liten tank som måste laddas till max kräver att man anpassar sista inlägget bra efter tankens kapacitet. Det kräver en del erfarenhet. Om man har en större tank krävs inte det finliret.

Vi kan konstatera att alla utom en person rekommenderar tankar som är större än tumreglerna. De är snarare att se som en tumregel för minsta acceptabel volym.

Ackmyren Ackmyren skrev:
Hej å hå vilken tråd,

Jag fyller min vedpanna (Vedex 3000) full och går sen och gör annat i 1,5-2 h. Jag sitter inte och glor på den. Samma med både tvättmaskinen och brandvarnaren, de funkar utan att man sitter framför dem.

Shunten på huset gör ju att det returvatten som tas ut från huset håller ungefär samma som inomhustemperaturen, 20 grader. så det är tempen jag får i botten av tanken (och hela tanken när energin är slut).

Här är en länk till min lilla förstudie innan jag skaffade panna.

[länk]

Skaffa så stor acktank du kan är mitt råd.
Här är panntilvwrkaren så kloka att dom i sina
Test bänkar vet exakt vart returen ska gå in och hur den påverkar pannan ,

Det har lekmannen till konstruktör ingen aning om när han / hon sätter en ny anslutning i pannan och hur den kommer påverka !
Så att din vedex3000 kommer fungera
Är nog inga problem

Ja du sa det
Lägger i och eldar sen efter 2 timmar fylls igen
Då gjort något annat .
2 dagar av 7 går det för oss som har jobb att åka till .

Läste du sen vad jag skrev om att varje anläggning anpassas efter kundens önskemål
Och den tid kunden har för att elda
Just din anläggning gäller inte för alla .

D Daniel 109 skrev:

Uppenbarligen kan du inte reglerna när du tycker att det är fel av mig att inte ha kylslinga.

Min lösning med ett rör en bit ner från toppen ger en bättre blandning än att dumpa in kallt vatten i botten som blir fallet om laddpumpen inte går.

Om vi återgår till TS anläggning: Det krävs mindre tid och uppmärksamhet i pannrummet om tanken är större. En liten tank som måste laddas till max kräver att man anpassar sista inlägget bra efter tankens kapacitet. Det kräver en del erfarenhet. Om man har en större tank krävs inte det finliret.

Vi kan konstatera att alla utom en person rekommenderar tankar som är större än tumreglerna. De är snarare att se som en tumregel för minsta acceptabel volym.
D Daniel 109 skrev:

Har aldrig skrivit Fel! Håll dig till sanningen
Jag skrev att den bästa lösningen är kylslingan!

Det som är FEL är hur du lägger in den utan att tänka steget efter , hur påverkar det vid en eventuell kokning .

Sen går varenda centiliter in i pannan även om ladd pumpen står . Det hade du vetat om du jobba med detta
Vattnet följet alltid minsta motståndets lag

V vvs facit skrev:
Lägger i och eldar sen efter 2 timmar fylls igen
Då gjort något annat .
2 dagar av 7 går det för oss som har jobb att åka till .
På vilket sätt skulle en mindre tankvolym lösa det problemet?

Varför skulle det någonsin vara bättre med mindre volym om vi ignorerar plats och pris?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Har aldrig skrivit Fel! Håll dig till sanningen
Jag skrev att den bästa lösningen är kylslingan!

Det som är FEL är hur du lägger in den utan att tänka steget efter , hur påverkar det vid en eventuell kokning .

Sen går varenda centiliter in i pannan även om ladd pumpen står . Det hade du vetat om du jobba med detta
Vattnet följet alltid minsta motståndets lag
Kylslinga är inte en bättre lösning. Då skulle inte direktmatning föreskrivas vid enskilt vatten. Har man begränsat med kulvatten är det ju en fördel att inte pytsa in nytt färskvatten i systemet.

Jag sa inte att kylvattnet inte kommer till pannan. Men det blandas inte och kyler bara den relativt kallan nedre delen av pannan.

Min lösning trycker ner kallvattnet så pass långt att det inte riskerar att gå ut direkt. Men släpper det så pass högt att det till viss del motverkar skiktning.

Mycket skitsnack i tråden. En enkel tumregel för ett gammalt halvtaskigt isolerat hus som ditt är 1000l/100m2/dygn. 1500l i ditt fall då. Sen finns det mycket faktorer som påverkar, du kan göra massvis med uträkningar om du vill men kommer att komma fram till ungefär samma resultat. Större tank är dock bättre, det finns inget direkt negativt med att lägga en större tank annat än att den tar mera plats och priset är högre.

Viktigaste utgångspunkten är medeleffekten på din panna
Nu väljer vi hur du vill elda utefter gradtimmarna för din ort och hur just din vardag ser ut
I din fråga saknas en parameter
Vi har plats vi har pris. Men det viktigast
Saknas Tid .
Det tillsammans med effekten på På pannan
Och eldstads volym är avgörande
Ta en veden 3000 tex där är min volym
1500 liter
En nibe alpha keram 20 UB är en lämplig volym 500 -1000 liter
Sen är det dom jag skrivit tidigare
Ägarnas livsomständigheter avgör
Vad som är rätt för just dom .
Inte ett tyckande från några förstå sig påare .

F fiskbuggaren skrev:
På vilket sätt skulle en mindre tankvolym lösa det problemet?

Varför skulle det någonsin vara bättre med mindre volym om vi ignorerar plats och pris?

F Finndjävel skrev:
Mycket skitsnack i tråden. En enkel tumregel för ett gammalt halvtaskigt isolerat hus som ditt är 1000l/100m2/dygn. 1500l i ditt fall då. Sen finns det mycket faktorer som påverkar, du kan göra massvis med uträkningar om du vill men kommer att komma fram till ungefär samma resultat. Större tank är dock bättre, det finns inget direkt negativt med att lägga en större tank annat än att den tar mera plats och priset är högre.
Volymen på ack är en del FD
Nästa är pannan mot skorsten som
Är dimensionerande för hur mycket effekt
Du kan montera in .
Det blir enkel matte

Nej, pannans medeleffekt är inte avgörande för tankens storlek.

D Daniel 109 skrev:
Nej, pannans medeleffekt är inte avgörande för tankens storlek.
Vad är det då som ska värma volymen ?
Tror du det räcker med ett värmeljus från Ikea
Att värma 1500 liter tex
Ta en slurk kaffe Daniel och tänk till nu
Sen får du kram skammens kudde och erkänna
Dina fel och bristande kunskaper

Majgårdarna
En ack tank kan aldrig bli för stor!.
Om nu TS skall byta panna någon gång i framtiden så kommer han säkert ringa och tacka vvs facit för hans goda råd att sätta in en liten tank.

När man pratar med VVSare så får man ofta samma svar. 1500L är lagom.
Inte större för då blir förlusterna JÄTTE stora och du kommer få elda i all evighet för att få tanken varm.

Problemet som alla dessa vvsare inte förstår är att tanken skiktar sig.
En stor tank läcker får bara förluster där tanken är varm.

Man behöver inte fylla tanken fullt!! Det blir inte mindre energi i tanken bara för att den är större och inte full laddad!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Ska man lagra t.ex. 50kWh värmeenergi så blir tid, vedåtgång och insats den samma oberoende om tanken är en eller två kubik. 50kWh är 50kWh oberoende. Man designar snarare effekt på vedpanna efter storlek på tank, inte tvärtom som vvs verkar tro. Det är inte enkel matte för dig.

Jag försöker faktisk tänka och klura när det skulle kunna vara en nackdel med en större tank men jag kan inte riktigt se det framför mig.
Kan någon förklara för mig?
Jag kan inte ett skit om vedeldning men jag har ett överskott på högskolepoäng så var inte rädda med att dra in matematik,teknik,fysik och moder natur i det hela.

• Gilla
Augen81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.