Ring scanfast dem är återförsäljare för Montana spikpistoler och Max. Max är ju lite overkill för hobbysnickring men Montana är riktigt bra grejer i 8 bar klassen. Du kan även kolla med Motek dem är återförsäljare för bostitch spikpistoler också de är bra pistoleros. Scanfast och motek säljer ju även spiken så räknar du ut hur mycket du ska ha kan du säkert få en bra deal på alltihop.

Man brukar ha rakband spikpistol när man spikar stommen och när du sätter panalen är det oftas rundband man använder... mest för att det rymmer mer spik i trumman.Men är en smaksak

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Den här tycker jag är riktigt bra för panelspikning. Funkar mycket bra att ställa inslaget av spiken så den inte går för djupt. Och håller djupet. Paslode CNP75.1

Staffans2000
Ramafred skrev
"Om du förresten går på rakbandat välj för guds skull 34 graders. Inget annat där."

Själv har jag en billig Harald Nyborgspikpistol som jag köpte för sexhundra.kr. Lutningen är 21gr. Enstaka spikar missar den och skjuter bara in dom en bit. Inget större problem eftersom de är så få.
Men varför skulle trettiofyra gr. Vara bättre?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ramafred skrev
"Om du förresten går på rakbandat välj för guds skull 34 graders. Inget annat där."

Själv har jag en billig Harald Nyborgspikpistol som jag köpte för sexhundra.kr. Lutningen är 21gr. Enstaka spikar missar den och skjuter bara in dom en bit. Inget större problem eftersom de är så få.
Men varför skulle trettiofyra gr. Vara bättre?

Staffan
34g har större sortiment av spik, olika bandningstyper, exempelvis trådband, plastband samt pappband.

Rätt säker på att 21g enbart plastbandas, men vågar inte säga säkert.

Du vill inte spika panel med trådband eller plastband, då svetstråden kan hamna under skallen och ge rostrinningar (den är ju obehandlad), plastbandet kan även det hamna under huvudet på skallen.

Enkelt sagt med de olika bandningstyperna

Trådband
+ Tätbandad (mer skott per laddning)
+ Okänslig för väta och väder
- Rekommenderas inte till panel p.g.a. tråden
- D-huvud p.g.a. bandningen

Plastband
+ Okänslig för väta och väder (förutom extrem kyla eller värme)
+ Runt huvud
- Rekommenderas inte till panel p.g.a. plasten

Pappband
+ Runt eller D-huvud
+ Går att banda tätt
+ Pappen "exploderar", så inga rester.
- Känslig för väta

I Norge kör man nästan enbart 21g och plastband, lite skoj, vet inte varför men de älskar det... :) I Sverige är majoriteten rakbandad 34g, men går främst mot coils.

Än Batterimaskiner då, börjar de inte bli populärt? Smidigt om inte annat.
Kör själv Bostitch N89RH17 ( några år gammal) funkar suveränt i alla väder dock tråkigt med plasten vid panelspikning.
Köper man en Rullbandad maskin lär man väl nästan ha 2st olika? En för stommen och en för läkt, panel osv?

Det verkar vara proffsmaskiner som gäller. Mycket pengar för något som du använder i en vecka när du byter panel, sen ligger den i förrådet och skräpar. Köp en 700-800kronors kinakopia och använd resten av pengarna till att köpa en present till frun istället.

• Gilla
  • Älska
Atom och 2 till
  • Laddar…
E
Har du köpt någon spikpistol än? Står i samma frågeställning som dig. Vad ska man välja? Han en utbyggnad planerad samt spöna om 60 m2 garage .

Är yrkessnickare så jag vill ha det bästa. Vi har tyvärr bara 34 gr rakbandade på firman så behöver en egen.

Skruva

E
T Polos skrev:
Skruva
Ytterpanel?

Jag skruvade, tog väl lite längre tid men gör man jobbet själv så spelar det ingen roll. Dessutom används rostfri skruv så blir det aldrig ngr missfärgningar

E
Skulle inte komma på tanken att skruva panel. Tycker d-skalle går bort pga det inte är snyggt.

Jag är ute efter en rundbandad spikpistol för att komma så nära handspikning som möjligt. Tiden är också en viktig aspekt då jag har småbarn och ska kapa varje minut som är möjligt om det så ska svida lite i plånboken.

• Gilla
byggolle
  • Laddar…
Själv brukar jag motivera mina egna verktygsköp med att köpa tjänsten kostar en hel del. Alltså, jag köper ett omotiverat dyrt läs bra verktyg. Utom i fallet med panelen då.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E
L L-E skrev:
Själv brukar jag motivera mina egna verktygslåda med att köpa tjänsten kostar en hel del. Alltså, jag köper ett omotiverat dyrt läs bra verktyg. Utom i fallet med panelen då.
Det är precis så jag tänker. Jag gör det mesta själv och får då pengar över till verktyg som hjälper mig att få ett bra resultat och ett effektivt utförande.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E epw skrev:
Skulle inte komma på tanken att skruva panel. Tycker d-skalle går bort pga det inte är snyggt.

Jag är ute efter en rundbandad spikpistol för att komma så nära handspikning som möjligt. Tiden är också en viktig aspekt då jag har småbarn och ska kapa varje minut som är möjligt om det så ska svida lite i plånboken.
Målar man så syns det inte ,men är det synligt så kör spik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.