Hej!
Går i planerna att byta panel på huset och känner att det vore ett bra tillfälle för att inhandla en spikpistol modell större(45-90). Jag har cirka 60-80kvm att spika så inga större mängder men fler projekt kommer längre fram så en spikpistol känns aktuellt.
De jag tittat på är både rundbandade och rakbandade. Fördelen är ju den mindre storleken hos rundade och fler spik, detta värderar jag högt!
De jag tittat på är:
Rakbandad
Makita AN943 eller AN 923
Senco 601
Essve FN 21/90 eller 34/90
Rundbandad
Makita AN902
Basso Coil 38/90
Som jag läst så finns det inga fördelar hos rakbandad pistol som skulle "klå" rundbandad. Pris på spik möjligtvis men det verkar vara marginellt.
Vad säger experterna? Är det bara att blunda och peka på någon eller finns det någon som sticker ut ur denna grupp? Budget nånstans runt 4500kr ungefär.
Tack för hjälpen!
Går i planerna att byta panel på huset och känner att det vore ett bra tillfälle för att inhandla en spikpistol modell större(45-90). Jag har cirka 60-80kvm att spika så inga större mängder men fler projekt kommer längre fram så en spikpistol känns aktuellt.
De jag tittat på är både rundbandade och rakbandade. Fördelen är ju den mindre storleken hos rundade och fler spik, detta värderar jag högt!
De jag tittat på är:
Rakbandad
Makita AN943 eller AN 923
Senco 601
Essve FN 21/90 eller 34/90
Rundbandad
Makita AN902
Basso Coil 38/90
Som jag läst så finns det inga fördelar hos rakbandad pistol som skulle "klå" rundbandad. Pris på spik möjligtvis men det verkar vara marginellt.
Vad säger experterna? Är det bara att blunda och peka på någon eller finns det någon som sticker ut ur denna grupp? Budget nånstans runt 4500kr ungefär.
Tack för hjälpen!
Då jag luskat lite själv så har jag kommit fram till följande:
D-format spikhuvud rekommenderas inte när man skjuter ytterpanel, då det blir betydligt snyggare med rundat huvud. Det medför att Makita AN943 går bort. Sedan har jag märkt att 2,8 i tjocklek på spiken är vanligt, dock börjar Senco 601 och Makita AN923 på 2,9 så funderar mer o mer på att skippa dessa med.
Det lutar mer och mer mot rundbandad. Isf Makita AN902 eller Basso Coil.
D-format spikhuvud rekommenderas inte när man skjuter ytterpanel, då det blir betydligt snyggare med rundat huvud. Det medför att Makita AN943 går bort. Sedan har jag märkt att 2,8 i tjocklek på spiken är vanligt, dock börjar Senco 601 och Makita AN923 på 2,9 så funderar mer o mer på att skippa dessa med.
Det lutar mer och mer mot rundbandad. Isf Makita AN902 eller Basso Coil.
Målar inte ni panelen en sista strykning när den sitter på plats så skallarna blir målade?
Hela mitt hus är skjutet med d-skalle. Man får använda förstoringsglas för att se om det är rund eller d-skalle. Spikskallen tränger ju även in en bit från panelytan.
Hela mitt hus är skjutet med d-skalle. Man får använda förstoringsglas för att se om det är rund eller d-skalle. Spikskallen tränger ju även in en bit från panelytan.
Jo det känner jag till men enligt Makitas spec. ska vara det D- spik. Fungerar rund skalle då?Stefan N skrev:
Det blir en strykning efter montering. Som sagt, går mest på vad alla andra skriverTotalControl skrev:
Det finns fler fördelar med coils (rundband)
Senco har bra coilpistoler. Sällan problem.
Panel skall inte spikas med D-huvud.
Edit: och huvudet ska skjutas så det ligger i nivå med panelen. För att inte exponera ändträfibrer innan målning.
- Något kompaktare
- Mer spik per laddning
- Alltid rund skalle
- Produktutvecklingen på spik sker främst inom coils.
Edit: och huvudet ska skjutas så det ligger i nivå med panelen. För att inte exponera ändträfibrer innan målning.
Såg att Sencos COILPRO 90 går bort p.g.a. pris.
Makita är också OK samt Basso.
Tryckluftsverktyg överlag av de flesta kvalitetsmärken är bra.
Edit igen: Om du förresten går på rakbandat välj för guds skull 34 graders. Inget annat där.
Makita är också OK samt Basso.
Tryckluftsverktyg överlag av de flesta kvalitetsmärken är bra.
Edit igen: Om du förresten går på rakbandat välj för guds skull 34 graders. Inget annat där.
När jag byggde hade jag problem att hitta coilad spik på hyllan utan fick beställa hela tiden. Medans 34 och 21 graders alltid fanns på hyllan. Inget stort problem om man planerar lite. Är man lite mer spontan så blir det jobbigare 
Jag är kan bara hålla med om allt du skriver. Är inne på precis samma spår och tanke.R ramafred skrev:Det finns fler fördelar med coils (rundband)
Nackdelen är väl att de är dyrare.
- Något kompaktare
- Mer spik per laddning
- Alltid rund skalle
- Produktutvecklingen på spik sker främst inom coils.
Sencon hade varit klockren om det inte var för priset. Men hur bör jag tänka på spikens tjocklek? En del pistoler börjar ju på 2,9mm och det verkar mest finnas 2,8 som standard i butiker. Bra o veta om graderna.R ramafred skrev:
Såg det med men jobbar inom byggbranschen så nån stackare går det nog att snylta hos när det blir spontan-spikningR Robin Wahlman skrev:
Lutar mot Makita AN902
Tack för all hjälp! Jag funderar på att ha lite is i magen då panelbytet görs tidigast v.28. Brukar ha otur med att köpa för tidigt och missa erbjudanden....
Känns som om vi kommer närmre o närmre ett valR ramafred skrev:
Det finns ju panelspik som inte ska punktera pappen bakom. Nu blir det inga problem då det inte ska korsfästas. Ska jag fortf. jaga panelspik(>50) eller fungerar trådspik lika bra? Räfflat skaft som jag förstod det.
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Kör du med 28x70 gles bakom så ska du ha en panelspik i längden 48 för bottenbräda och 70 för lock.B Brallan84 skrev:
I ditt fall blir det inte strul, men fördelen med panelspiken är att den även har en trubbig spets så mindre sprickrisk, samt är kamgängad. Iallafall från företaget jag arbetar för.
Det viktiga är också om du kör coils att du har en plastbandad spik för att ej få in trådrester under huvudet på spiken, då blir det rostrinningar. Spikar man stomme, råspont och lite osynliga grejer kör man trådbandat p.g.a. priset, i övrigt plastbandat.
Jag blev osäker på om AN902 kan ta plastbandat, det ska finnas ett speciellt utlopp för plastbandet. Kan den inte ta det går den bort pågrundav ovannämnda anledning med trådrester...
Kollade lite och den verkar enbart ta trådbandad.
https://www.proffsmagasinet.se/verk...yg/tryckluftspistol/basso-c3890-a1-spikpistol
Basso kan va ett alternativ här inom din budget. De har inte de flashigaste modellerna men de gör extremt mycket på private label åt andra bolag. Så de håller god kvalitet.
Denna tar både tråd- och plastbandat i längderna 45-90, 2,5-3,8 diameter, 3kg så något lättare än makitan.
Bästa är om man kan känna i handen på några modeller och få lite feeling.
https://www.proffsmagasinet.se/verk...yg/tryckluftspistol/basso-c3890-a1-spikpistol
Basso kan va ett alternativ här inom din budget. De har inte de flashigaste modellerna men de gör extremt mycket på private label åt andra bolag. Så de håller god kvalitet.
Denna tar både tråd- och plastbandat i längderna 45-90, 2,5-3,8 diameter, 3kg så något lättare än makitan.
Bästa är om man kan känna i handen på några modeller och få lite feeling.
Det finns ju en på Bauhaus som jag kan åka och klämma lite på
Som du säger, det är ju viktigt att den ligger fint i hand. Märkte det tydligt när jag valde mellan Makita och Bosch Blå i annat sammanhang. O andra sidan köper man ju spikpistol 1 ggn i livet, får fundera på om det blir att gå upp nån krona eller två.
Tack för all hjälp, jag återkommer med utlåtande.
Tack för all hjälp, jag återkommer med utlåtande.