MathiasS skrev:
Klyvkniv: Har diskuterats friskt i andra trådar om Bosch-sågen. Jag resonerar som så att jag till 99% sågar skivmaterial med sågen och då spelar det ingen roll om den har kniv eller inte.
Även jag sågar främst skivmaterial med sågen. Till sklivmaterial räknar jag limfogskivor, och de kan nypa utav bara f-n. Cirkelsåg utan klyvkniv är ju verkligen ingen bra idé. Jag har en som saknar klyvkniv, men det är en batteridriven maskin utan större vridmoment, så sågen stannar helt enkelt om det skulle nypa.
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
roxul skrev:
Jo jag har sett att det endast verkar vara mefall som del lönar sig att köpa från Tyskland. Någon som vet om man kan kombinera Bosch-skenor med mefall-skenor? Tycker det verkar som om skarvingen av skenor är bättre på dessa två än på Festool. Någon som vet som skiljer mellan Bosch och mefall?

Hur viktig är klyvkniv? Undrar varför bara Festool och någon lågprissåg verkar ha den finessen.
Jag har både Bosch och Mafell-skena till en annan Mafellsåg (som har klyvkniv) och de går bra ihop, profilerna förefaller identiska.
 
Klart man ska ha klyvkniv. Många fördelar, inga nackdelar (förutom att det saknas på vissa då) :)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Plywood kan nypa riktigt rejält det med..bristen på klyvkniv är det som gör att jag inte köpt en Bosch ännu..
 
Det tog lite tid men idag kom min nyinköpta Bosch GKT 55 GCE. Men besvikelsen kom genast när jag ställde ner den på golvet och märker att plattan är skev!!! Ska den verkligen vara det? Typiskt när man beställt från Tyskland
 
R roxul skrev:
Det tog lite tid men idag kom min nyinköpta Bosch GKT 55 GCE. Men besvikelsen kom genast när jag ställde ner den på golvet och märker att plattan är skev!!! Ska den verkligen vara det? Typiskt när man beställt från Tyskland
Vickar den på skena också?
Kan kolla hur min beter sig efter jobbet ikväll!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vickar den på skena också?
Kan kolla hur min beter sig efter jobbet ikväll!
Skenorna kommer med lastbil imorgon Så jag har inte kunnat testa det än.
 
Hmm det där problemet har läst om förut på något forum.
Men det behöver inte vara något fel tvunget! Kolla den här filmen och kolla så du ställt in rätt. Hoppas du behärskar lite tyska.

 
Alltgår Alltgår skrev:
Hmm det där problemet har läst om förut på något forum.
Men det behöver inte vara något fel tvunget! Kolla den här filmen och kolla så du ställt in rätt. Hoppas du behärskar lite tyska.

[media]
Kundskapen i detta forum är suveränt. Min tyska är inte 0 men nästan. Fast filmen var ganska tydlig och efter lite skruvande så blev den snabbt stabil. Tack för tipset!
 
Vad skönt det löste sig! Ha det så skoj med nyförvärvet. Väntar själv på en TS 55:a med skenor som dyker upp nästa vecka.. Nice!
 
Jag har en Bosch. Tycker den presterae bra och spånuppsamlingen funkar också bra (med dammsugare). När jag kör sågen på skenan behöver jag ingen klyvkniv? Den nyper ju aldrig eftersom den går rakt? Kör aldrig utan skenan.
 
martin43 martin43 skrev:
Jag har en Bosch. Tycker den presterae bra och spånuppsamlingen funkar också bra (med dammsugare). När jag kör sågen på skenan behöver jag ingen klyvkniv? Den nyper ju aldrig eftersom den går rakt? Kör aldrig utan skenan.
Det du har skenan på (materialet du sågar) kan nypa, om det är dåligt upplagt eller skevt.
Skivmaterial som är bra upplagt innan sågning nyper ogärna.
 
martin43 martin43 skrev:
Jag har en Bosch. Tycker den presterae bra och spånuppsamlingen funkar också bra (med dammsugare). När jag kör sågen på skenan behöver jag ingen klyvkniv? Den nyper ju aldrig eftersom den går rakt? Kör aldrig utan skenan.
martin43 martin43 skrev:
Jag har en Bosch. Tycker den presterae bra och spånuppsamlingen funkar också bra (med dammsugare). När jag kör sågen på skenan behöver jag ingen klyvkniv? Den nyper ju aldrig eftersom den går rakt? Kör aldrig utan skenan.
Tänkte som så att när det bara är FT och DW samt några lågprismärken som har klyvkniv, samt att jag även sett tester där de utan klyvkniv blivit "bäst i test". Så är nog klyvkniven aningen överreklamerad (nu får jag nog alla FT fans mot mig) Om den inte vore det borde väl alla stora märken ha den? Själva sågen har jag inte tänkt använda utan skena, då blir det min Hitachi C6BUY som får göra jobbet. Får hoppas jag blir nöjd, dessutom sparade jag en hel del mot att köpa FT som jag kan köpa annat kul för :)
 
R roxul skrev:
Tänkte som så att när det bara är FT och DW samt några lågprismärken som har klyvkniv, samt att jag även sett tester där de utan klyvkniv blivit "bäst i test". Så är nog klyvkniven aningen överreklamerad (nu får jag nog alla FT fans mot mig) Om den inte vore det borde väl alla stora märken ha den? Själva sågen har jag inte tänkt använda utan skena, då blir det min Hitachi C6BUY som får göra jobbet. Får hoppas jag blir nöjd, dessutom sparade jag en hel del mot att köpa FT som jag kan köpa annat kul för :)

Så länge man sågar tunna fabrikstillverkade skivor är det inga problem.

Men helt suveränt till tjockare och massiva skivor eller dåligt underlag.
Jag har festool och har fått kickback 2 gånger under 10 år. Hade nog varit minst 20 gånger utan klyvkniv.
 
End End skrev:
Så länge man sågar tunna fabrikstillverkade skivor är det inga problem.

Men helt suveränt till tjockare och massiva skivor eller dåligt underlag.
Jag har festool och har fått kickback 2 gånger under 10 år. Hade nog varit minst 20 gånger utan klyvkniv.
Klart att någon nytta gör den säkert. Testat min nu och kapade en 27mm limträskiva. Funkade kanon, la den bara över två bockar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.