36 958 läst ·
134 svar
37k läst
134 svar
Val av sänksåg?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har gått ytterligare ett steg längre och slutat med sladdar i systainrarna. Man tappar lite att man har ett komplett verktyg att ta med sig, men eftersom jag ändå har en sladd monterad på dammsugaren och i princip aldrig kör utan gör det inte så mycket. Det blir mycket bättre ordning i lådorna när man skippar sladden.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Lite slutreplik:
Jag har haft min lilla julafton och åtminstone testsågat några snitt med den nya blåa maskinen. Då jag aldrig ägt en sänksåg tidigare kan jag inte jämföra alls, men ändå:
Priset, som jag nämnde ovan slutade på ca 4350 kr i paket från Axminster då inkl 2x1,6 m skena, skarvstycke och enklare förvaringsväska samt L-boxx. Hittade just då inget billigare.
Spånutsug är vridbart och med en lucka nedfälld var jag i alla fall imponerad av vad lite damm det blev, i princip inget. Kanske beror lite på vad man sågar också.
Sågen upplevs stabil på skenan och lagom tung. Upplever efter mycket kort användning inte den som för tung, men jag har inte sågat i tak ännu. Känns inte heller som den ska vicka särskilt lätt, men det återstår nog att se.
Har bara sågat skivmaterial ännu, och inga som helst tendenser till kickbacks trots avsaknaden av klyvkniv. Men man kanske borde ha 1000 blandade snitt för att uttala sig.
Skenorna ligger stilla, det trodde jag faktiskt inte. Har testat tom på melamin som är väldigt glatt, och tom där ligger de stilla. Behovet av tillbehöret speciella tvingar torde vara vid vertikala snitt. Längden på 1600 mm blir helt rätt till skivkapning. 2x1600 skarvade klarar också kapning i längsled.
Den vändbara skalan känns genomtänkt, men frågan är om man verkligen använder sågen utan skenor någonsin, och om man gör det är det knappast några precisionssnitt man är ute efter.
Överlag känns byggkvaliteten som mycket god, men något annat är väl inte att vänta. Jag är mycket nöjd så långt.
Sladd eller Festools plug-it har jag inte ens övervägt. Har inga andra Festool. Har en hel del verktyg på batteri istället. Kanske inte samma kräm, men otroligt smidigt på t.ex. en sticksåg eller tigersåg.
Jag har haft min lilla julafton och åtminstone testsågat några snitt med den nya blåa maskinen. Då jag aldrig ägt en sänksåg tidigare kan jag inte jämföra alls, men ändå:
Priset, som jag nämnde ovan slutade på ca 4350 kr i paket från Axminster då inkl 2x1,6 m skena, skarvstycke och enklare förvaringsväska samt L-boxx. Hittade just då inget billigare.
Spånutsug är vridbart och med en lucka nedfälld var jag i alla fall imponerad av vad lite damm det blev, i princip inget. Kanske beror lite på vad man sågar också.
Sågen upplevs stabil på skenan och lagom tung. Upplever efter mycket kort användning inte den som för tung, men jag har inte sågat i tak ännu. Känns inte heller som den ska vicka särskilt lätt, men det återstår nog att se.
Har bara sågat skivmaterial ännu, och inga som helst tendenser till kickbacks trots avsaknaden av klyvkniv. Men man kanske borde ha 1000 blandade snitt för att uttala sig.
Skenorna ligger stilla, det trodde jag faktiskt inte. Har testat tom på melamin som är väldigt glatt, och tom där ligger de stilla. Behovet av tillbehöret speciella tvingar torde vara vid vertikala snitt. Längden på 1600 mm blir helt rätt till skivkapning. 2x1600 skarvade klarar också kapning i längsled.
Den vändbara skalan känns genomtänkt, men frågan är om man verkligen använder sågen utan skenor någonsin, och om man gör det är det knappast några precisionssnitt man är ute efter.
Överlag känns byggkvaliteten som mycket god, men något annat är väl inte att vänta. Jag är mycket nöjd så långt.
Sladd eller Festools plug-it har jag inte ens övervägt. Har inga andra Festool. Har en hel del verktyg på batteri istället. Kanske inte samma kräm, men otroligt smidigt på t.ex. en sticksåg eller tigersåg.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Just axminster använder TNT, som i mitt fall kördes ut till bostaden av Posten, smidigt.
Det finns väl en klistrad tråd om import från UK för mer info.
Det finns väl en klistrad tråd om import från UK för mer info.
Min blåa bosch pytteskruvdragare från axminster hade till min förvånig svensk kontakt.
Jo så är det nog, men jag har inte hittat något lika fint paket som axminster har med bara två skenor och inte *allt* annat. Det bästa på ebay är väl Lefeld med alla tillbehör och två skenor för 639€, jämför då med axminsters 420£ med enbart två skenor.
De tyska webshopparna som jag tittat på ligger minst 10 år efter i websidedesign, svårt att hitta tycker jag... Tips emottages förstås gärna.
De tyska webshopparna som jag tittat på ligger minst 10 år efter i websidedesign, svårt att hitta tycker jag... Tips emottages förstås gärna.
badtastex skrev:Jo så är det nog, men jag har inte hittat något lika fint paket som axminster har med bara två skenor och inte *allt* annat. Det bästa på ebay är väl Lefeld med alla tillbehör och två skenor för 639€, jämför då med axminsters 420£ med enbart två skenor.
De tyska webshopparna som jag tittat på ligger minst 10 år efter i websidedesign, svårt att hitta tycker jag... Tips emottages förstås gärna.
http://www.shop-seltmann.de/BOSCH-Tauchkreissaege-GKT-55-GCE-Fuehrungsschiene-i22633-0.htm
edit; fast det är ju iof bara 1 skena
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
@badtastex, jag resonerade som du. Sökte på rätt många olika marknader men hittade ingen med ett lika välpacketerat erbjudande som Axminster.
Det är UK-kontakt, men det åtgärdas antingen med att byta den till svensk eller en adapter för 39 kr från t.ex. Classe.
Det är UK-kontakt, men det åtgärdas antingen med att byta den till svensk eller en adapter för 39 kr från t.ex. Classe.
Du har även www.rubart.debadtastex skrev:Jo så är det nog, men jag har inte hittat något lika fint paket som axminster har med bara två skenor och inte *allt* annat. Det bästa på ebay är väl Lefeld med alla tillbehör och två skenor för 639€, jämför då med axminsters 420£ med enbart två skenor.
De tyska webshopparna som jag tittat på ligger minst 10 år efter i websidedesign, svårt att hitta tycker jag... Tips emottages förstås gärna.
(se upp med Shop-Seltmann om du tänker betala med kort, det kan krångla, med PP ska det funka klockers dock, och det är enbart kortbetalning som krånglat för folk, dom är seriösa och snabba)
Lefeld kan också rekommenderas ang. snabbheten och ja allt, även om man kan hitta enstaka grejer billigare hos tex Rubart och Shop-Selt..
Tack för tipsen. Tyskarna ligger verkligen långt efter med sina hemsidor... 
Verkar väl ändå som att lefeld ligger bäst i pris, iaf på paket med *allt*.
Lefeld
Kit med en skena, 412.5€. 20% billigare än svensk åf.
Komplett kit, 639€. 21% billigare än svensk åf.
Axminster
Set med en skena, 370£. 14% billigare än svensk åf.
Set med två skenor, 420£. 24% billigare än svensk åf.
Räknat med frakt och 8,60kr/€ paypalkurs och 10,45kr/£.
Hur är det med garantier, är det svårt att få en svensk åf att hjälpa till?
Verkar väl ändå som att lefeld ligger bäst i pris, iaf på paket med *allt*.
Lefeld
Kit med en skena, 412.5€. 20% billigare än svensk åf.
Komplett kit, 639€. 21% billigare än svensk åf.
Axminster
Set med en skena, 370£. 14% billigare än svensk åf.
Set med två skenor, 420£. 24% billigare än svensk åf.
Räknat med frakt och 8,60kr/€ paypalkurs och 10,45kr/£.
Hur är det med garantier, är det svårt att få en svensk åf att hjälpa till?
