FredrikR skrev:
Jag tror detta är ett bra pris på Boschen (med L-Boxx och 1600mm skena).
€22 i frakt, snabba och seriösa.
[länk]
Inte dåligt men Axminster med två skenor för ca 500 Euro känns spontant bättre.

vojma skrev:
Bor du i närheten av Piteå så kan du få låna min Makita över en helg för att provköra på riktigt.
Tackar för erbjudandet. Jag har inte allt för långt till Piteå. Lite fullt upp just nu, men jag kanske hör av mig via PM.

Den sakfråga jag inte riktigt känner är utredd är behovet av klyvkniv. Som pyro skriver borde det finnas på alla sågar, ändå gör det inte det. Någon Bosch-ägare som saknat klyvkniv?

Monterat skrev:
Oops, glömde en bra grej på Makitan som jag tror den är ensam om, ritsfunktionen. Kan göras med alla men Makitan har en färdig djupinställning på 2 mm som är oberoende av inställt sågdjup.
Du har helt rätt i att detta är en jättepraktisk funktion. Lite intressant att Makita är ensamma om den. Den borde ju någon annan ha kopierat vid det här laget.
Det är dock värt att notera (även om det kanske säger sig självt) att det bara fungerar om man har en 165mm klinga.
Funktionen är en extra spärr som man kan slå till som låser sågen sänkt 7mm (5 för tjockleken på skenan plus två för att ritsa).
Som jag skrev tidigare verkar klingor med rätt mått vara svåra att få tag på. De klingor jag hittade när jag var på jakt efter en var alla betydligt tjockare än orginalklingans 2,2mm om diametern passade. Har man flera klingor, tex en för kap och en för klyv, vill man ju inte att dessa ska äta olika mycket av skenans gummiläpp. Med tanke på hur mycket gummit sticker ut på mina skenor är det nog risk att en tjockare klinga skulle börja äta av aluminiumet också.
Jag har dock sedan jag bytte till en 160mm klinga saknat ritsen ett par gånger och i stället fått lösa det genom att ändra sågdjupet manuellt. Så det går ju att ritsa ändå, men det tar lite längre tid.

Ja kör du Axminster får du ju även en skenväska samt skarvstycket, vilket är värt dryga 700:- om jag minns rätt. Det du 'förlorar' är Uk-kontakten (som byts lätt).
Hittills har jag inte saknat klyvkniven, men då har det sågats mest skivmaterial.

Även Maffel har rits men den är lite smartare än dom andras. Angående klyv om man är medveten om avsaknaden och sågar där efter så tycker jag personligen inte att det har någon betydelse.

Pär

Kan meddela att Swedol har "kampanjpris" på Boschs sänksåg, 4998 med moms. Således inget pangpris, däremot är det ju trevligt att de har hela sortimentet.

Verktyg ska man ju med fördel köpa utomlands. De svenska priserna är ju inte försvarbara.

Inte ens Toolabs pris är ju speciellt bra...

Redigerat:
Den ovan är tom lite dyrare i tex england (Toolstop) om man räknar med frakten.

Toolab är dock utan skena vilket ju gör viss skillnad.

Ja, 4499:- med skena.

norrbottenstorpet skrev:
Men som sagt, två skenor och fodral för ca 4350 kr plus frakt (ca 3-400 kr) på axminster.
Och skarvstycket väl, värt 3-400:-

Jupp, skarvstycket också. Sådär, en blå Bosch är bokad för transport mot Sverige :)

fiskbuggaren skrev:
Det verkar lite fånigt innan man provat, men om man kör med dammsugare och växlar mellan olika verktyg är det enormt praktiskt med Festools snabbkoppling för ström. Det hänger förstås på att man även betalat för mycket för sina andra verktyg också.
Ytterligare en fördel med plug-it som man kanske inte heller förstår varför det spelar roll innan man börjat med det är att man slipper ha sladd på alla verktyg när man inte använder dem. En längre sladd i trassligt tillstånd tar nästan upp lika mycket plats som maskinen. Virar sladden runt maskinerna för att spara plats blir det istället bökigt att ta upp/ställa ifrån sig dem.

Ja just plugit saknar jag sedan jag bytte sänksåg. Förutsatt att man har flera andra festoolapparater så är det en stor fördel.

Jag själv lät alla systainers med verktyg ha sina originalkablar och vid arbetsbänken hade jag alltid en plugit från dammsugaren och själva dammsugarslangen på bordet redo att bara börja använda. Smidigt och perfekt att bara kunna ta sänksåg och kapa skivan på arbetsbordet, sen fräsa kanterna och avsluta med att slipa med samma kabel och slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.