A adam100 skrev:
Tack för era svar!

Nu ser det ut så här:

[bild]

3x2,5-kabel.

Ser det bra ut?
Inte bästa valet av kabel men...:thinking:
 
Rent kopplingsmässigt ser det OK ut. Men vad är det för kabel? Det ser ut som en installationskabel med enkardeliga ledare?

Den är i så fall inte avsedd att användas som anslutningskabel. Ledarna kan gå av om man rör på kabeln då och då.

Och något som inte syns på bilderna är dragavlastning. Kabeln måste gå igenom någon form av klämma som håller den på plats.
 
G GoGetLost skrev:
Inte bästa valet av kabel men...:thinking:
Okej, p.g.a. diameter eller något annat?
 
På grund av att enkeltrådiga kablar inte tål att hänga så där och utsättas för vibrationer och rörelser.
 
  • Gilla
adam100
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Rent kopplingsmässigt ser det OK ut. Men vad är det för kabel? Det ser ut som en installationskabel med enkardeliga ledare?

Den är i så fall inte avsedd att användas som anslutningskabel. Ledarna kan gå av om man rör på kabeln då och då.

Och något som inte syns på bilderna är dragavlastning. Kabeln måste gå igenom någon form av klämma som håller den på plats.
Jag förstår. En kabel flertrådiga ledare med samma diameter är att föredra?

Klämma för dragavlastning finns. Återkommer med bild på det.
 
Det ser ut som att isoleringen på nollan och ev fasen är lite klämd under skruvskallen.

Jordtråden ska vara så pass lång så att den släpper sist av alla trådar om kabeln slits ut.
 
  • Gilla
adam100 och 1 till
  • Laddar…
Anslutningskabel i gummi brukar funka bra. H07RN-F tror jag det är?
 
  • Gilla
adam100 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kan du inte återanvända kabeln från den gamla spisen?
 
  • Gilla
adam100
  • Laddar…
Tack för ytterligare inspel, många nyttigheter jag lär mig av.

Den gamla spisen såldes, och kabeln åkte med, synd så här i efterhand.

Jag fixar en ny kabel och återkommer med justerad anslutning. Jag har ingen brådska, hellre att det blir helt rätt än nästan rätt och klart någon dag tidigare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu har jag bytt till en H07RN-F-kabel.

Sett till så att jordtråden är längst och att ingen isolering är klämd under skruvskallen. Kabel sitter också stabilt i dragavlastningen. Nu ser det ut så här:

Elanslutning med H07RN-F-kabel korrekt installerad med dragavlastning och ansluten till kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Det där ser mycket bättre ut! (y)
 
Ser heller inga spretande kardeler.
Nu går det inte att se att det är en lekman som gjort inkopplingen, typ exemplariskt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.