Hej,

Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.

Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.

Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?

Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.

Bild av ett äldre proppskåp med säkringar och en etikett märkt 'B6'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett proppskåp med säkringar märkta för olika hushållsgrupper som spis och kyl, och deras märkström.
Skapa konto
Öppen fast dosa med utstickande elkablar och anslutna anslutningsklemmar på en vit vägg.
Skapa konto

20A på en fas är ingen höjdare om du bor i en villa. Det där verkar dock vara en lägenhet och du har troligen bara en fas till hela lägenheten. Och nu blir det jobbigt med många frågor rörande hur eldragningen ser ut, hur säkringsskåpet ser ut mm...

harry73
Har du öht 3-fas?
Befintlig spisanslutning verkar vara en-fas, och om du inte har 3 fas ska du inte heller köpa 3-fas spis/ugn

• Gilla
EBK89 och 1 till
  • Laddar…
C
Hur i hela friden har de dragit den där VPn?

Spisen flyttad eller varför är det inte dosa i vägg?

A
Välj vilken 230V-spis du vill. Har det funkat förut med 1x20A så kommer det göra det hädanefter också.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Fortfarande inte helt klart kanske.

Det är en lägenhet, i ett hus från 30-talet.

Hur elen generellt är dragen vet jag inte. Den befintliga spisen stod där när jag flyttade in och jag har inte kollat eller lagt märke till dragning eller dosa tidigare. Spisen har aldrig strulat under året jag bott i lägenheten.