Hej,

Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.

Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.

Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?

Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.

Bild av ett äldre proppskåp med säkringar och en etikett märkt 'B6'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett proppskåp med säkringar märkta för olika hushållsgrupper som spis och kyl, och deras märkström.
Skapa konto
Öppen fast dosa med utstickande elkablar och anslutna anslutningsklemmar på en vit vägg.
Skapa konto

20A på en fas är ingen höjdare om du bor i en villa. Det där verkar dock vara en lägenhet och du har troligen bara en fas till hela lägenheten. Och nu blir det jobbigt med många frågor rörande hur eldragningen ser ut, hur säkringsskåpet ser ut mm...

harry73
Har du öht 3-fas?
Befintlig spisanslutning verkar vara en-fas, och om du inte har 3 fas ska du inte heller köpa 3-fas spis/ugn

• Gilla
EBK89 och 1 till
  • Laddar…
C
Hur i hela friden har de dragit den där VPn?

Spisen flyttad eller varför är det inte dosa i vägg?

A
Välj vilken 230V-spis du vill. Har det funkat förut med 1x20A så kommer det göra det hädanefter också.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Fortfarande inte helt klart kanske.

Det är en lägenhet, i ett hus från 30-talet.

Hur elen generellt är dragen vet jag inte. Den befintliga spisen stod där när jag flyttade in och jag har inte kollat eller lagt märke till dragning eller dosa tidigare. Spisen har aldrig strulat under året jag bott i lägenheten.

Bytet ska göras pga renovering.

Här är proppskåpet:

Äldre proppskåp med keramiska säkringar och säkringslista på väggen i en lägenhet.
Skapa konto

Du kan fritt välja en ny spis för 230 V och som kan kopplas in på en fas. Det är ytterst få som inte klarar det. Förklara i butiken att du bara har en fas.

Med en fas är du givetvis begränsad och kan inte använda fler än ca två värmezoner eller ugn i taget. Men som sagt, har det fungerat tidigare så har du matlagningsvanor som gör att även en ny spis fungerar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan fritt välja en ny spis för 230 V och som kan kopplas in på en fas. Det är ytterst få som inte klarar det. Förklara i butiken att du bara har en fas.

Med en fas är du givetvis begränsad och kan inte använda fler än ca två värmezoner eller ugn i taget. Men som sagt, har det fungerat tidigare så har du matlagningsvanor som gör att även en ny spis fungerar.
När jag köpte spishäll senast, så gick denna på två faser på 240V var, dessa går sedan (i mitt fall) in på samma fas. Problemet är dock att två halvorna av spishällen kräver 10A var och jag har bara 16A uppsäkrat så man för vara lite försiktig med hur man använder hällen. Intressant nog så levererades hällen med en separat kabel per halva av hällen...

Att jag kopplade bägge halvorna till samma fas är för att jag behövde de andra två faserna till ugnarna. Det var nämligen en större begränsning att inte kunna använda ena ugnen fullt ut än att jag inte kan köra alla plattorna på full effekt samtidigt (det fanns inte möjlighet att dra fram en ledare till).

Moderna hällar brukar känna av att det inte är någon fasförskjutning mellan inkommande faser och strypa effekten.

useless useless skrev:
Moderna hällar brukar känna av att det inte är någon fasförskjutning mellan inkommande faser och strypa effekten.
Nu har ju min häll en handfull år på nacken, men den gör inte det.

Hej igen,

Jag tog till mig av era råd och köpte en spis för 230 V på en fas.

Nu när jag har den nya spisen på plats men ännu ej inkopplad tänkte jag i lärosyfte gå igenom förutsättningar och min tolkning av hur det ska se ut, så får vi se om jag har förstått "Spisbibeln" rätt. Och i så fall om jag verkligen har fått vad jag efterfrågade av spisleverantören.

De tre kablarna i den fasta dosan är alltså jord, fas och nolla.

Jag har med hjälp av en multimeter mätt att det är:

0V mellan blå och grön/gul.
230V mellan blå och svart.
230V mellan svart och grön/gul.

Om den grön/gula kabeln enligt standard kan antas vara jord, vilket också stämmer med hur den gamla spisen var inkopplad, bör då alltså blå vara nolla och svart vara fas?

Schemat för den nya spisen ser ut så här:

Anslutningsschema och plintar på ny spis för 230V och 400V med instruktioner för olika konfigurationer, inklusive en för 1-fas.
Skapa konto

Jag tolkar det som att jorden tas från plint 6. Nollan tas från plint 4 med brygga till plint 5. Fasen tas från plint 1 med brygga till plint 2 och vidare till plint 3. Stämmer det?

Så här såg plintarna ut vid leverans:

Elspisens anslutningsplintar med omarkerade kablar och en etikett som beskriver elektriska förbindelser.
Skapa konto

Endast brygga mellan 4 och 5 som jag kan se. Enligt schemat skulle det förutsätta inkoppling med 3-fas och nolla för 400V som jag tolkar det?

Jag tycker att det är lite konstigt att spisen levererades så här, när försäljaren försäkrade att spisen i första hand var för 1-fas 230V.

Om det nu går att koppla in för det i vilket fall, vilket jag antar baserat på schemat på spisen, skulle plintarna i så fall behöva kompletteras med två bryggor och kopplas enligt ovan? Eller är jag ute och cyklar?

A adam100 skrev:
Jag tolkar det som att jorden tas från plint 6. Nollan tas från plint 4 med brygga till plint 5. Fasen tas från plint 1 med brygga till plint 2 och vidare till plint 3. Stämmer det?
Ja,
Schematisk bild av elektrisk inkoppling för 230V och 400V 3N med numrerade terminaler.
Skapa konto

det är övre inkopplingsalternativet du ska koppla efter.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det översta alternativet är rätt i ditt fall, ja.
Tittar du på byglarna så ligger det tre stackade på varandra, man får lossa skruvarna och flytta om dem som det behövs.

Tack för era svar!

Nu ser det ut så här:

Elkabel ansluten till strömbrytare med flera färgade ledningar synliga.
Skapa konto

3x2,5-kabel.

Ser det bra ut?

• Gilla
EBK89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.