2 077 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Val av kakel vid stambyte. Endast via KAF?
Hej!
Vi har ett stambyte på gång i vår bostadsrättsförening med de vanliga olika standardalternativen man kan välja på, och man har också möjlighet att köpa in grejer själv från andra leverantörer. Inget av standardalternativen för kakel föll oss i smaken så vi hittade ett kakel på ByggHemma som vi ville installera istället. Firman säger nu att det inte kan installeras och att kaklet måste köpas in genom en KAF(Kakelföreningen)-ansluten butik. När jag frågar om firman kan ge ett förslag på en KAF-ansluten butik säger de att det är lättast att vi säger färg och mått så kan de beställa och ge oss en offert.
Är det någon som vet hur man kan se om en butik är KAF-ansluten? Och är det ett rimligt krav att ställa att kaklet måste komma från en sådan butik? Väldigt många webbshopar har ingen information alls om de är anslutna eller inte så det är svårt att hitta.
Tack för svar!
Vi har ett stambyte på gång i vår bostadsrättsförening med de vanliga olika standardalternativen man kan välja på, och man har också möjlighet att köpa in grejer själv från andra leverantörer. Inget av standardalternativen för kakel föll oss i smaken så vi hittade ett kakel på ByggHemma som vi ville installera istället. Firman säger nu att det inte kan installeras och att kaklet måste köpas in genom en KAF(Kakelföreningen)-ansluten butik. När jag frågar om firman kan ge ett förslag på en KAF-ansluten butik säger de att det är lättast att vi säger färg och mått så kan de beställa och ge oss en offert.
Är det någon som vet hur man kan se om en butik är KAF-ansluten? Och är det ett rimligt krav att ställa att kaklet måste komma från en sådan butik? Väldigt många webbshopar har ingen information alls om de är anslutna eller inte så det är svårt att hitta.
Tack för svar!
Vad då KAF-ansluten, klart dom vill köpa in kaklet, dom har ca 50% i rabatt på det och gör en rejäl hacka i vinst.
Vad står om tillval , att det endast är det företaget som får inhandla materiel. Sen att dom vägrar att sätta det är bara , det är ett ultimatum från dom för att få sälja det. Kolla upp vad entreprenaden säger i kontraktet som ska vara offentlig och kanske antaget företag på ett möte.. I bland är det styrelsen som utvärderar en offert egenmäktigt eller gällande regler, men stå dig lite och fråga styrelsen vad som gäller.
Vad står om tillval , att det endast är det företaget som får inhandla materiel. Sen att dom vägrar att sätta det är bara , det är ett ultimatum från dom för att få sälja det. Kolla upp vad entreprenaden säger i kontraktet som ska vara offentlig och kanske antaget företag på ett möte.. I bland är det styrelsen som utvärderar en offert egenmäktigt eller gällande regler, men stå dig lite och fråga styrelsen vad som gäller.
Jag tänker också att det är för att tjäna pengar på att sälja kakel. Tidigare har vi fått information om att firman "rekommenderar" att man köper kakel genom dem men nu verkar det som sagt som att det är helt omöjligt att vända sig någon annanstans. Ska lusläsa alla papper jag fått imorgon samt maila styrelsen och se vad de säger.J jonaserik skrev:Vad då KAF-ansluten, klart dom vill köpa in kaklet, dom har ca 50% i rabatt på det och gör en rejäl hacka i vinst.
J jonaserik skrev:Vad då KAF-ansluten, klart dom vill köpa in kaklet, dom har ca 50% i rabatt på det och gör en rejäl hacka i vinst.
Hur vet du att dom har 50% rabatt? Själv har jag "bara" 20-30% hos min återförsäljare och den rabatten ger jag till kunden.J jonaserik skrev:Vad då KAF-ansluten, klart dom vill köpa in kaklet, dom har ca 50% i rabatt på det och gör en rejäl hacka i vinst.
Men det där om KAF-ansluten är bara skitsnack så köp vilka plattor ni vill.
Okej, tack för svar. Hur kan man lägga fram det till hantverkaren tror du? Om de vägrar sätta upp kaklet så vägrar de ju, och jag anlitar ogärna en annan hantverkare än den som föreningen har avtal med.T tank77 skrev:
Efter att själv ha undrat hittade jag följande definition förklaring till KAF:
"Byggkeramikrådet, BKR, bildades år 1989 av Plattsättningsentreprenörerna, PER och Kakelföreningen, KAF."
Därmed antar jag att KAF-ansluten innebär att företaget är listat som leverantör hos BKR:
https://www.bkr.se/hitta-foretag
"Byggkeramikrådet, BKR, bildades år 1989 av Plattsättningsentreprenörerna, PER och Kakelföreningen, KAF."
Därmed antar jag att KAF-ansluten innebär att företaget är listat som leverantör hos BKR:
https://www.bkr.se/hitta-foretag
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det kan ju eventuellt finnas ett sakligt skäl. En del "budget kakel" kan tydligen vara av dålig kvalitet som gör sättningen svårare. Det kan variera i storlek, och plattor kan vara skeva eller buktiga. Jag gissar att om man håller sig till "auktoriserade" leverantörer så får man ngn form av garanti att plattorna håller rätt kvalitet.
Klicka här för att svara