Jag bygger stor altan och ska dra fram lite el till belysning och komplettera med lite vägguttag på altanens ytterzoner.
Jag har idag ett utanpåliggande vägguttag på fasaden som jag ska ta matningen från. Klamra kabel nedåt och sen under altanen (i förberett kabelskyddsrör) till en kopplingsdosa under kjolen på andra sidan altanen. 10A 1,5m2.
Vilken kabel bör/får jag använda till denna installation? Är det bara styva EK kablar eller kan man använda någon FK kabel som är lättare å arbeta med?
Tackar!
Jag har idag ett utanpåliggande vägguttag på fasaden som jag ska ta matningen från. Klamra kabel nedåt och sen under altanen (i förberett kabelskyddsrör) till en kopplingsdosa under kjolen på andra sidan altanen. 10A 1,5m2.
Vilken kabel bör/får jag använda till denna installation? Är det bara styva EK kablar eller kan man använda någon FK kabel som är lättare å arbeta med?
Tackar!
Det blir rakare och snyggare med enkarderlig kabel så det är det som används vid utanpåliggande förläggning. Gäller bara att ha ett bra ögonmått när man ska koppla ihop i kopplingsdosor och inte försöka få in för många kablar i en och samma dosa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Om du upplever dem för styva så är någonting fel. Kanske klipper du av dem för kort? Det är ganska lätt att få till ett ormbo som inte går att rubba i efterhand.B bergand89 skrev:
Här är två exempel på hur man inte ska göra.
Kablarna sticker in för långt i dosorna, det ska sticka in max 1 cm.
Ledarna är avklippta alldeles för kort.
Det bör vara uppenbart att detta blir skitjobbigt att koppla ihop.
Försök göra så här istället:
Utgå ifrån långa ledare, minst 15 cm.
1. För att koppla ihop t.ex skyddsledarna, samla ihop dem i ena hörnet på dosan. Tryck ned dem i botten på dosan, kanske t.o.m låt dem följa kanterna på dosan fram till det hörn du väljer.
2. Där i hörnet, låt dem sticka rakt ut mot dig.
3. Klipp dem ca 5 cm utanför dosan.
4. Avisolera och sätt på toppklämma.
5. Kontrollera att du fått med alla ledare som ska vara med och att de sitter bottnade i toppklämman.
6. Gör likadant med de andra ledarna i ett nytt hörn.
7. När allt är sammankopplat, gör en sista granskning att allt är rätt kopplat.
8. Vik in varje paket i dosan.
Du kommer att finna att ledarna här är följsamma som en silkestråd!
Du kommer också att finna att det är ganska enkelt att göra ändringar, bara vika ut och koppla om.
Passa på och dra ut minst 5G1,5 (5G2,5 lite dyrare)
Dra alltid 5 ledare för då kan man ha fast el i vissa eluttag medan en ledare matar LED belysning som man då kan styra med astrour, pumpen till bad kan styras separat. 5 ledare kabel är billigast.
Dra alltid 5 ledare för då kan man ha fast el i vissa eluttag medan en ledare matar LED belysning som man då kan styra med astrour, pumpen till bad kan styras separat. 5 ledare kabel är billigast.
Om det inte måste vara vit kabel så varför inte ta svartkabel utan biledare?
Typ Aceflex, N1XV m.fl. är mitt förstahandsval om det är det utomhus.
Typ Aceflex, N1XV m.fl. är mitt förstahandsval om det är det utomhus.