Jag har en Nibe Fighter 1215 som inte mår särskilt bra. Jag har haft problem nu senaste dagarna med att den stannar på LP-Larm.
Jag har kontrollerat så att jag har bra tryck på köldbärarsidan, det har varit en orsak till LP-larm för mig tidigare.

Pumpen för köldbärarsidan är väldigt varm, så pass att den inte riktigt går att ta på. Kan den ha skurit ihop?

Självklart så händer sådant här när det är lediga dagar och smällkallt ute.

Den har förmodligen stannat. Det går å kolla om man tar bort centrumskruven stor som en 5 krona å känna försiktigt med en mejsel om axeln snurrar.

V Vector skrev:
Den har förmodligen stannat. Det går å kolla om man tar bort centrumskruven stor som en 5 krona å känna försiktigt med en mejsel om axeln snurrar.
Ja, jag misstänkte det. Försökte skruva runt pumpen sist när den stannat men jag lyckas inte.
Nu när jag stoppade maskinen och skruvade bort centrumskruven sprutade det ånga ur hålet. Den är riktigt varm alltså.
Bifogar en bild på hålet, har försökt vrida runt där med skruvmejsel men det är inget som rör sig åt något håll.

• Närbild på en grundfos-pump med borttagen centrumskruv, visar ett hål där ånga uppstått, omgiven av tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
Jag fick byta min för länge sedan, inte speciellt komplicerat om man skaffar en ersättare som är bolt-on. Jag köpte en Grundfos Alpha 2.

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Jag fick byta min för länge sedan, inte speciellt komplicerat om man skaffar en ersättare som är bolt-on. Jag köpte en Grundfos Alpha 2.
För CP i småhus så är det i huvudsak 3 parametrar att hålla reda på;
-bygglängd, 130 eller 180mm
-anslutningsgänga, 1" eller 1 1/2", 25R eller 40R
-pumphöjd, 4 eller 6 meter
I och med det så är det någorlunda plug and play vad gäller CP.

I TS' fall så drar pumpen från 140 Watt i lägsta läget till 245 Watt i högsta läget. Det innebär en årlig energiförbrukning på mellan 1230 och 2150 kWh eftersom pumpen går 24/7/365. Mycket att vinna på i att byta till en lågenergipump.

Jag bytte min CP till golvvärmen från en ca 100-wattare till en Grundfos Alpha 2 som i mitt fall ligger oftast på 8 W i förbrukning.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Okej tack för svar. Ni får det att låta så enkelt!
Jag ska försöka få tag på någon som kan hjälpa mig byta ut den 😀

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Jag satte dit denna på min 1210, antar att det är samma på en 1215:

[länk]

Precis som @ClasseClas har jag en sådan också för golvvärmen.
Nu står det dock 180 på TS pump så jag gissar på 180 mm bygglängd. Lätt kollat för TS enligt tidigare inlägg.

Vad är bäst för mig under tiden nu?

Ska jag låta pannan stå på som vanligt med tillsatsvärme eller låta den stå i reservdrift?

Om jag låter pannan stå på som vanligt så går kompressorn konstant och pumpen blir sådär kokande varm. Det värmer på bra men det är nog på grund av tillsatsvärmen.

tillsatsvärme, då har du värme och varmvatten, i reservdrift har du bara värme

Det är ingen risk då med den glödheta pumpen? Jag har en Nibe Compact varmvattenberedare intill pannan så varmvatten har jag nog ändå.

Den överlever inte många timmar till så du behöver förstås byta ut den utan cirkulation har du inget varmt vatten i elementen.

MathiasS MathiasS skrev:
Den överlever inte många timmar till så du behöver förstås byta ut den utan cirkulation har du inget varmt vatten i elementen.
Då det gäller brinepumpen så kan det göras värme och varmvatten med elpatronens hjälp

V Vector skrev:
Då det gäller brinepumpen så kan det göras värme och varmvatten med elpatronens hjälp
Ah givetvis jag missade den lilla detaljen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.