5 757 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Val av Hemnet-paket
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Prata med din mäklare och fråga vad hen har för erfarenhet när det gäller hur alternativen påverkar försäljningen.H husspekulanten skrev:
Det gav en bra bild av vilken typ av område du menade. Det tenderar att finnas väldigt många fler objekt nära tunnelbanestationer än de allra flesta andra områden vi har i Sverige. Ditt (helt korrekta) exempel med ett av Sveriges allra mest tättbebyggda områden är helt enkelt ett extremfall som inte är relevant för TS situation i landsorten.BirgitS skrev:
Precis. När man söker objekt och filtrerar på sina krav försvinner oftast de flesta objekten. Det blir kanske 10% eller färre kvar. När det gäller de två objekt du har blir det kanske 5-10 kvar efter filtreringen. Om det är så få spelar det ingen roll var i listan ett objekt ligger.H husspekulanten skrev:
Hus och lägenheter är ju ganska olika. Men det finns alltid möjlighet att filtrera bort de objekt som är ointressanta. På grund av boarea, antal sovrum, läge, pris och vad man nu tycker är viktigt. Exvis. behöver man 3 sovrum kan man filtrera bort alla med färre. osv.H husspekulanten skrev:När jag söker på hus så väljer jag sällan storlek då det inte är av prioritet. Fast det kanske bara är jag som söker så eller så är det annorlunda med hus som generellt brukar vara större. Däremot sorterar jag ibland efter pris och då antar jag att ev. prioritet har noll betydelse (kollar dock på Booli så där finns ingen prioritet).
Att betala mer än min är nog meningslöst vad gäller huset.
När det lägenheten skulle jag säga samma sak. Blir det inga svar får man fundera på vad som är orsaken och vad man skall göra åt det.H husspekulanten skrev:
Generellt gäller att objekt som uppfyller kraven och är korrekt prissatta upptäcks av spekulanterna och genererar förfrågningar. För fel objekt och fel pris spelar exponering mindre roll. Det kan till och med vara bra att så få som möjligt märker att man är fel ute. Men det kan man tänka vad man vill om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Vid den försäljning som jag skrev om så frågade jag mäklaren som svarade att ett steg upp från Bas tyckte hon gav fler spekulanter men två steg upp lönade sig inte (Max fanns inte då). Men det var ju med den marknad som rådde då och där, man kan ju inte utifrån det dra generella slutsatser.Bönhas skrev:
Varken Hemnet eller Booli håller några visningar, det är mäklaren som lagt ut på Hemnet eller egen site, som gör detta. Booli söker av nätet efter annonser på Hemnet och mäklares siter och visar sökresultatet.S Sthlm_ skrev:
Med tanke på att antalet påstådda sidvisningar är ett VÄLDIGT viktigt argument för att anlita Hemnet och att Hemnet är ett börsnoterat företag med en VÄLDIGT uppumpad börskurs, samt det faktum att det är relativt enkelt att generera syntetisk nättrafik till en site, t.ex. Hemnets site, ska nog antalet besökare tas för vad det är : Marknadsföring.FredrikR skrev:
Jag som mäklare rekommenderar alltid premium idag då försäljningsprocessen generellt sett är långa mellan 3-6 månader är nog snittet skulle jag säga.H husspekulanten skrev:Vi står inför två kommande bostadsförsäljningar på två olika platser. Ena bostaden (lägenhet) finns i en av Sveriges topp 20 största tätorter och den andra (hus) i en betydligt mindre ort. Vi tänkte börja med att bara annonsera på Booli men om det inte ger resultat så lägger vi ut på Hemnet. Prisklass lägenhet 2 mkr eller strax under och huset under/runt 1 mkr.
Frågan är vilket paketalternativ man ska välja. Tänker att Bas dvs. deras startpaket räcker så att man bara finns och syns på Hemnet, eller är det värt att betala det dubbla för Plus eller mer för Premium eller rent av Max?
Antal lägenheter till salu på Hemnet inom samma ort är 178 + 34 kommande varav 49 + 7 kommande med lika många rum eller 5 + 2 kommande i samma storlek/kvm.
I jämförelse finns det på den mindre orten på Hemnet endast 1 + 1 kommande hus till salu och 47 + 14 kommande i hela kommunen.
Stora tätorten: 1880 invånare/km
Lilla tätorten: 7,5 invånare/hektar
Annonspriser för lägenheten
Bas: 4929 kr
Plus: 7653 kr
Premium: 10 668 kr
Max: 17 400 kr
Annonspriser för huset
Bas: 3152 kr
Plus: 4695 kr
Premium: 6620 kr
Max: 10 034 kr
Tips och råda mottages tacksamt.
Med premium kan du kostnadsfritt lyfta upp annonsen högst upp på hemnet varje 30e dag och nollställa statistiken det ger mycket bättre spridning.
Köper du de billigare paketen måste du betala en förnyelse kostnad varje gång du vill lyfta upp annonsen har du bas betalar du nästan lika mycket till bara av att lyfta upp den en gång, brukar bli billigare i längden med premium.
10 till 20 tusen är en "fis i rymden" jämfört med försäljningspriset. Men vill man vara dumsnål så är det ens eget beslut. Jag skulle alla dagar i veckan använda Hemnet men kanske inte inte största varianten. Då vet jag att antalet som nås av budskapet blir optimalt. Det skulle väl vara skit om jag missade superköparen.
Stör mig fortfarande på att folk är sånna boomers och ugglar på Hemnet. Som spekulant finns exakt noll anledning att kolla Hemnet överhuvudtaget. Min Hemnet-app är avinstallerad.
På Booli har du hela marknaden, på Hemnet finns bara en del av den.
På Booli har du hela marknaden, på Hemnet finns bara en del av den.
Först ett tack för att du berättar att du är mäklare.Jacob Lund skrev:
Näst först, nog är det så att du själv tjänar mest pengar på premium, eller?
I TS fall har vi redan konstaterat att det är så få konkurrerande objekt att det inte spelar någon roll om den hamnar högst upp eller längst ner på den mycket korta listan. Alla annonser ligger högt upp om den filtrerade listan inte är längre än 5-10 objekt.Jacob Lund skrev:
I de sk "tunnelbanestationsnära" områdena stämmer det alldeles säkert. Men skulle du rekommendera TS premium kommer nog många anse det oseriöst. Eller?Jacob Lund skrev:
👍H HenrikP skrev:
Det som är mest störande tycker jag är att hemnet har varit och fortfarande till viss del är ett de facto monopol som ägs av mäklarna och som inte tillåter privatpersoner att annonsera. Det är ett upplägg som utestänger alla utom mäklare från marknaden.
Absolut inget generellt negativt om mäklare. Men att hemnet i praktiken gör det omöjligt för privatpersoner att sälja och köpa själva är störande på en fri marknad.
👍Förhoppningsvis leder det till en mognare marknad.H HenrikP skrev:
Är löjligt glad över att privatpersoner inte kan annonsera på hemnet (eller Booli för den delen också). Kan inte tänka mig något värre än att göra en stor affär med någon tjomme som inte har koll på någonting (nu har förvisso inte mäklaren det heller men de försöker åtminstone)…Bönhas skrev:
👍
Det som är mest störande tycker jag är att hemnet har varit och fortfarande till viss del är ett de facto monopol som ägs av mäklarna och som inte tillåter privatpersoner att annonsera. Det är ett upplägg som utestänger alla utom mäklare från marknaden.
Absolut inget generellt negativt om mäklare. Men att hemnet i praktiken gör det omöjligt för privatpersoner att sälja och köpa själva är störande på en fri marknad.
👍Förhoppningsvis leder det till en mognare marknad.
Vad är problemet? Vill man som köpare anlita en mäklare är det inget som hindrar det.S Sthlm_ skrev: