16 810 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Val av handöverfräs
RtZ skrev:
Jag har en sån, inköpt från Axminster. Den har mycket riktigt det parallellanslag som syns på deras bild.
Jag fräste vändningarna i LKs spårade spånskivor med GMF 1400 CE och effekten var inget som hellst problem.FredrikR skrev:
Frässtålen tar dock mycket stryk eftersom det är mycket skräp och skit i spånskivan och jag kanske forcerade lite för mycket så att stålet blir varmt. Hur mycket skall fräsas?
Skulle inte rekommendera att fräsa mer än vändningarna det tar tid och sliter mycket på stålen.
GMF 1400 CE är klart att rekommendera.
Fasta bottenplattan använder jag mest för att den har bra finjustering och ligger nära arbetsstycket och oftast fräser jag kanter.
Insticksenheten har enbart använts ett fåtal gånger i hop med parallellanslaget när jag fräser mitt på arbetsstycket.
Fasta bottenplattan använder jag mest för att den har bra finjustering och ligger nära arbetsstycket och oftast fräser jag kanter.
Insticksenheten har enbart använts ett fåtal gånger i hop med parallellanslaget när jag fräser mitt på arbetsstycket.
Om det är en halvstor maskin du ska ha så skulle jag hellre ta en DW 622K.
I den nya uppdaterade varianten (jämfört med klassikern DW 621) så kan du även köra 1/2" och 12 mm.
Såg att den fanns till bra pris (2964 kr) på Toolstop. De har även en liten Youtube recension.
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dw622k-12mm-1-2in-1400w-mid-size-router-240v-p14981
I den nya uppdaterade varianten (jämfört med klassikern DW 621) så kan du även köra 1/2" och 12 mm.
Såg att den fanns till bra pris (2964 kr) på Toolstop. De har även en liten Youtube recension.
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dw622k-12mm-1-2in-1400w-mid-size-router-240v-p14981
2x12m2 är det som skulle frästs.Pasta skrev:Jag fräste vändningarna i LKs spårade spånskivor med GMF 1400 CE och effekten var inget som hellst problem.
Frässtålen tar dock mycket stryk eftersom det är mycket skräp och skit i spånskivan och jag kanske forcerade lite för mycket så att stålet blir varmt. Hur mycket skall fräsas?
Skulle inte rekommendera att fräsa mer än vändningarna det tar tid och sliter mycket på stålen.
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Va kul att läsa så många inlägg om erfareheter med handöverfräsar! 
Jag är inne på Axminster nu och kikar på "Festool OF 1010 EBQ-Plus Router - 240V " för £305 exkl VAT. Kanske lite för mycket jämfört med vad jag från början hade tänkt, men säkert ett ruggigt bra verktyg? Dock kanske vikten på 2.6kg kan kännas lite för lätt och "sladdrigt"? Vad tycker ni som fräst med denna?
http://www.axminster.co.uk/festool-festool-of-1010-ebq-plus-router--240v-prod19823/
Annars är jag just nu mest intresserad av DW622K från Toolstop. £234 exkl. VAT.
Jag är inne på Axminster nu och kikar på "Festool OF 1010 EBQ-Plus Router - 240V " för £305 exkl VAT. Kanske lite för mycket jämfört med vad jag från början hade tänkt, men säkert ett ruggigt bra verktyg? Dock kanske vikten på 2.6kg kan kännas lite för lätt och "sladdrigt"? Vad tycker ni som fräst med denna?
http://www.axminster.co.uk/festool-festool-of-1010-ebq-plus-router--240v-prod19823/
Annars är jag just nu mest intresserad av DW622K från Toolstop. £234 exkl. VAT.
Redigerat:
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag vill bara meddela alla intresserade att jag har gjort mitt val, kommit fram till en rimlig slutsats och beställt en handöverfräs! Och valet blev en........ Festool OF 1010 EBQ 240V från Axminster! 
Vågade inte ens föreslå OF1010 med tanke på trådens början. Det är en fantastisk maskin som nog kommer göra dig glad många gånger om. Dyr - ja. Bra - ja.
När jag fräste mitt golv lånade jag en fräs av en polare så jag hade två stycken. Först en på 1400w (har jag för mig det var) som jag körde med en 16mm notfräs i tre pass, och sedan en 600w bosch som jag körde med en 19mm radiefräs. Det gick riktigt fint och jag fick ett spår med nyckelhålsform som gjorde att både aluminiumplåtarna och slangen snäppte in i golvet på ett mycket smidigt sätt. Jag hade inga som helst problem med att stålen slets på de 13 kvm jag körde upp, cc200, och fräsarna orkade hur fint som helst. Bild på mitt golv finns i nån annan tråd om golvvärme och/eller fräsning.FredrikR skrev:
Grattis, du kommer helt säkert att bli nöjd med den!RtZ skrev:
När jag skulle köpa fräs för några år sedan så gjorde jag "misstaget" att känna på denna bland de första jag tittade på. Efter det kändes ingen annan fräs riktigt bra. Jag kan bara hålla med om det som sagts innan: pistolgreppet är helt underbart på en fräs i denna storleken.
Jag är också sugen på att köpa en handöverfräs men vet inte vilken modell jag bör köpa. Det jag (i dagsläget) vill använda den till är att runda till kanter på mdf- och plywoodskivor för högtalare och barnleksaker. Vad jag vill göra i framtiden vet jag inte.. 
Jag vill kunna fästa den i en skena och denna får gärna gå att använda med min sticksåg (Bosch gst 135ce) och Cotech cirkelsåg.
Gissar att det inte kommer att gå att köpa en adapter till cotechen så det är kanske bara och glömma..
Jag har läst rätt många trådar här på bh, men inte blivit så mycket mindre rådvill..
Några handöverfräsar jag snappat upp från trådarna är:
DeWalt DEW621KL (£231 på ffx, 1/4")
Dewalt DW622K (2738kr på toolstop, 1/2")
DeWalt DW625EK (£250 på axminster, 1/2")
DeWalt D26204K (£240 på axminster, 1/4")
Metabo OFE 1229 1200W (2700kr på toolstop, 1/4")
Festool OF 1010 (£346 på axminster, 1/4")
Den svåra fråga är då vilken som passar mig bäst? (behöver inte vara någon av dessa)
Vad kan man inte göra med en 1/4" fräs som man behöver en 1/2" till? Och tvärt om?
Är fixed base bra att ha?
vojma: Vad tycker du om din dw26204?
Jag vill kunna fästa den i en skena och denna får gärna gå att använda med min sticksåg (Bosch gst 135ce) och Cotech cirkelsåg.
Gissar att det inte kommer att gå att köpa en adapter till cotechen så det är kanske bara och glömma..
Jag har läst rätt många trådar här på bh, men inte blivit så mycket mindre rådvill..
Några handöverfräsar jag snappat upp från trådarna är:
DeWalt DEW621KL (£231 på ffx, 1/4")
Dewalt DW622K (2738kr på toolstop, 1/2")
DeWalt DW625EK (£250 på axminster, 1/2")
DeWalt D26204K (£240 på axminster, 1/4")
Metabo OFE 1229 1200W (2700kr på toolstop, 1/4")
Festool OF 1010 (£346 på axminster, 1/4")
Den svåra fråga är då vilken som passar mig bäst? (behöver inte vara någon av dessa)
Vad kan man inte göra med en 1/4" fräs som man behöver en 1/2" till? Och tvärt om?
Är fixed base bra att ha?
vojma: Vad tycker du om din dw26204?
Själv funderar jag på en Bosch GMF 1600 CE, de dubbla baserna tilltalar mig eftersom jag precis upptäckt lyxen med ett fräsbord. Med GMF paketet kan man ha en basen (den fasta) i bordet och den andra lös. Som det är nu med endast en fräs drar man sig lite för att skruva ur fräsen när man egentligen skulle vilja runda någon kant på något...
Mitt "problem" skulle dock kunna lösas med ytterligare en fräs men jag är inte helt nöjd med min Ryobi ändå.
Sammanfattning: Bosch GMF 1600 CE är ett (oprövat) tips från mig och jag tycker du skall hålla dig långt ifrån Ryobi.
Mitt "problem" skulle dock kunna lösas med ytterligare en fräs men jag är inte helt nöjd med min Ryobi ändå.
Sammanfattning: Bosch GMF 1600 CE är ett (oprövat) tips från mig och jag tycker du skall hålla dig långt ifrån Ryobi.
Här är mina erfarenheter av två handöverfräsar:
Har en Bosch GMF 1600 CE samt en DW 621. MEd tiden har det blivit att jag använder Boschmaskinen mer och mer. Föredrar fixed base framför DW:n där man måste trycka ner och låsa fräsen. Fixed base har lägre tyngdpunkt = bättre stabilitet. Rund fräsbas är lättare att balansera samt enklare att köra längs en rätskiva vid fräsning av rakaspår eller kanter. Shucken hamnar också närmare glidytan vilket gör att man kan skjuta in frässtålen längre i shucken och därmed få bättre stabilitet och minska risken för att skada frässtålet.
Vill jag så kan jag enkelt byta och sätta dit den höj och sänkbara bottenplattan.
Har en Bosch GMF 1600 CE samt en DW 621. MEd tiden har det blivit att jag använder Boschmaskinen mer och mer. Föredrar fixed base framför DW:n där man måste trycka ner och låsa fräsen. Fixed base har lägre tyngdpunkt = bättre stabilitet. Rund fräsbas är lättare att balansera samt enklare att köra längs en rätskiva vid fräsning av rakaspår eller kanter. Shucken hamnar också närmare glidytan vilket gör att man kan skjuta in frässtålen längre i shucken och därmed få bättre stabilitet och minska risken för att skada frässtålet.
Vill jag så kan jag enkelt byta och sätta dit den höj och sänkbara bottenplattan.