Hej!

Vi ska bygga en liten sjöstuga på 15kvm ca 1m från vattnet. Är det möjligt att köra en betongplatta så nära eller är det risk att den börjar glida ner i sjön?

Konstig fråga. Beror ju helt och hållet på markförhållandena. Har du som vi rena klippor säger jag "kör", med reservation för att det är olagligt att bygga på klippor vid stranden. Men bygglov och strandskyddsdispens har du väl?

Anna_H skrev:
Konstig fråga. Beror ju helt och hållet på markförhållandena. Har du som vi rena klippor säger jag "kör", med reservation för att det är olagligt att bygga på klippor vid stranden. Men bygglov och strandskyddsdispens har du väl?
Vi ska ersätta befintlig byggnad som står på plintar. Ca 50cm ovanför vattennivån men inte på berg. Nuvarande plintar har börjat glida ner mot vattnet och är mycket sneda. Därav mina funderingar gällande platta.

Klart du kan göra en platta, men se till att den är förankrad ordentligt i fast mark/berg med hjälp av stålpålar, eller gräva å dubba i berget å gjuta plintar, om de inte är för djupt, Eftersom den gamla byggnaden glider iväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.