Hallå där.

jag ska välja lösning till en sommarstuga i Orsa. Jag har tänkt att aggregatet ska sitta i badrummet för att jag är osäker på om jag får plats någon annan stans. Dock är jag osäker på om det blir hög ljudnivå i badrummet?

jag har snöat in på Swegon Casa R3 men är öppen för förslag.

här är ritning: https://www.dropbox.com/sh/zem5a76b4ygqjmt/AADDpsbcJXzBhT1ZTKre5l0_a?dl=0

tack på förhand. / oskar

Hej, Använder du huset på sommaren så behövs ingen återvinning av värme. Eller är du där på vintern längre perioder

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Använder du huset på sommaren så behövs ingen återvinning av värme. Eller är du där på vintern längre perioder
vi kommer vara där mkt på vintern

Ok, vad har ni för värmesystem annars

H håbbe1961 skrev:
Ok, vad har ni för värmesystem annars
vi kommer köra på elpatron (värmebaronen mp6) och golvvärme.

har inte råd med en dyr luft-vatten lösning i nuläget.

Skulle nog kika på en varmvattenberedare med inbyggd fråluftsvärmepump. Billigare o ger mer återvinning. Enklare rördragnig då enbar fråluften från wc o kök skall dras.

• Gilla
oswim
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Skulle nog kika på en varmvattenberedare med inbyggd fråluftsvärmepump. Billigare o ger mer återvinning. Enklare rördragnig då enbar fråluften från wc o kök skall dras.
ok! toppen. har du något exempel?

O oswim skrev:
ok! toppen. har du något exempel?
Kika på Nibe F110 som exempel

• Gilla
oswim
  • Laddar…
Indol har en hel del varianter

Komplettera med luftluftpump

bara så jag förstår saken rätt. frånluftsvärmepump löser varmvatten och frånluft? dvs inte uppvärmning?

K
Frånluftsvärmepumpen värmer varmvatten till både dusch och golvvärme (eller vanliga radiatorer med vatten i). Så, jo den fixar uppvärmningen också. Och så tar den in luft via springor ovan fönstren t.ex.

En sak man kan tänka på är att i ett FTX system så sitter det filter som filtrerar bort mycket pollen. Så är man pollenallergiker (som jag) så är FTX att föredra.

Finns väggdon ex fresh för tilluft som innehåller pollenfilter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.