Consensus skrev:
Ett inlägg till om kombidon. De kan orsaka rundgång till viss del, men det är relativt enkelt att förlänga avluften med en stump så att man slipper ha uteluftintaget precis intill avluften.

Man bör också vara extra försiktig med kombidon i kombination med roterande växlare. I kallt väder så återvinner dessa fukt, och om man därutöver suger tillbaks en del av fukten i avluften så kan hela återvinningen kollapsa - växlaren får för mycket fukt i sig och börjar producera is. Till slut fryser den fast.
Håller inte riktigt med dig där Consensus.
Jag har nog aldrig hört om att en rotor fryser fast mer än i ditt fall.
Och då har jag meckat en hel del med aggregat de sista 10-15 åren.

Sen att det kan hända, det råder det inga tvivel om då du råkat ut för det.
Men att det skulle ha med att kombidon används, håller jag nog inte riktigt med om.
Men med åsikter är det ju som med röven, den kan va klöven. :Pd^_^b

I mitt fall var kombidonet en bidragande orsak. Jag har en äldre modell av kombidon där det inte är hermetiskt tätt mellan avluft och uteluft. Undertrycket i kammaren där uteluft sugs in är i direktkontakt med avluften. Vidare, eftersom inomhusluften kondenserar på kombidonet vintertid och orsakar vatten som rinner ner mot insuget - så kommer ett fukttillskott även den vägen. Jag hade fullt med vatten i mitt växlarhus. Sedan förlängde jag avluften med 100 cm och vips så är mitt växlarhus torrt.

roterande kaske inte är så bra om du har radon i kåken, samt annat som luktar då du alltid har återluft i ett sånt system.

exhausto har aggregat som körs utan att få frostbildning på plattisarna.

ec motorer är det som gäller.

system air är lite raktigt. köp nåt annat typ f woods ed.

dim aggregat 0,35 l/s o kvm brukar funka bra.

bra med tryckstyrt aggr.

P
Tackar för alla svar. Jag ska begrunda. Troligen blir det nog ändå en ventfirma som får göra installationen. Dock har jag nu lite mer vetskap så att jag kan sikta i rätt riktning.

niclas vent skrev:
roterande kaske inte är så bra om du har radon i kåken, samt annat som luktar då du alltid har återluft i ett sånt system.
Det är inga problem att använda roterande, många har radonsanerat med sådana och det fungerar utmärkt. Det är så ytterst små mängder som recirkulerar.
Med ett roterande får du ett aggregat som fungerar bättre, mindre driftstörningar när det är kallt. och det är ju också mycket viktigt när det gäller att bli av med radon.

P
Det ser ut att bli ett agg med rotor. Resultatet av radonmätningen kom i slutet av förra veckan. Värdena låg på 20 och 40 Bq/m3 för källare resp sov. Med lite bättre luftomsättning torde knappt bli mätbart. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.