P
Ämnet har säkerligen diskuterats tidigare. Sökte runt lite här på forumet och hittade ett och annan intressant, men... det finns mycket parametrar att skruva på

- växel vs likströmsmotorer
- typ av rotor; platt och korström
- för och eftervärme av lite olika varianter; el, vattenbatteri, värmepump
- min och max luftflöde
- betjäning; temp, luftflöde, kopplingsur
- placering

Några funderingar och frågor

* Finns det någon bra FTX for dummies någonstans?
* Någon som har praktisk erfarenhet av Enervent och deras DX R407C aggregat?
* Avfrostning/förvärmare ska det verkligen behövas?
* För vissa aggregat behöver man ju ta hand om kondensutfällning. Är det specifikt för platt och korsströmsvärmeväxlare?
* Funkar det bra att stoppa aggregatet i källaren och ha friskluft och avluft på taket?
* Något annat märke jag borde kika på? Systemair?

En ventfirma kan ju allt det där, men det känns bra att ha lite koll.

- växel vs likströmsmotorer
Likström

- typ av rotor; platt och korström
Svår fråga, alla har sina för- resp nackdelar
Den roterande växlaren har bra verkningsgrad och sköter sig själv, utom när den fryser fast i riktigt kallt väder. De övriga behöver sommarkassett och kondensavrinning. En plattis har sämst verkningsgrad.

- för och eftervärme av lite olika varianter; el, vattenbatteri, värmepump
Oroa dig inte, såtillvida du inte bor i djupaste Norrland. En roterande växlare klarar tillfälligt ner till -20C utan eftervärmare. Förvärmare kan behövas i riktigt kalla klimatzoner. En plattis behöver stödvärme tidigare.

- min och max luftflöde
Det beror på hur stort hus du har!

- betjäning; temp, luftflöde, kopplingsur
Skräpfunktioner. Inget aggregat som visar detta på en panel visar rätt. Det är bara uppskattningar utifrån fläktvarvtalen. En äkta flödesmätning är något helt annat.

Kopplingsur? Till vad? Du skall enkelt kunna styra några grundlägen, det räcker. Less is more.

- placering
Kök, tvättstuga, källare, vind. Jag personligen skulle föredra att ha aggregatet i ett utrymme som tål vatten, då det kan bli en del kondensutfällning om man har slarvat med installation och kondensisolering av kanaler.

Några funderingar och frågor

* Finns det någon bra FTX for dummies någonstans?
Nix

* Någon som har praktisk erfarenhet av Enervent och deras DX R407C aggregat?
?

* Avfrostning/förvärmare ska det verkligen behövas?
Avfrostning krävs alltid, det sköter aggregatet själv. Förvärme behövs endast i djupaste Norrland.

* För vissa aggregat behöver man ju ta hand om kondensutfällning. Är det specifikt för platt och korsströmsvärmeväxlare?
Japp

* Funkar det bra att stoppa aggregatet i källaren och ha friskluft och avluft på taket?
Visst, men det blir väldigt långa utelufts- och avluftskanaler att kondensisolera.

* Något annat märke jag borde kika på? Systemair?
Fläktwoods, Flexit, Heru mfl

P
Tackar för svaren.

En vinter som denna undrar man ju om man inte bor i djupaste Norrland. :(

Just det. Kondensisolering av rören ja. Bra input där. Om jag ska ha aggregatet i källaren, där det visserligen är lätt att ta hand om kondensvatten, så blir det att ta upp ett hisschakt genom huset. Att tråckla in det i ett krypvindsutrymme är inte tilltalande direkt det heller, även om frisk/avluft är lätt att dra. Tvättstuga är ju ett bra ställe, men där vill man ju få plats med annat.

Dags att sitta på kammarn och fundera en stund.

P
Ah. Combidon. Såna har jag sett på Soliduct hemsida. Finns det inte risk att man drar in en del av luften man just skickat ut?

Den här tråden är perfekt för mig ;)

pärzon skrev:
Ah. Combidon. Såna har jag sett på Soliduct hemsida. Finns det inte risk att man drar in en del av luften man just skickat ut?
Lika stor risk som att vinden slår ner avluften till uteluften på taket.

Men det är inget vanligt förekommande fenomen.

P
Dök just på en tänkbar nackdel med eftervärme av en luftvärmepump (Enervent har kylaggregat som tillval med R407C som köldbärare. Bekant kan ju en dylik köra i omvänt läge.)

Om tilluften är varmare än rumsluften kan inbladningen bli ganska kass. Den varma fräscha luften stannar kvar upp efter taket och sugs sedan tillbaks ut. M.a.o. får man i så fall placera tilluften längs golvet och vips har man ett såndär luftvärmesystem som det tycks ha svurits en hel del svordomar över.

P
Kikade som hastigast på Systemair VM1. Motströmsväxlare, 90% verkningsgrad, automatisk avfrostning, likströmsmotorer. Förvärmare rekommenderas vid temperaturer under -20 grader. Tyvärr har den bara tre driftslägen; min, norm och max. Värt att kika lite närmare på.

Tänkvärt att verkningsgraden som anges är temperaturverkningsgrad, och när man har avfrostning går det åt energi till detta. Därför blir årsmedelverkningsgraden sämre med alla typer av värmeväxlare jämfört mot en roterande som inte har någon avfrostningsautomatik.

P
JOW skrev:
Tänkvärt att verkningsgraden som anges är temperaturverkningsgrad, och när man har avfrostning går det åt energi till detta. Därför blir årsmedelverkningsgraden sämre med alla typer av värmeväxlare jämfört mot en roterande som inte har någon avfrostningsautomatik.
Helt sant. Det är även värt att ta med aggregatets normalförbrukning i kalkylen. Det kan skilja så mycket som 1000 kWh på ett år. Svårt att säga hur mycket avfrostning per år man får för det och hur mycket man behöver.

En annan faktor som kan begränsa valet är ventilation av källare med mycket radon. Ett agg med rotor är då kanske inte ett klockrent val. Visserligen ökar ju luftomsättningen och radonhalten minskar i källaren, men en del av det kan ju följa med tillbaka in i tex sovrum. Ska skicka in dom där små dosorna nu när eldningssäsongen börjar lida mot sitt slut.

Jag har börjat samla användarmanualer på lite olika märken och modeller som jag tänkte försöka hinna scanna av i helgen. Får se om det kan ge något.

Östbergs Heru EC serie verkar stabil. Klart mer prisvärd än Enervent.

Energimyndigheten har gjort en rätt aktuell test (publicerat 2010-02-18) av villa-aggregat, har själv inte hunnit titta igenom men kan va lite intressant då dom mätt med lite olika luftflöde (motsvarande lite olika boyta).
FTX test 85m2
FTX test 130m2
FTX test 190m2
Kanske kan hjälpa någon i valet av aggregat.

JOW skrev:
En roterande växlare måste också frostas av! Fast det behövs först vid lägre temperatur än en plattis.

Avfrostningen är enkel. Tilluften stängs av och rotationshastigheten minskas under ca 15 minuter. Detta återupprepas säg var 6e timma när tempen är under -10C.

Ett inlägg till om kombidon. De kan orsaka rundgång till viss del, men det är relativt enkelt att förlänga avluften med en stump så att man slipper ha uteluftintaget precis intill avluften.

Man bör också vara extra försiktig med kombidon i kombination med roterande växlare. I kallt väder så återvinner dessa fukt, och om man därutöver suger tillbaks en del av fukten i avluften så kan hela återvinningen kollapsa - växlaren får för mycket fukt i sig och börjar producera is. Till slut fryser den fast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.