Vi bygger nytt, och jag kollar på alternativ för att kyla fyra stycken rum på totalt ca 50 kvadratmeter. För att undvika fula utedelar på väggarna kollar jag antingen på LLVP med en utedel på taket, eller att använda samma LVVP som värmen i huset (NIBE S2125-16). Jag har då tänkt mig en fläktkonvektor per rum.
Jag har fått en prisuppskattning på 150k–225k för alternativet med LLVP från Daikin (Multisplit), beroende på innedelar.
Att använda LVVP med tillägget för aktiv kyla (NIBE ACS 310) låter som att det skulle kunna bli betydligt billigare. Kräver en ackumulatortank men det kan det ju vara värt. Frågan är om det fungerar bra i praktiken? Vår VVSare var allmänt skeptiskt inställd till hela idén att kyla med en LVVP, så jag tänkte forska lite på egen hand. Någon som har erfarenhet, positivt eller negativt?
Relaterat, någon som vet i vilken grad effekten kan jämföras mellan LVVP och LLVP när det gäller kylförmåga? Kollar man bara på exempelvis listad uppvärmningseffekt så ser S2126-16 ut att ligga bra till, och kollar man på utedelarna i Daikins broschyr så listas kyleffekter strax under uppvärmningseffekt. Vet inte om detsamma gäller Nibe?
Jag har fått en prisuppskattning på 150k–225k för alternativet med LLVP från Daikin (Multisplit), beroende på innedelar.
Att använda LVVP med tillägget för aktiv kyla (NIBE ACS 310) låter som att det skulle kunna bli betydligt billigare. Kräver en ackumulatortank men det kan det ju vara värt. Frågan är om det fungerar bra i praktiken? Vår VVSare var allmänt skeptiskt inställd till hela idén att kyla med en LVVP, så jag tänkte forska lite på egen hand. Någon som har erfarenhet, positivt eller negativt?
Relaterat, någon som vet i vilken grad effekten kan jämföras mellan LVVP och LLVP när det gäller kylförmåga? Kollar man bara på exempelvis listad uppvärmningseffekt så ser S2126-16 ut att ligga bra till, och kollar man på utedelarna i Daikins broschyr så listas kyleffekter strax under uppvärmningseffekt. Vet inte om detsamma gäller Nibe?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Absolut det sämsta alternativet att kyla via golv , kräver högre temp. på vattnet pga. kondensrisken , kyla är alltid nära golvnivå .
Kyla från tak kassetter passar en maskin som har vatten som medium , dock måste isolerade rör monteras till varje kassett + kondensvatten avledning .
Tippar att en LLVP blir billigaste sättet .
Kyla från tak kassetter passar en maskin som har vatten som medium , dock måste isolerade rör monteras till varje kassett + kondensvatten avledning .
Tippar att en LLVP blir billigaste sättet .
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Tycker detta låter dyrt, du behöver egentligen bara 1 bra luft/luft för att kyla 50 m2. Men om du klarar av utedelarna och vill ha 4 ac så kanske du kan köpa dom separat. Prata sedan med din lokala lilla kyltekniker, han bör kunna sätta upp en inne/utedel på en förmiddag/pump. 4 timmarx1000 kr/timme= 4000 kr/pump i installation. Dvs med inköp av pumpar 10 kkr/pump installerat.H htgg skrev:
Köp de billigaste märkespumparna du kan hitta. Vet inget om Bosch budgetpumpar men de kan ju inte vara helt kassa, du ska ju bara kyla med dom. Bara ett tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, tanken var som sagt inte golvkyla utan fläktkonvektorer. Som du säger måste kondensisolerade rör dras till de rummen under byggskedet. Menar du att du tror det skulle kosta mer än de 150-225 tusen för LLVP på taket? Eller jämfört med att sätta fula LLVP direkt på ytterväggen?Tomture61 skrev:
Förresten. Om man har LLVP på taket så behöver man väl avlopp till kondensvattnet ändå?
De fyra rummen ligger inte på samma ställe, så enbart en innedel funkar inte. Och jag håller med om att det nog skulle kunna bli billigare med synliga utedelar (och innerdelar för den delen), men som sagt är målet att hålla väggarna fria av estetiska skäl.I InsidersUnited skrev:Tycker detta låter dyrt, du behöver egentligen bara 1 bra luft/luft för att kyla 50 m2. Men om du klarar av utedelarna och vill ha 4 ac så kanske du kan köpa dom separat. Prata sedan med din lokala lilla kyltekniker, han bör kunna sätta upp en inne/utedel på en förmiddag/pump. 4 timmarx1000 kr/timme= 4000 kr/pump i installation. Dvs med inköp av pumpar 10 kkr/pump installerat.
Köp de billigaste märkespumparna du kan hitta. Vet inget om Bosch budgetpumpar men de kan ju inte vara helt kassa, du ska ju bara kyla med dom. Bara ett tips.
Vi får se hur vi tar oss framåt. Jag får väl prata direkt med Nibe om kyleffekt, och be VVSaren om pris på installation om det verkar passa. Hade hoppats att någon hade erfarenhet av LVVP till kyla bara 🙂
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Ingen aning vad kostnader kan bli med de olika sätten att kyla .H htgg skrev:Precis, tanken var som sagt inte golvkyla utan fläktkonvektorer. Som du säger måste kondensisolerade rör dras till de rummen under byggskedet. Menar du att du tror det skulle kosta mer än de 150-225 tusen för LLVP på taket? Eller jämfört med att sätta fula LLVP direkt på ytterväggen?
Förresten. Om man har LLVP på taket så behöver man väl avlopp till kondensvattnet ändå?
En fördel är att vid nybyggnation är det enkelt att projektera / montera all el - rör .
Tippar dock att LLVP blir billigast / minst ingrepp i huset .
Sätts utedelen till en LLVP på taken så kan kondensvatten rinna ut på taket .
Dock udda ställe för just detta , svårservat .
Ska det också värmas på vintern så är det svårt att sia om vart isen tar vägen .
(kondensvattnet från avfrostning)
Klicka här för att svara