AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alltså folk i allmänhet klarar inte hålla index över hela sin portfölj. Grymt prickat. 22*25k är ju lite pengar. SYnd du inte satsa mer :p
Jag är också lite ledsen att jag fegade så.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag har fastnat lite för Erik Selin och Ilja Batjan och går in där dom går in :D

SBB och Balder har ju gått bra än så länge.
Hoppas på secits, arlandastad, Amasten och Logistea

Farlig att ha allt i samma bransch... går det så går det

[bild]

Detta är Avanza zero kontra min småbolagsfond som kostar. Jag började köpa den 2007 så valde det intervalet. Det inkluderar Mao finanskrisens. Jag har tjänat rätt bra på att köra en fond med avgift.

Edit: men visst vill man ha en fond som presterar max till så låg avgift som möjligt :) men ja det är sant. Jag lade in en stor summa precis innan Afrika-varianten av covid slog till för jag tänkte jag skulle tjäna lite snabba cash, tappat 26k på den satsningen senaste veckan :p lär ta några veckor eller månader innan den insättningen går plus
Hej!

En småbolagsfond har ju andra aktier (små bolag) än de som ingår i Avanza Zero (stora bolag). Grafen visar därför inte primärt hur utvecklingen beror på aktivt eller passivt förvaltade fonder, utan vilken betydelse som fondens inriktning har.

Mvh Mackk

M Mackk skrev:
Hej!

En småbolagsfond har ju andra aktier (små bolag) än de som ingår i Avanza Zero (stora bolag). Grafen visar därför inte primärt hur utvecklingen beror på aktivt eller passivt förvaltade fonder, utan vilken betydelse som fondens inriktning har.

Mvh Mackk
Har inte jämfört Avanza zero mot den utan mot min index fond som har liten avgift

Graf över jämförelse mellan SEB Sverige Indexnära A och Avanza Zero fonder över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför jag jämför med Avanza zero är för det är en populär fond utan avgift

Edit: tänker på mitt ursprungsinlägg nu.

Amf småbolag är populär smpbolagsfond som även den får känna sig bräckad mot min lite dyrare. Iaf sedan jag började spara i den 2007. I år har faktiskt AMF presterat lika bra

Skärmdump av fondens prestandagraf för AMF Aktiefond Småbolag med uppgifter om avkastningen över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte jämfört Avanza zero mot den utan mot min index fond som har liten avgift

[bild]

Varför jag jämför med Avanza zero är för det är en populär fond utan avgift

Edit: tänker på mitt ursprungsinlägg nu.
Okej, grafen ovan lyfter ju fram din poäng tydligare.

Mvh Mackk

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Okej, grafen ovan lyfter ju fram din poäng tydligare.

Mvh Mackk
Jag lade till en jämförelse mot AMF småbolag också :) i år har dock AMF presterat jävligt bra.

Men jag gillar att SEBs har 5 morning star :)

Konstaterade lite sorgligt idag att mina investeringar ligger på minus nu, sen fick jag meddelande om att min stående överföring nu genomförts så nu fick jag mer innehav för pengarna iaf :D

13th Marine 13th Marine skrev:
Konstaterade lite sorgligt idag att mina investeringar ligger på minus nu, sen fick jag meddelande om att min stående överföring nu genomförts så nu fick jag mer innehav för pengarna iaf :D
Det är ju bra köpa i nedåtgående, gärna vid botten. Men det är svårt pricka. Jag kör en summa varje månad sedan ibland en större insättning.

Det är ju bra köpa i nedåtgående, gärna vid botten. Men det är svårt pricka. Jag kör en summa varje månad sedan ibland en större insättning.
Så är det ju, så jag får se det positivt istället :)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det ju, så jag får se det positivt istället :)
Jag lyckades pricka in toppen precis innan Afrika virus grejen med en större insättning. Var ju mindre begåvat :) som tur är prickade jag istället botten där i oktober :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tänker skaffa en indexfond för långsiktigt sparande, då jag nu funnit en så finns den med eller utan UTD vilket är då smartast att välja?
Antar att du kikar på etf’er, då svenska indexfonder sällan ger utdelning. Finns ingen anledning att ha en utdelande fond om du inte har en avsikt att använda pengarna.

Finns mycket läsvärt hos vanguard om du är intresserad av statistik över långa perioder.

Avanza’s egna fonder är bra, glöm inte att diversifiera mellan länder och valutor bara.

Annat är bara spekulation och är inget man ska syssla med om du inte har information som andra saknar.

Fyfan mörk vecka bakom oss. Nu får gärna omikron visa sig ofarligt så att vi får se lite rekyl på börsen.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.