Tänker skaffa en indexfond för långsiktigt sparande, då jag nu funnit en så finns den med eller utan UTD vilket är då smartast att välja?

Det viktigaste är att den har låg förvaltningsavgift. Om utdelningen återinvesteras automatiskt eller om du får den utbetald är av underordnat intresse.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tänker skaffa en indexfond för långsiktigt sparande, då jag nu funnit en så finns den med eller utan UTD vilket är då smartast att välja?
Vilken fond är det?
Har själv funderingar på hur vi skall placera lite sparpengar.
Är ISK bra?

Isk är bra eftersom du betalar låg skatt. Spiltans investmentbolagsfond är en personlig favorit. Iofs ingen indexfond men har väldigt låg avgift. Rekommenderar Akademi sidorna på Avanza för att lära sig mer om olika kontovarianter mm. Tänk på att sprida riskerna i olika fonder samt balansera mellan aktie- och räntefonder beroende på hur lång sparhorisont du har.

Ett alternativ är att kolla på Lysa sol investerar åt dig, balenserar aktie- och räntefonder till väldigt låga avgifter.

ISK är bra när börsen går upp,dåligt när börsen går ner.

De flesta fonder går sämre när börsen går ner, har väl inte med ISK att göra?

• Gilla
freak
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Men på fonder som ligger i ISK så betalar Du schablonskatt oberoende om det går plus eller minus.
På lång sikt och med någotsånär aktiv förvaltning bör nog ändå ISK bli vinnare.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Där är en poäng. Beskattningen på isk baseras på kontots värde samt insättningar. Man betalar alltså ingen vinstskatt. Därför är det bättre när börsen går upp kontra ifall du skulle haft placeringarna i ett aktie-fondkonto. Jag har mina försiktiga räntefonder på ett aktiefondkonto och dem aggressiva fonderna som ska generera vinsten på isk.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Men på fonder som ligger i ISK så betalar Du schablonskatt oberoende om det går plus eller minus.
På lång sikt och med någotsånär aktiv förvaltning bör nog ändå ISK bli vinnare.
Exakt!

Men vid en eventuell långvarig nedgång på börsen (flera år), vilket har hänt vid några enstaka perioder de senaste 20 åren, får man betala en avgift varje år (skatt). Vilket inte sker vid vanligt VP konto. Där kan man istället kvitta förluster mot vinster.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det viktigaste är att den har låg förvaltningsavgift. Om utdelningen återinvesteras automatiskt eller om du får den utbetald är av underordnat intresse.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv brukar jag inte bry mig om vad förvaltningsavgiften är, för mig är dess utveckling det som betyder något .

Det står dig förstås fritt att göra så, men statistiken talar för att man torskar om man tittar på historisk utveckling som ett sätt att förutspå framtida utveckling. Indexfonder och låg förvaltningsavgift slår aktiv förvaltning. Inte i varje fall, men oftast, och det är i det närmaste omöjligt att förutspå vilka aktiva förvaltare som kommer lyckas.

bonnier bonnier skrev:
Själv brukar jag inte bry mig om vad förvaltningsavgiften är, för mig är dess utveckling det som betyder något .
Feltänkt!

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Kom också ihåg att om du går ur börsen och säljer t ex under covidtider och ligger och väntar på att gå in igen, se då då till att pengarna ligger utanför ISK annars blir det skatt på oinvesterade pengar

D Dr Jumping Jack skrev:
Feltänkt!
Kan du förklara? Det är väl bättre med en bra värdeutveckling än vad ev. förvaltningsavgift är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.