5 252 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Val av filterpatron till spånsug
Spånsugssystemet i verkstaden är färdigbyggt och nu återstår att ersätta filtersäcken på den gamla Penope spånsugen med ett patronfilter för att minska mängden findamm i luften.
Diametern på infästningen är 500mm. Fläkten är 2,2 kW så det skall såvitt jag kan förstå vara en hög filterpatron för att få tillräcklig filteryta.
En Coral filterpatron från Luna kostar omkring 700 euro plus moms
En Bernardo filterpatron från Chicagowood kostar omkring 450 euro plus moms.
Var ligger skillnaden? Olika filtreringsförmåga?
Finns det andra alternativ?
Jag är öppen för ideer!
Diametern på infästningen är 500mm. Fläkten är 2,2 kW så det skall såvitt jag kan förstå vara en hög filterpatron för att få tillräcklig filteryta.
En Coral filterpatron från Luna kostar omkring 700 euro plus moms
En Bernardo filterpatron från Chicagowood kostar omkring 450 euro plus moms.
Var ligger skillnaden? Olika filtreringsförmåga?
Finns det andra alternativ?
Jag är öppen för ideer!
Släpp ut luften. Tänk isåfall på att lika mycket luft som du släpper ut måste in igen.
Jag har billigaste möjliga sug med patronfilter från duabhuset. Inget synligt damm läcker ut i alla fall. Huruvida det är bättre eller sämre än något annat kan jag inte avgöra då jag bara har ett.
Deras lösa patronfilter för 500mm anslutning kostar 2199kr, ink moms. Men jag tror det är av den låga modellen.
Deras lösa patronfilter för 500mm anslutning kostar 2199kr, ink moms. Men jag tror det är av den låga modellen.
Jag hittade inga filterpatroner för spånsugar på dinair. Sökte jag på fel ställe?
Bara filterpatroner till inbyggda apparater.
Att släppa ut luften skulle kräva en mycket bra värmeväxlare om vi skall ha råd att hålla värmen då spånsugen går upp till 8 timmar eller rentav mer om dagen.
Duabs och Logosols filterpatroner ser ut att monteras två stycken till en 2.2 kwfläkt medan min spånsug har rum för endast ett filter
Skulle jag ha tid skulle jag givetvis bygga ett eget filterskåp men nu börjar jag känna av tidsbrist om snickeriet skall bli körklart i januari.
Bara filterpatroner till inbyggda apparater.
Att släppa ut luften skulle kräva en mycket bra värmeväxlare om vi skall ha råd att hålla värmen då spånsugen går upp till 8 timmar eller rentav mer om dagen.
Duabs och Logosols filterpatroner ser ut att monteras två stycken till en 2.2 kwfläkt medan min spånsug har rum för endast ett filter
Skulle jag ha tid skulle jag givetvis bygga ett eget filterskåp men nu börjar jag känna av tidsbrist om snickeriet skall bli körklart i januari.
Jag fick tag på en Scheppach filterparon till en spånsugsmodell som inte längre säljs men som hade lika stor fläkt som min. Den hade blivit stående i lager.
Skall hämta den nästa vecka.
Tydligen har jag flyt i affärerna just nu.
Skall hämta den nästa vecka.
Tydligen har jag flyt i affärerna just nu.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bara att gratulera Heimlaga. Alltid skönt när man har flyt.
Även jag håller på och funderar på en filterpatron.
Jag har enklaste möjliga spånsug hemma i garaget. Just min är brandad Logosol (https://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/spansug-1-1-kw.html) men verkar finnas i alla möjliga olika märken.
Jag har hittat detta patronfiler på Logosols hemsida (https://www.logosol.se/store/dammfilter-for-spansug-1-1-kw-och-2-2-kw.html)
Frågan är ju bara om det eg är någon skillnad mot det som finns på duabhuset. https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=567
Efter frakter mm så skiljer det drygt 600 kr mellan de två vilket ändå är 25% av totalen. Redan som är det är nu börjar jag få onda ögat hemma pga av uppgraderingar i garaget ;-)
Även jag håller på och funderar på en filterpatron.
Jag har enklaste möjliga spånsug hemma i garaget. Just min är brandad Logosol (https://www.logosol.se/store/fler-produkter/spanhantering/spansug-1-1-kw.html) men verkar finnas i alla möjliga olika märken.
Jag har hittat detta patronfiler på Logosols hemsida (https://www.logosol.se/store/dammfilter-for-spansug-1-1-kw-och-2-2-kw.html)
Frågan är ju bara om det eg är någon skillnad mot det som finns på duabhuset. https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=567
Efter frakter mm så skiljer det drygt 600 kr mellan de två vilket ändå är 25% av totalen. Redan som är det är nu börjar jag få onda ögat hemma pga av uppgraderingar i garaget ;-)
@Robin Wahlman köpt något filter? Står inför samma beslut.
I mitt fall blev det inget Scheppachfilter. Det visade sig vara annat i lådan och lagersaldot hade varit fel.
Jag köpte ett annat filter men litet senare fick jag lära mig att grovspånet som snurrar i filtret försör en filterparton ganska snabbt så den blir lika otät som en gammaldags filtersäck.
Nu har det blivit en cyklon enligt Bill Pentz ritningar och nu letar jag efter något lämpligt finpartikelfilter till den.
Jag köpte ett annat filter men litet senare fick jag lära mig att grovspånet som snurrar i filtret försör en filterparton ganska snabbt så den blir lika otät som en gammaldags filtersäck.
Nu har det blivit en cyklon enligt Bill Pentz ritningar och nu letar jag efter något lämpligt finpartikelfilter till den.
@Robin Wahlman det blev filter från koneita som jag tyckte var prisvärd, dryga 2000:- inklusive frakt. 
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-665#post-3934470
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-665#post-3934470
Hej!
Jag har också en spånsug som jag byggt enligt Bill Pentz ritningar för några år sedan. Tidigare ledde jag utblåset utomhus, vilket var effektivt för att bli kvitt med dammet. Dock drog det rejält i alla glipor i snickeriet då spånsugen var igång.
Har nu flyttat till nytt hus med grannar närmare inpå, och har planerat att sätta in ett patronfilter denna gång. Både för att inte störa grannarna så mycket (tidigare hade jag 100 m till närmaste granne), men även för att inte dra ut uppvärmd luft på vintern.
Frågan är vilket patronfilter jag ska köpa. Fläktmotorn jag har är på 3 hk. Axminster har ett HEPA-filter för nästan 4000 kr, men den är gjord för en spånsug på 2 hk. Undrar om det kommer att räcka för mig..
https://www.axminstertools.com/eu/hepa-filter-for-t-2000ck-2hp-cyclone-505090
Lite väl dyrt kan man tycka.
Har också haft funderingar på att bygga in spånsugen i en liten skrubb, där en av väggarna består av vanliga fyrkantiga filter (gärna HEPA). Men det krävs ganska stor area för att få det att fungera. Och rengöringen av filtrena kanske inte är så trevlig..
Jag har också en spånsug som jag byggt enligt Bill Pentz ritningar för några år sedan. Tidigare ledde jag utblåset utomhus, vilket var effektivt för att bli kvitt med dammet. Dock drog det rejält i alla glipor i snickeriet då spånsugen var igång.
Har nu flyttat till nytt hus med grannar närmare inpå, och har planerat att sätta in ett patronfilter denna gång. Både för att inte störa grannarna så mycket (tidigare hade jag 100 m till närmaste granne), men även för att inte dra ut uppvärmd luft på vintern.
Frågan är vilket patronfilter jag ska köpa. Fläktmotorn jag har är på 3 hk. Axminster har ett HEPA-filter för nästan 4000 kr, men den är gjord för en spånsug på 2 hk. Undrar om det kommer att räcka för mig..
https://www.axminstertools.com/eu/hepa-filter-for-t-2000ck-2hp-cyclone-505090
Lite väl dyrt kan man tycka.
Har också haft funderingar på att bygga in spånsugen i en liten skrubb, där en av väggarna består av vanliga fyrkantiga filter (gärna HEPA). Men det krävs ganska stor area för att få det att fungera. Och rengöringen av filtrena kanske inte är så trevlig..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden