652 läst ·
17 svar
652 läst
17 svar
Val av färgsystem för ny panel
Detta skriver dom om Falu FasadJ JA1334 skrev:
"Användningsområde: kan anläggas på alla trärena underlag såsom sågat eller hyvlat virke. Även limträ-, tryckt-, laserat- och oljemålat virke kan målas över med Falu Fasad. Målas i två lager på nytt virke eller ett lager vid ommålning."
På de nya trärena gavlarna kan du, i min värld, välja på 3 rätta alternativ, dvs slam, linolja el tjärfärg.
De andra ytorna blir som sten sax o påse...slam går inte på de fulmålade ytorna, du har då linolja el tjärfärg att välja på..?!
De andra ytorna blir som sten sax o påse...slam går inte på de fulmålade ytorna, du har då linolja el tjärfärg att välja på..?!
Tjärfärg är till för trärent underlag. Väl sliten slamfärg kan målas över också. Poängen med tjärfärg är ju att tjäran ska gifta sig med träet och skydda det. Så är det med linoljan också, även om den går att lägga ovanpå det mesta, men även då tappas effekten av linoljeskyddet bort då det inte kan gifta sig med träet. Alla andra färger lägger sig bara som en film (eller laminering eller plastpåse) över ytan.
Med TS förutsättningar hade jag nog valt linoljefärg då det inte låter som att fasadbyte eller skrapning till trärent står på agendan för övriga fasader. Det finns ingen färg som är lättare eller trevligare att jobba med än linoljefärg.
Med TS förutsättningar hade jag nog valt linoljefärg då det inte låter som att fasadbyte eller skrapning till trärent står på agendan för övriga fasader. Det finns ingen färg som är lättare eller trevligare att jobba med än linoljefärg.
Klicka här för att svara