654 läst ·
17 svar
654 läst
17 svar
Val av färgsystem för ny panel
Sida 1 av 2
Hej hej,
Har ett hus byggt ca 1870 men som genom åren genomgått många förändringar som kanske inte följer alla regler om byggnadsvård etc. Det är inte heller det viktiga för min del, men jag vill ändå inte göra något onödigt dumt, med lite respekt för huset. Nu ska vi i sommar byta panel på två gavlar och jag är väldigt fundersam på hur jag ska tänka med färgsystemet. Framsidan på huset är renoverad för kanske 10 år sedan och målad med Demidekk Oljetäckfärg som utgått. Det är väl ändå en "syntetisk" färg med byggnadsvårdsmått mätt, men väl ändå "bättre" än nyare Akrylatfärg eller? Till saken hör att vårt garage är målat med en nyare Akrylatfärg och den spricker, har lite rötskador etc men detta kan mycket väl handla om förarbete också. Panelen på framsidan målad med oljetäckfärgen är hur fin som helst förutom där den har fått mycket sol, där den mer är tunn, lite blekt och kritat sig lite. Övriga sidor är målad med någon annan typ av oljefärg, men jag vet inte vilken. Så til frågan. Hur ska jag tänka när vi sätter ny panel? Ge efter förakrylatfärg som är det som ersätter oljetäckfärgen, gå hela vägen till linoljan och därmed introducera ännu ett färgsystem? Eller något annat? Slamfärg är ju tyvärr uteslutet i det här läget, även om det är det som hade varit det bästa för just detta hus, i min mening.
Har ett hus byggt ca 1870 men som genom åren genomgått många förändringar som kanske inte följer alla regler om byggnadsvård etc. Det är inte heller det viktiga för min del, men jag vill ändå inte göra något onödigt dumt, med lite respekt för huset. Nu ska vi i sommar byta panel på två gavlar och jag är väldigt fundersam på hur jag ska tänka med färgsystemet. Framsidan på huset är renoverad för kanske 10 år sedan och målad med Demidekk Oljetäckfärg som utgått. Det är väl ändå en "syntetisk" färg med byggnadsvårdsmått mätt, men väl ändå "bättre" än nyare Akrylatfärg eller? Till saken hör att vårt garage är målat med en nyare Akrylatfärg och den spricker, har lite rötskador etc men detta kan mycket väl handla om förarbete också. Panelen på framsidan målad med oljetäckfärgen är hur fin som helst förutom där den har fått mycket sol, där den mer är tunn, lite blekt och kritat sig lite. Övriga sidor är målad med någon annan typ av oljefärg, men jag vet inte vilken. Så til frågan. Hur ska jag tänka när vi sätter ny panel? Ge efter förakrylatfärg som är det som ersätter oljetäckfärgen, gå hela vägen till linoljan och därmed introducera ännu ett färgsystem? Eller något annat? Slamfärg är ju tyvärr uteslutet i det här läget, även om det är det som hade varit det bästa för just detta hus, i min mening.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Hej,
Absolut inte akrylatfärg! Du har svaret på ditt garage redan. Oljebaserad färg, helst linolja. Varför slamfärg uteslutet? Det är ju det mest klassiska och en fantastisk färg på alla sätt. Bra för virket och oerhört lättjobbat. Bara att borsta och bättringsmåla om det behövs.
Absolut inte akrylatfärg! Du har svaret på ditt garage redan. Oljebaserad färg, helst linolja. Varför slamfärg uteslutet? Det är ju det mest klassiska och en fantastisk färg på alla sätt. Bra för virket och oerhört lättjobbat. Bara att borsta och bättringsmåla om det behövs.
Mest för att framsidan och baksidan är målad med oljebaserad färg och garaget i en akrylatfärg. att då måla med slamfärg på gavlarna helt plötslgit, känns som dumt. eller?A anderslofwall skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Såklart. Det står att färgen som är målad på framsidan är en Tixotrop alkydoljebaserad täckfärg. Den sitter superfint. Bara att den börjar bli lite matt och tunn. INgen risk för blåsor och sådant?F fribygg skrev:
Mitt hus och garage är målat med linoljefärg från Ottossons.
På huset är alla panel ny så aldrig målat med något annat.
Garaget som är byggt på slutet av 70-talet och var tidigare laserat, målat med alcro bestå runt 2009 och sedan ommålat med linoljefärgen 2018.
Alcro färgen började flaga efter ca 5år.
Linoljefärgen sitter fortfarande bra förutom på dom ställen där det fanns Alcro färg kvar där har det börjat flaga lite.
Framförallt är det priset fördelaktigt.
Färgen för huset och garaget är mindre än 10000kr.
På huset är alla panel ny så aldrig målat med något annat.
Garaget som är byggt på slutet av 70-talet och var tidigare laserat, målat med alcro bestå runt 2009 och sedan ommålat med linoljefärgen 2018.
Alcro färgen började flaga efter ca 5år.
Linoljefärgen sitter fortfarande bra förutom på dom ställen där det fanns Alcro färg kvar där har det börjat flaga lite.
Framförallt är det priset fördelaktigt.
Färgen för huset och garaget är mindre än 10000kr.
Låter ju som rätt väg att gå och det har också varit magkänslan hela tiden, men samtidigt varit lite nervös då vartenda färgaffär verkar avsky linolja och skrämmer med hur svår det är att måla med etc etc.svesse84 skrev:
Mitt hus och garage är målat med linoljefärg från Ottossons.
På huset är alla panel ny så aldrig målat med något annat.
Garaget som är byggt på slutet av 70-talet och var tidigare laserat, målat med alcro bestå runt 2009 och sedan ommålat med linoljefärgen 2018.
Alcro färgen började flaga efter ca 5år.
Linoljefärgen sitter fortfarande bra förutom på dom ställen där det fanns Alcro färg kvar där har det börjat flaga lite.
Framförallt är det priset fördelaktigt.
Färgen för huset och garaget är mindre än 10000kr.
Linoljefärg tar tid att måla med. Fast målar man ett hus själv så målar man i alla fall kanske inte i ett streck och man slipper vara orolig för ev regn så fort första lagret är klart. Det är mer nervöst om man just grundmålat en fasad och det regnar i två veckor om man använder akrylat.
Är jättelätt att måla med linoljefärg.J JA1334 skrev:
Stryk jättetunt 2-3 gånger klart.
Problemen jag ser att man måste låt det gå några dagar mellan varje lager.
Samt att färgen jämnfört med alkydoljefärgen är jätte lättflytande så man har färg överallt på kläderna efter ett tag.
Blåsor får man om mest om man målar en alkydolja över gammal linoljefärg.
Att färgaffärerna inte gillar den är för att dom inte får sälja 40liter färg till ett hus för >200kr/liter.
Hade jag inte varit en så yvig målare och jag insåg min egen begränsning i att måla så stor yta som all fasad innebär så hade jag absolut valt linoljefärg! Mitt gamla hus var också märkt av diverse oklarheter från 60-80tal, och jag stod inför samma frågeställning som ni, min lösning blev Auson tjärfärg vilket jag är mycket nöjd med! Mitt hus är ingen dyrgrip och hade jag haft lån och visst värde i sikte så kanske jag skulle lagt tid på mer underarbete, köpt målartjänsten osv men här var det inte aktuellt.
Falu fasad finns också som jag tror skulle kunna fungera
https://faluvapen.se/falu-fasad-den-moderna-rodfargen/
https://faluvapen.se/falu-fasad-den-moderna-rodfargen/