Hej,
Vi har sedan juli haft väldigt höga värden i krypgrunden (85-90procent). Vi har haft Anticimex här som mätt fuktkvot i träet i krypgrunden, som högst var det 22 procent. Anticimex kunde även se påväxt i krypgrunden. Vi har tryckt virke (antagligen cuprinol) i krypgrunden och känner att vi behöver sätta in en avfuktare. Förstått att det är sorptionsavfuktare som rekommenderas. Anticimex lämnade offert på en corroventa som vi i och för sig tycker verkar bra men priset var saftigt. Finns det några andra alternativ på marknaden som någon kan rekommendera? Vår krypgrund är ca 100 kvm och uppdelad i fack och en gång i mitten. Så vi hade helst velat ha möjligheten att leda ut rör till de olika facken, likt corroventas avfuktningssystem. I övrigt är energiåtgång/effektivitet och ljud som påverkar valet.
Vi har sedan juli haft väldigt höga värden i krypgrunden (85-90procent). Vi har haft Anticimex här som mätt fuktkvot i träet i krypgrunden, som högst var det 22 procent. Anticimex kunde även se påväxt i krypgrunden. Vi har tryckt virke (antagligen cuprinol) i krypgrunden och känner att vi behöver sätta in en avfuktare. Förstått att det är sorptionsavfuktare som rekommenderas. Anticimex lämnade offert på en corroventa som vi i och för sig tycker verkar bra men priset var saftigt. Finns det några andra alternativ på marknaden som någon kan rekommendera? Vår krypgrund är ca 100 kvm och uppdelad i fack och en gång i mitten. Så vi hade helst velat ha möjligheten att leda ut rör till de olika facken, likt corroventas avfuktningssystem. I övrigt är energiåtgång/effektivitet och ljud som påverkar valet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag körde på en evodry PD+ kostade 20 000, sen köpte jag en isoleringsmatta som jag la ovanför plasten.
Kostade totalt 25 000 :- sen gjorde jag jobbet själv, tar en helg.
had som du över 90% från Juni, har nu ställt in den på 62 % Rh har då mellan 59 till 66 % RH på 3 olika mätpunkter. Har ju 3 torrluftslangar så tycker man få bra spridning, 66% är den som är längst ifrån torrluft.
Min avfuktare kör ca 30% av tiden men aktiv avfukt på dessa inställningar, den drar ca 5kwh om dagen just nu. Men bara haft den en månad så den måste jobba extra mycket i början. Änn så länge nöjd.
https://www.lfs-web.se/produkt/lfs-25-krypgrundsisolering/
https://www.lfs-web.se/produkt/avfu...CrXqNm__5S3LqTUslwEMsLs1R_1ZQOgxoCGk0QAvD_BwE
had som du över 90% från Juni, har nu ställt in den på 62 % Rh har då mellan 59 till 66 % RH på 3 olika mätpunkter. Har ju 3 torrluftslangar så tycker man få bra spridning, 66% är den som är längst ifrån torrluft.
Min avfuktare kör ca 30% av tiden men aktiv avfukt på dessa inställningar, den drar ca 5kwh om dagen just nu. Men bara haft den en månad så den måste jobba extra mycket i början. Änn så länge nöjd.
https://www.lfs-web.se/produkt/lfs-25-krypgrundsisolering/
https://www.lfs-web.se/produkt/avfu...CrXqNm__5S3LqTUslwEMsLs1R_1ZQOgxoCGk0QAvD_BwE
Hur fungerar det nu efter en tid, fortfarande nöjd ?boihus123 skrev:
Jag körde på en evodry PD+ kostade 20 000, sen köpte jag en isoleringsmatta som jag la ovanför plasten.
[länk]
[länk]
Bara två eller tre års garanti på Acetec ?
Går själv i samma tankar och behov, också haft initial kontakt med LFS.
Tuffar på, ska ner och serva i helgen.M mortimer skrev:
Verka inte dra allt för mycket ström ahr abra ca 10% driftid på vintern, har den på 60% RH temp styrd
Så här ser tex log ut från en sensor som är längst ifrån utluften och bara någon meter från muren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
medans den närmsta en luftslang
Logga in
Skapa konto
Så man får tänka de diffar en del ifrån vad man ställe in den, typ där jag har maskinen är det 55-60
Den i värsta hörnet är då 65-70 RH. Så tar en stund att trimma in, sak nog sätta för lite mer och försöka få ut mer till hörnen så man inte behöver köra på för låg RH.
Enda jag är lite missnöjd med är att det blir en ström spik när den går igång så jag bottar huvudsäkringen på den fasen så se till lägga den på en fas som inte har så mycket annat.
Tackar för feedbacken.
Vad är det för sensorer/givare du använder ?
Har du hängt slang/rör eller ligger den löst på marken/mattan ?
Vad är det du ska sätta för lite mer, har du öppna luftventiler ?
Någon bild på installationen ?
Vad är det för sensorer/givare du använder ?
Har du hängt slang/rör eller ligger den löst på marken/mattan ?
Vad är det du ska sätta för lite mer, har du öppna luftventiler ?
Någon bild på installationen ?
Kör TFA typ "https://www.lohelectronics.se/hemau...eatherhub-temperatur-luftfuktighetssensor-pro"M mortimer skrev:
Ligger löst på marken med tyngder på för att hålla de på plats.
Stänga för rör menar jag torrluft rören ifrån maskinen, det är 3 rör, sätter man för ett rör blir det mer flöden i de andra. Har ingen bättre bild just nu. Men så här är min instalation, och 1-2-3 är mina sensorer, det är nummer 1 och 3 jag postade data ifrån. Så jämfört mot inställning är det -5RH vid torrluft (1) och +5 vid (3).
Så min plan är att minska lite på flödet vid (1) och göra lite mer hål på slangen vid 3. Det är ca 7*10 meter
Logga in
Skapa konto
boihus123 skrev:
Kör TFA typ "[länk]"
Ligger löst på marken med tyngder på för att hålla de på plats.
Stänga för rör menar jag torrluft rören ifrån maskinen, det är 3 rör, sätter man för ett rör blir det mer flöden i de andra. Har ingen bättre bild just nu. Men så här är min instalation, och 1-2-3 är mina sensorer, det är nummer 1 och 3 jag postade data ifrån. Så jämfört mot inställning är det -5RH vid torrluft (1) och +5 vid (3).
Så min plan är att minska lite på flödet vid (1) och göra lite mer hål på slangen vid 3. Det är ca 7*10 meter
[bild]
boihus123 skrev:
[länk]
[länk]
Har du ventiler i grunden? Och hur har du gjort med dem, tätat eller ej?boihus123 skrev:
[länk]
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden