Vad jag förstår finns det en större mängd möjligheter att rösta i år än tidigare. Även elektronisk röstavgivning ska kunna förekomma. Jag är tveksam om allt detta kan ske i enlighet med principerna bakom ett val. Jag minns en artikel om elektronisk röstning där det påpekades vilka enorma svårigheter som ska bemötas.
Valhemlighet. Om man rösta hemma i stugan elektroniskt hur ska valhemligheten bevaras? Hur ska man förhindra att gubben styr hustruns val?
En man/kvinna, en röst. Om jag kan förtidsrösta varhelst i landet, hur görs det att jag inte kan rösta i Lyckeby kl 12 och i Rödeby kl 12:30 och sedan digitalt i bilen?
Identifiering kan ske medelst en annan person som visar ID-handling. Det låter som en inbjudan till fusk. Person A vet att Person B och C och D är röstberättigade och kommer förmodligen att rösta sent. Person A tar med sig tre random personer, intygar att dessa är B och C och D och låter dem rösta enligt egen preferens. B och C och D kommer till sina vallokaler senare och får veta att de redan har röstat.
Omräkning. Ett val ska kunna räknas om vid tveksamheter eller på begäran av individer/partier. Det kan bli svårt om en röstsedel inte finns fysiskt utan bara som en etta/nolla. Men moderna banksäkerhetssystem klarar kanske av det.

Jag vet att en del röstmottagare är bra till åldern och kanske har svårt att hänga med i allt detta. Förutom påverkan från främmande makter finns en betydande risk att vi ställer till det för oss själva. Jag skulle välkomna valobservatörer från OSCE.

Och, gott folk, gå och rösta. Inget gynnar fascisterna mer än ett lågt valdegandet!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frerider
Är det inte bara röstkortet man kan få digitalt, alltså att man antingen får det per post eller till digital brevlåda.
Sedan måste man väl til en vallokal eller? Så har jag uppfattat det.
Men i år så behöver man inte ha röstkortet med sig om jag har förstått det rätt, utan det räcker att man kan identifiera sig på plats.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är registreringen ATT du röstat som är digital, själva röstningen är det ingen skillnad på.

Gör mitt tredje val som ordförande för röstmottagningen i ett valdistrikt och måste rätta ett par felaktigheter i TS inlägg.

Ingen röstning sker digitalt. Röstkortet är för många digitalt men det går också utmärkt att rösta utan röstkort, det bara något längre tid att hitta personen i röstlängden.
Det görs pilot tester av digital röstlängd i cirka 20 valdistrikt men där kommer alla som röstar att prickas av både på papper och digitalt.

ID har inte krävts om någon annan intygar identiteten i minst de två senaste valen. Personen som intygar måste visa id och dennes personnummer noteras i röstlängden som skickas in till länsstyrelsen tillsammans med samtliga valsedlar. Det finns även möjlighet för röstmottagare att bekräfta identiteten och även det noteras i röstlängden.

Det går att ångerrösta redan idag. Har du förtidsröstat innan valdagen så skickas denna till ditt valdistrikt på valdagen och där går vi igenom samtliga förtidsröster och markerar dessa med P i röstlängden och lägger inte dessa i urnan förrän röstningen har stängt. Vill du ändra din röst så kommer du in som vanligt och då plockas ditt förtidsröstkuvert bort och en notering om ångerröstning görs i röstlängden. Om du väljer att rösta i vallokal och förtidsrösta på valdagen går din förtidsröst till valkansliet som ogiltigförklarar den om du är avprickad i röstlängden.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Det är registreringen ATT du röstat som är digital, själva röstningen är det ingen skillnad på.
Avprickning i röstlängden digitalt pilot testas i cirka 20 valdistrikt men avprickning kommer att ska både digitalt och på papper i samtliga av dessa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad jag förstår finns det en större mängd möjligheter att rösta i år än tidigare. Även elektronisk röstavgivning ska kunna förekomma.
Nej, det ska inte förekomma någon elektronisk röstning. Du röstar med fysiska valsedlar precis som vid tidigare val.
T Thomas_Blekinge skrev:
En man/kvinna, en röst. Om jag kan förtidsrösta varhelst i landet, hur görs det att jag inte kan rösta i Lyckeby kl 12 och i Rödeby kl 12:30 och sedan digitalt i bilen?
Du har kunnat förtidsrösta var som helst i landet även vid tidigare val. Sedan skickas din röst till ditt hemma-valdistrikt och räknas där. Precis som tidigare.
Det som är nytt är att väljarförteckningen (listan där väljarna registreras) vid förtidsröstningen är digital vid detta val. Det är alltså inte en lista på ett papper som tidigare. Det här gör ingen skillnad för dig som väljare. Skillnaden är att du kan förtidsrösta utan ett fysiskt röstkort. Det räcker med legitimation.
T Thomas_Blekinge skrev:
Identifiering kan ske medelst en annan person som visar ID-handling. Det låter som en inbjudan till fusk. Person A vet att Person B och C och D är röstberättigade och kommer förmodligen att rösta sent. Person A tar med sig tre random personer, intygar att dessa är B och C och D och låter dem rösta enligt egen preferens. B och C och D kommer till sina vallokaler senare och får veta att de redan har röstat.
Att en person som legitimerar sig kan intyga en annan väljares identitet är inte nytt. Däremot antecknas den intygande personens personnummer i röstlängden, vilket gör att det går att se om de verkliga väljarna i ditt scenario dyker upp och ska rösta. Så har det fungerat sedan långt tillbaka.
T Thomas_Blekinge skrev:
Omräkning. Ett val ska kunna räknas om vid tveksamheter eller på begäran av individer/partier. Det kan bli svårt om en röstsedel inte finns fysiskt utan bara som en etta/nolla. Men moderna banksäkerhetssystem klarar kanske av det.
Halmdocka, det är som sagt fysiska valsedlar som räknas.
Rösträkningen i vallokalen är dock öppen för dig om du vill sitta ner och observera arbetet. När vallokalerna stängs påbörjas rösträkningen, så det är bara för dig, eller vem som helst, att dyka upp.
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet att en del röstmottagare är bra till åldern och kanske har svårt att hänga med i allt detta. Förutom påverkan från främmande makter finns en betydande risk att vi ställer till det för oss själva. Jag skulle välkomna valobservatörer från OSCE.
Alla röstmottagare får utbildning före varje val.
Vilken tur att vi inte ställer till det för oss själva genom att införa digitala val, då...
Valobservatörer kommer dyka upp på slumpmässigt utvalda platser.

Men seriöst, varifrån har du fått dina missuppfattningar? Som du dessutom sprider vidare här?

Riktig information från den svenska Valmyndigheten finns på www.val.se !

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag minns en artikel om elektronisk röstning där det påpekades vilka enorma svårigheter som ska bemötas.
Det förekommer redan inom EU. Estland har använt elektronisk röstning (e-röstning) i allmänna val sedan över 20år.

Sverige hänger helt enkelt inte med.
Det är knappast speciellt klimatsmart med de enorma mängder valsedlar som skall tas fram för att garantera att de inte tar slut. Det är dessutom ett demokratiproblem att man måste trycka upp och distribuera valsedlar själv om man startar ett parti och vill ställa upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.