Har för någon månad sedan bytt diskmaskin till en modern historia (Bosch)
Varför jag nämner fabrikat är att den sparar sista sköljvattnet i maskinen och återanvänder det vid nästa disk. Vet inte om det är relevant men såvitt jag kan förstå
så står det alltså vatten i diskmaskinen mer eller mindre jämt.
Dessutom är diskmaskinen högt monterad så den står ca 40 cm ovanför golvnivån.
Jag gjorde inga förändringar i anslutningar när jag installerade och inledningsvis så fungerade avloppet i diskbänken perfekt.
Sedan några dagar så har jag fått problem med dålig eller noll avrinning i både sköljho och diskho.
Igår tog jag ner hela vattenlåset trots att jag rengjorde det för bara några månader sedan. Det var inget stopp där. Har även tagit upp den nedersta muffen för att utesluta stopp i själva avloppet. Men det rinner på bra.
Min teori vilket jag sett på foruminlägg är att det skapats nått sorts mysko vakuum i diskmaskinen.
Avloppet till diskmaskinen är ju sidomonterat även om det finns möjliga anslutningar upptill. Vet inte om det är det som spökar. Avloppslangen till diskmaskinen har ju en böj så vattnet kan ju inte gärna rinna uppåt..Högsta nivån på böjen är ju en bra bit ovanför vattenlåset.
Jag har kört flera diskar och det löser i alla fall inte permanent problemet.
Det rinner av efter några timmar, men det funkar ju tex inte att handdiska.
Tacksam för svar så jag slipper anlita en rörmokare.Finns ju roligare saker att lägga pengar på
Varför jag nämner fabrikat är att den sparar sista sköljvattnet i maskinen och återanvänder det vid nästa disk. Vet inte om det är relevant men såvitt jag kan förstå
så står det alltså vatten i diskmaskinen mer eller mindre jämt.
Dessutom är diskmaskinen högt monterad så den står ca 40 cm ovanför golvnivån.
Jag gjorde inga förändringar i anslutningar när jag installerade och inledningsvis så fungerade avloppet i diskbänken perfekt.
Sedan några dagar så har jag fått problem med dålig eller noll avrinning i både sköljho och diskho.
Igår tog jag ner hela vattenlåset trots att jag rengjorde det för bara några månader sedan. Det var inget stopp där. Har även tagit upp den nedersta muffen för att utesluta stopp i själva avloppet. Men det rinner på bra.
Min teori vilket jag sett på foruminlägg är att det skapats nått sorts mysko vakuum i diskmaskinen.
Avloppet till diskmaskinen är ju sidomonterat även om det finns möjliga anslutningar upptill. Vet inte om det är det som spökar. Avloppslangen till diskmaskinen har ju en böj så vattnet kan ju inte gärna rinna uppåt..Högsta nivån på böjen är ju en bra bit ovanför vattenlåset.
Jag har kört flera diskar och det löser i alla fall inte permanent problemet.
Det rinner av efter några timmar, men det funkar ju tex inte att handdiska.
Tacksam för svar så jag slipper anlita en rörmokare.Finns ju roligare saker att lägga pengar på
Måste erkänna att jag trodde lösningen var mera komplicerad än så.
Men precis som Larson så kärnfullt uttrycker det "bara att rensa längre ner"..
precis så var det.
Jag hade hällt vatten direkt ner i golvavloppet tidigare, men även om jag tyckte avloppet
tog undan så räckte det tydligen inte.
När jag spolat med tryck och hett vatten med en trädgårdsslang några minuter och dragit
med rensbandet så funkade allt bra igen.
Tack för snabbt svar även om det var retfullt enkelt:blushing:
Men precis som Larson så kärnfullt uttrycker det "bara att rensa längre ner"..
precis så var det.
Jag hade hällt vatten direkt ner i golvavloppet tidigare, men även om jag tyckte avloppet
tog undan så räckte det tydligen inte.
När jag spolat med tryck och hett vatten med en trädgårdsslang några minuter och dragit
med rensbandet så funkade allt bra igen.
Tack för snabbt svar även om det var retfullt enkelt:blushing:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur demomterar jag vakuumrörsolfångare
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Optimera vattenlås dubbelt tvättställ i badrum - vakuumventil
Vatten & Avlopp -
Vakuumpump för toalett system?
Vatten & Avlopp -
Jets vakuum toalett problem
Vatten & Avlopp -
Hur placera vakuumventil avlopp. Funkar detta?
Vatten & Avlopp