Jag har fått en anläggning helt gratis och har pelletseldning med akumulatortankar med slinga för solenergi. Det är en Sunnpro och ägaren har inte använt den på flera år. Den orkar inte värma upp de tankar han har på flera tusen liter till flera fastigheter. Jag har monterat ner allt i pannrum och rör upp på tak. Jag tänkte att jag först måste montera bort vakuumrör med heatpipe innan jag monterar ner resten. Taket lutar kraftigt så det är inte så lättjobbat Vakuumrören går att ta bort men toppen på heatpipen sitter fast. Jag är ny på det här och vågar inte riktigt ta i om man skulle förstöra något. Har någon tips eller erfarenhet?
 
Jag har bara monterat men vill minnas att det var ganska tight passning mellan heatpipe och samlingsrör.
Har också för mig att det gick lättare när samlingsröret blev varmt vartefter jag fick i fler heatpiperör.
En ide är ju om du har möjlighet att värma upp samlingsröret med varmvatten så att det expanderar lite och täcka för heatpiperören så att dom är så kalla som möjligt kanske det räcker?
 
N Nybyggarn skrev:
Jag har bara monterat men vill minnas att det var ganska tight passning mellan heatpipe och samlingsrör.
Har också för mig att det gick lättare när samlingsröret blev varmt vartefter jag fick i fler heatpiperör.
En ide är ju om du har möjlighet att värma upp samlingsröret med varmvatten så att det expanderar lite och täcka för heatpiperören så att dom är så kalla som möjligt kanske det räcker?
Tack för tipset. Kommer att prova det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.