Hej,
Vid renovering av mitt badrum på ovanvåningen för 4 år sedan uppstod därefter dålig lukt (avloppslukt) direkt. Jag misstänker att entreprenören inte återanslutit avloppet till takluftningen. Entreprenören har gått under jorden och är omöjlig att få tag på.
I ett försök att lösa det hela tänkte jag sätta in en vakuumventil ovan vattenlåset (
https://www.hornbach.se/p/jafo-vakuumventil-32-40-3131140/7152863/?utm_source=chatgpt.com).
Igår rensade jag alla delar av vattenlåset och de var återigen ordentligt igensatta (kanske 20% öppetstående), jag funderar nu över att försöka åtgärda fallet, minska antalet 90 gradersvinklar och försöka öka dimensionen så att det är 40 mm hela vägen upp till varje handfat.
Önskar lite tankehjälp för att undvika fler fel på vägen!
Stammen till tvättstället är 50 mm som det sitter ett 40 mm rör i, därefter kommer vattenlåset som är 32 mm vilket fortsätter hela vägen upp till de båda tvättställens avlopp, med väldigt flacka sträckor och flera 90-böjar.
Kan någon guidea mig lite i hur jag kan få ihop det här med bättre dimensioner och fall och med min vakuumventil högt upp?
Bygger jag bäst från handfaten och neråt eller nerifrån avloppet och upp?
Ska jag ha ett vattenlås på varje handfat högt upp istället för ett precis innan stammen?
Laddar upp lite bilder och hoppas det gör det hela tydligare!
Allt gott
/Emil