25 671 läst ·
92 svar
26k läst
92 svar
Vägras köra på väg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Då har ni ett servitut. Ett officialservitut rent av. Det är förvisso inte lokaliserat till den väg som finns just nu, men ni har rätt till väg över fastigheten genom just servitut.Jonas_123 skrev:
Ett servitut hör till en fastighet, inte till en person/ägareM Mariette B skrev:Nä ingen har haft servitut på den hittills. Men den som byggde vägen för länge sen har på gång att få servitut av markägaren nu. Handlar inte om att inte göra rätt för sig utan bara om man kan nekas använda vägen då den ändå använts i 20 år för att ta sig till stugan. Sen har de som använt vägen hjälpts åt med den.
Har du kollat på Lantmäteriet om det finns några servitut till din fastighet?
//
Det är själva definitionen på att ha ett servitut!Jonas_123 skrev:
Här du kollat vad det står i dokumenten hos Lantmäteriet?
Vi har inget servitut på att få använda vägen vi bor vid men det står i avstyckningsdokumentet från 1944 att vi har rätt till väg.
Vägen tillhör fortfarande fastigheten vår fastighet styckades av ifrån. Driften sköts av oss som bor längs vägen.
jo men många av dagens folk dom loggar in hos lantmäteriet på min fastighet och står det inte där så tror dom att det inte finns..
Finns massor med rättigheter på fastigheter som inte är inskrivna korrekt på "min fastighet" på lantmäteriet och det försvann också många korrekta när lantmäteriet städade sina system för ett knippe år sen och man skulle meddela dom som var korrekta och skulle vara kvar men det missade många fullständigt.. men beroende på när saker avstyckades och rättigheter uppstod så kan dessa vara gällande idag fast det inte står på min fastighet vid inloggning..
Rättigheten försvinner inte alltid för att lantmäteriet sylta bort det ur sina register
Många äldre avstyckningar så står det saker i avstyckningshandlingarna som tex att man får rätt att använda vägen utanför osv är väldigt vanligt, då gäller den rätten oavsett hur många ggr dom två fastigheterna byter ägare
Finns massor med rättigheter på fastigheter som inte är inskrivna korrekt på "min fastighet" på lantmäteriet och det försvann också många korrekta när lantmäteriet städade sina system för ett knippe år sen och man skulle meddela dom som var korrekta och skulle vara kvar men det missade många fullständigt.. men beroende på när saker avstyckades och rättigheter uppstod så kan dessa vara gällande idag fast det inte står på min fastighet vid inloggning..
Rättigheten försvinner inte alltid för att lantmäteriet sylta bort det ur sina register
Många äldre avstyckningar så står det saker i avstyckningshandlingarna som tex att man får rätt att använda vägen utanför osv är väldigt vanligt, då gäller den rätten oavsett hur många ggr dom två fastigheterna byter ägare
Redigerat:
Ok, så det är ju egentligen en hypotetisk fråga. Flera här, jag själv också läste det som att ni inte får använda vägen längre.M Mariette B skrev:Ny köpt stuga utan servitut på vägen. Stugan stått i 20 år där och de har använt sig av vägen. Kan man nu helt plötsligt få höra att man inte får använda sig av vägen:/ Finns servitut av 1 som även byggt vägen för 60 år sedan. Ej dock ägare av marken. Bara en undran ifall strul skulle uppstå om man kan bli nekad då vägen använts av husägaren i 20 år(dock ny ägare nu) ?
Nötegårdsgubben skrev:
Poängen var att det dokumentet inte är en "Förmån" under "Rättigheter" utan ligger under "Tomtkarta, planer, avtal" med underrubrik "Avskild mark"Claes Sörmland skrev:
Varför är servitutet inte registrerat på fastigheten?Claes Sörmland skrev:
Jag har ett belastande servitut från 1925 (högspänningsledning) registrerat på min fastighet (och kan se det på lm).
Detta trots att fastigheten avstyckades 1993. Dvs servitutet var registrerat (?) på moderfastigheten.
Min fastighet har rätt till utfart på grannfastigheten angivet vid avsöndringen 1919. Syns ej i fastighetsregistret. En annan grannfastighet har sedan 30-talet en rätt att använda samma väg och det syns i det fallet i fastighetsregistrets digital del. Men fel tjänande fastighet har angetts, d v s den som skrev in det har inte kollat på vilket fastighet vägen går. Så här är det hela tiden med fastighetsregistrets digitala del.TRJBerg skrev:
Det du har är förmodligen ett avtalsservitut, möjligtvis en nyttjanderätt. Det är före ledningsrättslagen tid och då säkrades elledningar med avtal och nyttjanderätter. När avtalsrättigheter rensades för några år sedan har bolagen begärt om fortsatt inskrivning.TRJBerg skrev:
Officialservitut från tiden innan FBL, när servituten skrevs i kartan, är ofta inte registrerade i registerkartan och ibland varken i kartan eller fastighetsregistret. De har helt enkelt inte följt med i den digitala revolutionen. De registreras ibland efterhand, när det är påkallat.
Har det prövats? När ändringen infördes sas det att i praktiken behövdes inte tillstånd och man fick övervaka där man tidigare fick tillstånd. Åtelkameror gavs det generellt sett inte tillstånd till. Så är det tillåtet att sätta upp dem?P Peter787 skrev:
Jag hittar inget där. Men jag har visserligen inte sökt igenom allt.
Men det här är väl ändå något som ligger på datainspektionens bord??
Men det här är väl ändå något som ligger på datainspektionens bord??
Googla åtelkamera och regler, den första träffen är Naturvårdsverket som beskriver reglerna för just åtelkameror.D Daniel 109 skrev:
Vanlig kameraövervakning har andra regler.
Sen finns ytterligare regler, som tex. GDPR..
Datainspektionen finns inte längre, nu heter det Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)