Ny köpt stuga utan servitut på vägen. Stugan stått i 20 år där och de har använt sig av vägen. Kan man nu helt plötsligt få höra att man inte får använda sig av vägen:/ Finns servitut av 1 som även byggt vägen för 60 år sedan. Ej dock ägare av marken. Bara en undran ifall strul skulle uppstå om man kan bli nekad då vägen använts av husägaren i 20 år(dock ny ägare nu) ?

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Nej, ägaren har alltid rätt att ta sig till sin fastighet . Om servitut saknas kan man tvinga sig till det.

Redigerat:
  • Gilla
TSkoogh och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klassiskt juridiskt svårt ämne här på BH. Pragmatiska och vettiga fastighetsägare vandrar inte den vägen men alla är ju inte det.

Marken tillhör den fastighet som den ligger på.

Vägen ligger där med servitut och har byggts med servitutets rätt av grannen, "1". Vägen (alltså själva väganläggningen) är då ett fastighetstillbehör till 1:s fastighet. Vägen tillhör inte fastigheten som den ligger på.

Fastighetsägaren till fastigheten som vägen ligger på kan i praktiken inte göra så mycket eftersom den inte kan hindra 1:s möjlighet att nyttja sitt servitut (vägen). I teorin kan fastighetsägaren neka er rätt att köra där muntligt men svårligen kan han hävda sin rätt. Är fastighetsägaren och 1 överens att bomma vägen så kan de göra det och ni kan då inte köra till er fastighet, ni får gå.

Den lämpliga juridiska lösningen är att ni ansöker hos Lantmäteriet om att bilda en gemensamhetsanläggning av vägen. Eller får servitutsrätt att använda den enligt anläggningslagens servitutsmöjlighet för väg.

• Gilla
Polyester och 7 till
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Finns servitut av 1 som även byggt vägen för 60 år sedan. Ej dock ägare av marken.
Vad menar du här? Finns det ett servitut med någon som äger vägen (men inte marken) eller finns det ett servitut med någon som tidigare ägt fastigheten som vägen ligger på?

Servitut skrivs mellan fastigheter, inte mellan personer. Så om det är med en tidigare fastighetsägare så gäller fortfarande servitutet (om det är inskrivet hos Lantmäteriet eller den som nu äger fastigheten kände till det när fastigheten förvärvades).

Ett servitut på bara vägen kan funka, men det beror lite på vilka rättigheter vägägaren faktiskt har gentemot markägaren.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det behövs lite mer information.
Du har köpt en stuga. Har du köpt en fastighet (fastighet=mark). Eller bara en byggnad på s.k. Ofri grund?

Om du har köpt en fastighet, är servitutet då registrerat på fastigheten ( info finns på lantmäteriet logga in på ”min fastighet”).

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Har köpt en tomt med stuga. Men inget servitut fanns på vägen ner:/ Mark ägaren av vägen kommer tillskriva ett vägservitut till de som byggde vägen för många år sedan som inte heller haft servitut på den. Naturligtvis kan jag fråga om vi också får ett vägservitut. Men min fråga är om någon kan hindra en att använda sig av vägen som denna fastighet använt sig av i 20 år?

P
Det normala är ju att alla ska ha väg till sin fastighet.. den rätten kan tvingas fram om så behövs så om nån granne kommer och gnäller så försöker man komma överens och lista ut vad det handlar om egentligen men jag skulle inte innan åtal eller tydliga brev från advokater bry mig måttligt om åsikterna som markägaren ventilerar.. Om det är hot med att här får du inte åka ...troligen har det funnits nåt slags servitut men som tappats bort på något vis eller liknande men det finns ju bevisligen väg till huset och den skulle jag hävda att jag har rätt att åka på. nekas man det på mer korrekt juridiskt vis än gnällig markägare så är det dags att hota med att ansöka hos lantmäteriet om gemensamhetsanläggning av vägen som finns och då kommer dom tvinga fram rätten till väg om så behövs men det kommer kosta alla en slant som bor längs vägen så den smidiga lösningen är att man på frivillig väg skapar en fungerande väg till alla fastigheter..

Oftast är det ju nån bonde som är osams med nån som kommer med en massa påståenden om att det inte får åkas på vägar hit och dit och oftast är det mest okunskap och svammel och nån slags övertro på sin egen äganderätt som är orsaken och totalt oförstånd om att dom flesta vägar som funnits sen hundra år tillbaka är just väg och där får folk köra bil om det är breddat och är en bilväg sen innan dom flesta här är födda..
oftast tror dom sig ha nåt veto vilka som får köra på dessa vägar för att dom ligger på deras mark..
Man ska såklart inte bråka i onödan men rätten att ha väg till sin fastighet är stark och finns det väg så använd den och låt dig inte skrämmas i första taget..
kolla om vägen finns där på gamla kartor och ungefär hur gammal vägen verkar vara..

• Gilla
Hemmalaget och 1 till
  • Laddar…
Har du erbjudit servitutsägaren att hjälpa till/betala din del av underhållet eller har du bara tänkt dig använda vägen gratis?

Kan tänka mig att någon surnar till när alla vill ha allt gratis...

/ATW

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mariette B skrev:
Har köpt en tomt med stuga. Men inget servitut fanns på vägen ner:/ Mark ägaren av vägen kommer tillskriva ett vägservitut till de som byggde vägen för många år sedan som inte heller haft servitut på den. Naturligtvis kan jag fråga om vi också får ett vägservitut. Men min fråga är om någon kan hindra en att använda sig av vägen som denna fastighet använt sig av i 20 år?
Nu repeterar jag mig men det som i teorin kan hända är att din granne servitutsägaren för vägen och markägaren där vägen ligger gemensamt sätter upp en bom som är låst så att din biltrafik utestängs. Men förväntar du dig att de ska bete sig på detta underliga sätt? D v s har ni en djupt ingrodd konflikt?

Markägaren kan ju också säga åt dig att inte använda vägen för biltrafik och t o m skylta mot det men kan svårligen göra så mycket om du ändå gör det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
ja även om nån skyltar bort biltrafik så gäller det ju egentligen bara obehöriga, har man fastighet innanför så skulle jag med en dåres envishet hävda att jag har rätt att åka på vägen till min fastighet.. och troligen är det nära omöjligt att straffas för det. en bom hindrar den rätten och den skulle jag anmäla om jag inte fick nyckel .självklart ska man vara med och betala sin del för att sköta om vägen

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
en bom hindrar den rätten och den skulle jag anmäla om jag inte fick nyckel .
Vem tänker du anmäla till?

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
P
vissa kommuner tar emot såna anmälningar och skickar brev till vissa markägare som sätter upp bommar utan lov eller som blockerar saker som inte får stängas av hur som helst.. eller där bom även begränsar det som anses lagligt och inte får förhindras hur som helst. tex rida . cykla och gå

själv har vi gjort processen kort med några bommar som kommit upp där vi vet att vägen är byggd med statsbidrag och man inte orkar vänta eller driva ett mål och på laglig väg få bort bommen men det är såklart skadegörelse om nån skulle kunna bevisa vem som gjort det.. vi fick även upp bom på vår väg till vinterstuga i fjällen som nån pappskalle satt upp , vi har servitut på vägen men ingen info ingen nyckel men trädbit och en domkraft så ligger bommen bra i diket..även olagligt att hindra folk som har rätt att färdas på vägen.. olovlig bom och olovlig forcering av bom. läste nåt fall där man drev ett ett fall vidare med sommarstugeområde där man kom fram till att om en sa nej så blev det ingen bom lovligt uppsatt så att smacka upp bommar hur som helst utan att först ge alla som har stugor på insidan nyckel och info är inte helt rätt. man har viss rätt att som markägare att sätta upp bom men man får inte hindra folk som har rätt att passera, så då får man ju gå lite att det var "nödläge" och bomen hindrade vår rätt.. så som skadegörelselagen ser ut så skulle det nog bli jobbigt att ta oss för skadegörelse ens om man erkände att man forcerat bommen .. självklart nekar man och hävdar att den låg trasig i diket.. bevisa motsatsen.. :) ligger 10 tal mer stugor där och vi har en självutnämd byfåne som tror sig bestämma över allt och alla.. som äger en bit mark längst ut där bommen satt men han är sällan där så vi har våra aningar om vem som är orsak till bommen..prata med en handfull av dom andra och ingen hade varken nyckel eller info..

Finns även exempel där folk åker in efter väg och bommen blir stängd och låst så man kommer inte ut , har exempel som ringde polis och dom klippte låset så han kom ut. så finns viss rätt att forcera bom som hindrar ens framfart. folk som har bommar ska se till att inte stänga in någon och inte hindra nån som har rätt att färdas där..
Blir ju en form av nödläge så man får väl dra en vals om att medicinen som måste tas varje kväll kl 18 och man blir man dösjuk utan.. Men jaktlag och markägare tycker förstås att dom har rätt att stänga bomar hur som helst och att är folk på fel sida får dom skylla sig själva men så är inte riktigt hela sanningen.. till och med hört vissa jaktlag som tar betalt för att åka och släppa ut folk som dom stängt in med låst bom.. skulle jag aldrig acceptera..

• Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
vissa kommuner tar emot såna anmälningar och skickar brev till vissa markägare som sätter upp bommar utan lov eller som blockerar saker som inte får stängas av hur som helst.. eller där bom även begränsar det som anses lagligt och inte får förhindras hur som helst. tex rida . cykla och gå
Det krävs inget lov att sätta upp bom som hindrar biltrafik för den som äger en enskild väg. Det är upp till ägaren, väghållaren, att besluta om det.

Det som kommunens miljönämnd kan ha synpunkter på är om vägen ligger i strandskyddat område och bommen avhåller allmänheten från strandområdet. Men jag har inte uppfattat att vi diskuterar strandskyddsundantagen nu.

Inte heller finns någon lagstadgad rätt att åka bil till sin fastighet. Kommunen har inget att göra med civilrättsliga tvister kring enskilda vägar.Det som finns är ett krav i fastighetsbildningslagen att en när en ny fastighet bildas så ska vara lämplig för sitt ändamål, Lantmäteriet tar då hänsyn till att det i alla fall teoretiskt går att lösa transporter till och från fastigheten utifrån fastighets ändamål.

Här styckades exempelvis av tomter i mitt grannskap som när de bildades saknade formell rätt att åka bil till sina nya tomter, Lantmäteriet bedömde att det inte förelåg risk för att mark- och därmed vägägaren skulle stänga av vägen och lät dessa tomter ligga i detta limbo några år. Om ett par veckor får fastigheterna del av en gemensamhetsanläggning så att ägarna till sist har formell rätt att åka bil till sina tomter. Systemet bygger på att folk kommer överens och är vettiga.

Sen finns ju möjlighet att ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen av en väg som fler än en fastighet har behov av. Och det finns i samma lag också en möjlighet att bilda ett officialservitut för att ta få tillgång till en grannes väg som leder till ens fastighet. Men det kräver ju Lantmäteriförättningar.

Redigerat:
  • Gilla
snespikaren och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Har du erbjudit servitutsägaren att hjälpa till/betala din del av underhållet eller har du bara tänkt dig använda vägen gratis?

Kan tänka mig att någon surnar till när alla vill ha allt gratis...

/ATW
Nä ingen har haft servitut på den hittills. Men den som byggde vägen för länge sen har på gång att få servitut av markägaren nu. Handlar inte om att inte göra rätt för sig utan bara om man kan nekas använda vägen då den ändå använts i 20 år för att ta sig till stugan. Sen har de som använt vägen hjälpts åt med den.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu repeterar jag mig men det som i teorin kan hända är att din granne servitutsägaren för vägen och markägaren där vägen ligger gemensamt sätter upp en bom som är låst så att din biltrafik utestängs. Men förväntar du dig att de ska bete sig på detta underliga sätt? D v s har ni en djupt ingrodd konflikt?

Markägaren kan ju också säga åt dig att inte använda vägen för biltrafik och t o m skylta mot det men kan svårligen göra så mycket om du ändå gör det.
Nä inge konflikt föreligger. Bara en stilla undran då markägaren meddelade oss att nu är det grannen som har servitut på vägen och (håll er väl med dem) snacket. Bara en undran om man kan bli nekad köra en väg som använts till fastigheten i 20 år.

• Gilla
Hemmalaget och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.