73 935 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Hujjedamig. Varför har man stora fötter :OJ JohanLun skrev:Bra idé! Kanske ska de som trafikerar trottoaren med tex barnvagn, rullator, extremt stora skor alternativt snabba skor betala mer. Och givetvis ska de som har hund som ev kan skita på trottaren betala extra. Kanske trängselskatt kunde vara något. Speciellt om man skottat en ganska smal gång på trottoaren, då skulle trängselskatt vara bra.
Hundägare borde få betala per gång de använder trottoaren, det finns vissa hundar (ägare) som jag skulle kunna ta med deras hundskit och lägga i brevlådan.
Det är ju mest folk med barnvagn och hundägare på trottoarerna i villakvarteren. Återinför hundskatten om minska barnbidraget för barn under 4 år så ska vi nog ha råd med allmän snöskottning
@TS
Vem äger trottoaren utanför min tomt? Äger jag den? Varför i helvete går andra på min mark, är det allmänningen som gäller? Kan jag då gräva en grop där och odla potatis?
Eller äger KOMMUNEN den möjligen?
Jag förstår inte detta, det är absurt.
Ett jävla påfund att jag skulle göra kommunens arbete bara för att deras trottoar går utanför min tomt.
Nu har vi ingen trottoar i vårat villaområde, som är nybyggt. Börjar förstå varför!
Inte min mark, inte mitt problem.
Vem äger trottoaren utanför min tomt? Äger jag den? Varför i helvete går andra på min mark, är det allmänningen som gäller? Kan jag då gräva en grop där och odla potatis?
Ett jävla påfund att jag skulle göra kommunens arbete bara för att deras trottoar går utanför min tomt.
Nu har vi ingen trottoar i vårat villaområde, som är nybyggt. Börjar förstå varför!
Det är så jag tänker också. Kommunens mark, kommunens problem.T Thomas' skrev:@TS
P Peter_Ker skrev:
Vilka jävla muppar:P Peter_Ker skrev:
”4. Rensa ogräs
Rensa ogräs och mossa på gångytan utanför din fastighet och kom ihåg att ta bort frön och frökapslar också.”
Jag skall alltså ”ta bort förkapslar”!
Dom borde lägga till en punkt:
”plocka upp hundbajs och se till att dammsuga/moppa gångytan minst 1 gång/vecka”
Detta kan vara det dummaste jävla skit jag läst!
Det blir ju motsatt effekt, då skiter man i allt istället.
Vi använder gatan på vintern. Kommunens trottoarer skottas inte så vi får ju gå på gatan när vi ska till lekplatserna. Innan snön smälte igen så tog vi snowracern för att det gick inte alls att gå med vagnen pga kommunen. Lite synd, ville ju ändå kunna ta springvagnen på helgerna.T Television_Set skrev:
Ja de kan ta bort barnbidraget helt och reducera avgiften till förskolan man knappt får använda =)
Men vi har dubb på skorna och väljer vi barnvagnen så sätter vi på dubbdäcken (jag har alla säsongens däck, man vill ju inte verka fattig)
Hundbajset skyfflar jag ut på gatan. Och jag sopar trottoaren, den har aldrig varit så fin som den är nu.T Thomas' skrev:Vilka jävla muppar:
”4. Rensa ogräs
Rensa ogräs och mossa på gångytan utanför din fastighet och kom ihåg att ta bort frön och frökapslar också.”
Jag skall alltså ”ta bort förkapslar”!
Dom borde lägga till en punkt:
”plocka upp hundbajs och se till att dammsuga/moppa gångytan minst 1 gång/vecka”
Detta kan vara det dummaste jävla skit jag läst!
Det blir ju motsatt effekt, då skiter man i allt istället.
Ska man plocka frön med pincett? Eller får man lov att åka ner till gatukontoret för att ta en dunk gift? Går det bra med glykol?
P Peter_Ker skrev:
För det är inte min mark! Varför skall jag göra någon annans arbete? Kommunen åker räkmacka på någon annans bekostnad.
Men som vanligt på Byggahus forumet, ”det är väl bara”
T Television_Set skrev:
”Skotta gratis”, hur tänker du nu om jag får fråga. Det är väl raka motsatsen, det är väl villaägarna som för fasen inte skall skotta gratis åt kommunen. Men det var kanske så du menade, för något annat är ju helt orimligt.
T Television_Set skrev:Var försvarar jag höga skatter? Det gör jag inte, jag anser däremot att skotta villaägares trottoarer inte är något skattepengar ska användas till. Som jag skrev tidigare, alternativet hade varit att införliva trottoaren i tomtytan och lagt det framtida underhållsansvaret på villaägaren. Typ ”Varje villaägare är skyldig att anordna och underhålla en hårdgjord gångbana till en bredd om minst en meter”.
Vill du ha snöröjt så kan du köpa tjänsten redan idag, men tvinga inte på mig skattefinansierad snöröjning!
Aha, som med fastighetsskatt som vi vackert skall betala vi som bor i hus, men som dom som bor i lägenhet slipper.
Där har du dina skatter, betala snöröjningen med min fastighetsskatt av ”MIN” trottoar som du kallar det.
Och där kom ” ⭐️ BÄSTA SVARET” i tråden, svårare än så är det inte! Over and out.O Orvar777 skrev:
För att översätta ansvaret för snöröjning och sandning till pengar har jag skickat in en förfrågan via Offerta.
Det kan ju vara intressant att se vad marknaden värderar arbetet till om det överhuvudtaget finns någon som vill ta på sig jobbet.
Det kan ju vara intressant att se vad marknaden värderar arbetet till om det överhuvudtaget finns någon som vill ta på sig jobbet.
Känns som en tabloid med "fake news" när man refererar och jämför med ytterligheterna som i det här fallet med "Ove" för att spetsa till det hela, när man inte gillar något.O Orvar777 skrev:
Det kan ju vara en isig uppförsbacke eller mängder med snö på trottoaren. Människor i rullstol eller med käpp och folk med barnvagnar behöver kunna ta sig fram även de.
Några få har inställningen att lagar och regler inte gäller dem, men de gäller för alla andra. Trafikregler är väl det vanligaste att några har för ovana att strunta i. Intressant detta.
Det skulle vara bra att få lite mer input från dig hur du egentligen tänker, om du inte har något emot det. Hur resonerar du?
För grannen och jag kommer att driva detta i samarbete med kommunen inför nästa säsong och är bra att ha mer kött på benen. Grannen är jurist så det passar bra.
Magnus Filip skrev:Känns som en tabloid med "fake news" när man refererar och jämför med ytterligheterna som i det här fallet med "Ove" för att spetsa till det hela, när man inte gillar något.
Det kan ju vara en isig uppförsbacke eller mängder med snö på trottoaren. Människor i rullstol eller med käpp och folk med barnvagnar behöver kunna ta sig fram även de.
Några få har inställningen att lagar och regler inte gäller dem, men de gäller för alla andra. Trafikregler är väl det vanligaste att några har för ovana att strunta i. Intressant detta.
Det skulle vara bra att få lite mer input från dig hur du egentligen tänker, om du inte har något emot det. Hur resonerar du?
För grannen och jag kommer att driva detta i samarbete med kommunen inför nästa säsong och är bra att ha mer kött på benen. Grannen är jurist så det passar bra.
Visst här finns en regel/lag som påvisar ditt ansvar. Men i detta fall anser jag den är felaktig. Jag väljer därav att ej följa den, det är inte o proportion till att misshandla någon. Snarare i klass med att inte blinka i en rondell eller att använda mobilen när man kör.
Hur som, det ingen riktigt svarat på som förespråkar detta är hur detta skall skötas när vederbörande är bortrest? Och svara inte att ”någon” granne får skotta, för det är inte alltid så enkelt. Mina grannar kanske tex är 90+, hur sköter dom trottoaren?
Hur skall jag då skotta kommunens mark, om jag veckopendlar tex och jobbar på annan ort. Ska jag då avstå mitt arbete för jag behöver sitta standby i hemmet för ev snö på kommunens trottoar?
Det går alltid att hänvisa till detta om någon får för sig att klaga på detta, ”ojdå, jag har varit bortrest” så skulle jag fortsätta så fort ”Ove” dök upp!