73 935 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Ja som tur är så händer det inte ett skit i dom flesta kommuner även om man skiter i sina "skyldigheter" från nån gammal tid. kom ihåg att ta upp det med politkerna inför val så kan man få nån rätsida på spektaklet..
Men i dom flesta kommuner så verkar man inte bry sig om det hela alls om hela villaområden skiter i detta skottande på allmän väg eller trottoar.
Men i dom flesta kommuner så verkar man inte bry sig om det hela alls om hela villaområden skiter i detta skottande på allmän väg eller trottoar.
Fullt rimligt att den som bygger och projekterar ett nytt område är med och betalar delar av gatorna men blir de sen kommunala borde driften betalas av skatten. Vägar inom ett område (inte för genomfart) ska självklart betalas av fastighetsägaren, ingen kommer ju och anlägger och underhåller en gång på min tomt, men inte heller får folk passera där.Claes Sörmland skrev:
Ett område där vägar inte är genomfartsvägar, inga bussar, skolor, affärer finns inom området skulle kunna vara privata, då får man även förvänta sig att tex bommar och privatskyltar sätts upp. Då bör skattemedel inte användas för att bekosta dessa.
Det bör nog vara max 40 som här och ganska lite trafik för att vara ok men här går det även tung trafik. Får se hur det utvecklar sig framgent.Rkarlsson skrev:
Lösningen där heter enskilt huvudmannaskap för detaljplanen och vägarna drivs då som en gemensamhetsanläggning. Då kan delägarna välja att sätta upp bom om de trivs med det.J JohanLun skrev:
Väldigt bra idé. Man kan väldigt lätt välja om man vill skotta själv eller betala för det. Fördelen blir när det sker i en organisation kan ingen smita undan. Eller som här på forumet slipper man folk som ojjar och beklagar sig för att man först har köpt en villa vid en trottoar och sedan inte orkar följa reglerna.A ArneTW skrev:
Jag skall föreslå det till en politiker som jag känner
Då börjar vi nalkas en modernare form av fastighetsskatt, den anden kanske bör stanna kvar i flaskan eller?Magnus Filip skrev:Väldigt bra idé. Man kan väldigt lätt välja om man vill skotta själv eller betala för det. Fördelen blir när det sker i en organisation kan ingen smita undan. Eller som här på forumet slipper man folk som ojjar och beklagar sig för att man först har köpt en villa vid en trottoar och sedan inte orkar följa reglerna.
Jag skall föreslå det till en politiker som jag känner
Jag tycker att alla hus utan trottoar själva borde få bekosta att anlägga en trottoar!
(eller, det tycker jag inte egentligen eftersom jag också har köpt ett hus utan trottoar, dessutom en hörntomt, så jag är rätt glad att jag slipper skotta, men jag klagar inte på grannarna längre ned på gatan som har trottoar om de inte skottar
)
Däremot tycker jag att det borde vara mer "rättvist", alla betalar skatt, då borde reglerna se mer lika ut. Jag kan nog tycka att där kommunen anser att det bör vara snöröjt ordentligt så snöröjer de, på de andra ställena så får givetvis boende själva röja sin trottoar men borde inte vara tvungna att göra det. I ett privat flerbostadsområde kan jag faktiskt tycka det är ok att kommunen plogar en genomfartsväg om servitut eller liknande finns och den nyttjas som "genomfartsled" (för gående/cyklande).
Vägar utan trottoarer i villaområden tycker jag själv borde ha 20km/h som hastighetsgräns, då barnen tvingas gå på gatan. Om kommunen inte vill ploga en ev trottoar borde det räknas som samma.
Nu faller snön, får se om man behöver ut och skotta.
(eller, det tycker jag inte egentligen eftersom jag också har köpt ett hus utan trottoar, dessutom en hörntomt, så jag är rätt glad att jag slipper skotta, men jag klagar inte på grannarna längre ned på gatan som har trottoar om de inte skottar
Däremot tycker jag att det borde vara mer "rättvist", alla betalar skatt, då borde reglerna se mer lika ut. Jag kan nog tycka att där kommunen anser att det bör vara snöröjt ordentligt så snöröjer de, på de andra ställena så får givetvis boende själva röja sin trottoar men borde inte vara tvungna att göra det. I ett privat flerbostadsområde kan jag faktiskt tycka det är ok att kommunen plogar en genomfartsväg om servitut eller liknande finns och den nyttjas som "genomfartsled" (för gående/cyklande).
Vägar utan trottoarer i villaområden tycker jag själv borde ha 20km/h som hastighetsgräns, då barnen tvingas gå på gatan. Om kommunen inte vill ploga en ev trottoar borde det räknas som samma.
Nu faller snön, får se om man behöver ut och skotta.
Nej, tycker inte det. Vägförening för snöröjning på trottoar är nog en bra lösning.P Pallewea skrev:
Massor av vägar på landsbygden har vägföreningar som bl.a. har hand om snöröjningen och alla får vara med och betala. Det är sträckan som räknas. Den som har längst betalar mest.
I stan blir det den som har längst trottoar betalar mer.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Tänkte inte så långt. Enklast för dem vore väl att starta en vägförening och ha en säsongsanställd som sköter om det.P Pallewea skrev:
Jag tycker att vi som inte vill ha trottoar borde få gräva väck dem. Lite som tv licensen. Eller så lägger vi all snöröjning på skatten, som tv licensen. Då blir det dubbelt så dyrt för alla. Alla ska väl vara mer ?J JohanLun skrev:Jag tycker att alla hus utan trottoar själva borde få bekosta att anlägga en trottoar!
(eller, det tycker jag inte egentligen eftersom jag också har köpt ett hus utan trottoar, dessutom en hörntomt, så jag är rätt glad att jag slipper skotta, men jag klagar inte på grannarna längre ned på gatan som har trottoar om de inte skottar)
Nu faller snön, får se om man behöver ut och skotta.![]()
Kanske en vägförening man tvingas vara med i och betalar efter inkomst, så slipper folkpensionär Agda 97 år lägga hela pensionen. Och de som går på trottoaren men inte har någon vid sin fastighet är också med och betalar. Det vore rättvist.Magnus Filip skrev:Nej, tycker inte det. Vägförening för snöröjning på trottoar är nog en bra lösning.
Massor av vägar på landsbygden har vägföreningar som bl.a. har hand om snöröjningen och alla får vara med och betala. Det är sträckan som räknas. Den som har längst betalar mest.
I stan blir det den som har längst trottoar betalar mer.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Trottoarskatt efter skostorlek kanske vore något?
Bra idé! Kanske ska de som trafikerar trottoaren med tex barnvagn, rullator, extremt stora skor alternativt snabba skor betala mer. Och givetvis ska de som har hund som ev kan skita på trottaren betala extra. Kanske trängselskatt kunde vara något. Speciellt om man skottat en ganska smal gång på trottoaren, då skulle trängselskatt vara bra.Fotografen skrev: