P
T Thomas' skrev:
Angående vad då?
Du kan ju klaga på att det läggs upp mängder med snö och be dem att inte göra det.

T Thomas' skrev:
i Uppsala kommuns regler står att läsa (enligt tidigare inlägg i tråden) följande:

”3. Skotta och sanda
Skotta och sanda på gångytan utanför din fastighet. Du får inte skotta ut snön från din tomt på gångvägen utanför din tomt.”

Det står ingenting om att jag är fråntagen ansvar om snöplogen skyfflar upp 20 kbm snö på min trottoar, vilket sker dagligen i vårat område, då skall jag alltså se till att skyffla bort detta dagligen? Även om det frusit stenhårt som en dag som denna? Jag skall dessutom kasta in detta på min egen tomt, 1 meter över muren.

Det är totalt orimligt.
Och inte orkar du läsa tråden heller, bara klampar in på slutet och vräker ur dig saker du tror...
Du har fel i allt.
I texten du citerar står det dessutom bara att du inte får vräka ut snön från DIN TOMT ut på trottoaren.

Edit, läs inlägg 192 av yours truly...

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
T
T Television_Set skrev:
Och inte orkar du läsa tråden heller, bara klampar in på slutet och vräker ur dig saker du tror...
Du har fel i allt.
I texten du citerar står det dessutom bara att du inte får vräka ut snön från DIN TOMT ut på trottoaren.

Om du hade hängt med lite i tråden hade du sett att jag citerat andra inlägg från början i tråden, kasta inte sten i glashus!

Men med det underförstått enligt dig, så skall jag alltså skyffla ut dessa 20 kbm på gatan menar du, om jag inte skall lägga det på min egen tomt.

T
Magnus Filip skrev:
Du kan ju klaga på att det läggs upp mängder med snö och be dem att inte göra det.

Ja eller skita i det helt enkelt, ligger det mängder med snö på trottoaren lär ju ingen gå där heller - Perfekt, problem solved!

T Thomas' skrev:
Om du hade hängt med lite i tråden hade du sett att jag citerat andra inlägg från början i tråden, kasta inte sten i glashus!

Men med det underförstått enligt dig, så skall jag alltså skyffla ut dessa 20 kbm på gatan menar du, om jag inte skall lägga det på min egen tomt.
Säger jag inte alls, du kan skita i dom 20m3, i samma ögonblick som de vräker upp snön på gångbanan så är det kommunens ansvar, men om det finns utrymme mellan vall och din tomt så ska den delen snöröjas.

T
T Television_Set skrev:
Säger jag inte alls, du kan skita i dom 20m3, i samma ögonblick som de vräker upp snön på gångbanan så är det kommunens ansvar, men om det finns utrymme mellan vall och din tomt så ska den delen snöröjas.

Var står den informationen om att jag är fritagen ansvaret?

T Thomas' skrev:
Var står den informationen om att jag är fritagen ansvaret?
I de två domarna jag hänvisar till. En del kommuner har det angivet i sina föreskrifter, och om de inte har det så gäller domarna som prejudicerande fortfarande

T Television_Set skrev:
I de två domarna jag hänvisar till. En del kommuner har det angivet i sina föreskrifter, och om de inte har det så gäller domarna som prejudicerande fortfarande
ska tillägga att det är SKR, kommunernas egen organisation som skriver att domarna fortfarande är praxis

Jag är glad att jag bor i en Komun som inte lägger ut detta på oss villaägare. Och inte har vi i Stockholm något jättestörre skatt av den anledningen. Klara regler om vilka trotoarer de skottar och vilka de inte skottar.
Vettigt även i de komuner där de själva går ut och säger att vi behöver platsen för att lägga snö på så ni behöver inte skotta.
Har varit med i mindre innerstad och försökt hålla trottoar ren och lagom när man åker därifrån kommer komunen och fyller upp trottoaren med snö igen. Så det slutade med att vi köra våran del efter komunen och petade ut det på gatan igen några gånger. Efter det blev det ändring och komunen tog även den trottoaren när de va ute och lät ägaren på andra sidan låta bli att hålla den ren för att det gick att lägga snö där.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag är glad att jag bor i en Komun som inte lägger ut detta på oss villaägare. Och inte har vi i Stockholm något jättestörre skatt av den anledningen. Klara regler om vilka trotoarer de skottar och vilka de inte skottar.
Det kanske är värt att påpeka att snöröjning är en liten post i en kommunal budget. Det som kostar är främst äldrevården och skola.

Jag har för mig att jag hittade en siffra på att det ligger på kring 200 kr per invånare och år i kostnad att låta kommunen också vinterhålla de gångytor som det finns privat ansvar för i detaljplanelagt område där kommunen är huvudman. Men nu hittar jag inte artikeln igen...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Kommunen är inte din mamma och pappa. (sorry om jag är elak nu, kunde inte hitta på andra ord).
Det är nog inte meningen att någon annan skall tänka ut åt dig hur du skall göra när du är bortrest. Du själv har ansvaret och du får lösa det själv, oavsett. Du kanske har någon granne som tittar till ditt hus när du har semester och du gör likadant för dem? Kan vara en väg....

Du väljer att inte följa lag som du anser vara felaktig. Tänk om alla gjorde som du! Då blir det anarki. Vill vi ha det så i landet? Tänkvärt. T.ex. spelar ingen roll om "alla" kör för fort på vägen och gör man själv också det, för att alla andra gör det, eller för att följa rytmen. Eller att de flesta kör lite onyktra och man själv också gör det. Det är fortfarande olagligt. Har oerhört svårt att förstå beteendet. Men bra att veta för vi kommer att få göra en del framåt för att lösa detta.

Imorse var det snorhalt på trottoarerna och bara några få hade sandat, tråkigt.
Om någon av de grannar du "hotat" åker till thailand i en månad nästa vinter. Tar du bollen och skottar till de i den månaden?

I lördags var det så halt att bilen gick i sidled i 50 på trafikverkets väg, kl 0750, tråkigt att de inte saltat.

• Gilla
Orvar777 och 1 till
  • Laddar…
P
T Television_Set skrev:
Var skall snön göras av när kommunen vräkt upp en halvmeter hög vall eller högre?

Rkarlsson skrev:
Om någon av de grannar du "hotat" åker till thailand i en månad nästa vinter. Tar du bollen och skottar till de i den månaden?

I lördags var det så halt att bilen gick i sidled i 50 på trafikverkets väg, kl 0750, tråkigt att de inte saltat.
Har du inte dubbdäck stanna hemma...

Rkarlsson skrev:
Var skall snön göras av när kommunen vräkt upp en halvmeter hög vall eller högre?
Är du tre?

som det skrivits otaliga ggr så behöver man inte flytta snön om kommunen använt trottoaren som snöupplag.

Är den bred nog kan du skotta en smalt stråk innanför vallen, går inte det kan du låta det vara eller kontakta kommunen för att klaga.

Jag tycker de här trådarna är en blandning mellan tragik/komik det finns ingen grupp boende som gynnats de senaste åren som
villaägare i stad och storstad men de är trots det de mest gnälliga typerna som inte lyfter ett finger för sig själv eller andra.

/ATW
/ATW

• Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
det finns ingen grupp boende som gynnats de senaste åren som
villaägare i stad och storstad
Gynnade eller inte...först beror det väl på om man köpt kåken för 20+ år sedan, eller i höstas...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.