Claes Sörmland
F Fields of Anfield Road skrev:
Med tanke på att Malmö har 170 kommunikatörer, bland annat en som hanterar badplatser, så vore det inte orimligt att man satsade lite pengar på snöröjningen också.
Nä nu narras du. Tänk på mitt blodtryck.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men varför vill du inte förstå vad diskussionen gäller?
Varför är det rimligt att den ena offentligägda markplätten skottas med skattemedel, men inte den andra?
Rimligare än att jämföra en trafikåder som E4 med en snutt trottoar.
Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare skotta en bit trottoar några gånger om året jämfört med resursslöseriet att göra det kommunalt. Det är fullt rimligt enligt dig att slänga ut 60 miljoner kronor extra på gångbanetraktorer för några snödagar om året.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Så om du jämför med gatstumpen inviud trottoaren. Då är det rimligt?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Och som sagt, det ÄR rimligt att som villaägare skotta en bit trottoar några gånger om året jämfört med resursslöseriet att göra det kommunalt. Det är fullt rimligt enligt dig att slänga ut 60 miljoner kronor extra på gångbanetraktorer för några snödagar om året.
Nej, det är inte rimligt.
Jag säger inte att jag är en varm anhängare av det system vi har, men i befinligt system ingår all skottning, men man har valt att flytta ut "viss skottning".

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
T Television_Set skrev:
Ett räkneexempel:

Malmö har 200 mil gångbana och 50 mil cykelbana, i snöväder behöver dessa skottas 2ggr vilket ger 500 mil som ska skottas på en dag. Om vi räknar snällt så säger vi att de kan skotta 5 mil om dagen, detta kräver då hundra gångbanetraktorer och hundra anställda. Dessutom behöver de ha jour och nattarbeta med vad det innebär i kostnader, för visst vill ni gå torrskodda till jobbet? Dessa traktorer ska sedan stå på förvaring de 350 dagar som det inte snöar i Malmö, och 290 dagar i Luleå och dom anställda som är så önskvärda på vintern är persona non grata resten av året.

Det är vad ett kommunalt skottningsansvar innebör, vill ni vara en av dom personerna, och vill ni betal vad det faktiskt kostar? Skulle inte tro det.
Ja för det är så jävla svårt att byta redskap på en liten traktor till gräsklippning. Det är exakt så de funkar i majoriteten av kommunerna i Skåne, våra byter till skär och sandlåda och skall ta gc väg. De 100 traktorerna bör väl ändå Malmöstad redan ha? Vi har nog 5-10 st i en by på 5000 personer och Malmö är 300 000 ?
Lägg sen till de privata som gör det för att kommunen inte kan gå ut i tid eller vill slita skär.

Såhär ser de ut, finns såklart i olika utförande. Men du kan slänga på klipparen till sommaren för att klippa grönområden. Hoppas vi aldrig får en vinter som 2010 med tanke på hur uselt de klarade en dag. (de har inte fixat sina egna vägar ännu trots snart en vecka sen det kom)
extrabilder3842121_large.jpg

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja för det är så jävla svårt att byta redskap på en liten traktor till gräsklippning. Det är exakt så de funkar i majoriteten av kommunerna i Skåne, våra byter till skär och sandlåda och skall ta gc väg. De 100 traktorerna bör väl ändå Malmöstad redan ha? Vi har nog 5-10 st i en by på 5000 personer och Malmö är 300 000 ?
Lägg sen till de privata som gör det för att kommunen inte kan gå ut i tid eller vill slita skär.

Såhär ser de ut, finns såklart i olika utförande. Men du kan slänga på klipparen till sommaren för att klippa grönområden. Hoppas vi aldrig får en vinter som 2010 med tanke på hur uselt de klarade en dag. (de har inte fixat sina egna vägar ännu trots snart en vecka sen det kom)
[bild]
Malmö har sökert massa traktorer ja, för att klara det de gör idag. Hur många till behövs för att skotta alla trottoarer i kommunen? Särskilt som du själv skriver att de inte klarade det de skulle 2010, utan villatrottoarer? Hur många traktorer ska snurra rundor på grönområdena på somrarna? Greenkort gräs?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Dessutom, varenda villaägare kommer att tycka att just deras lilla trottoarbit är den viktigaste i hela kommunen, ocg gapa och gasta för att kommunen inte plogat än.

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men varför vill du inte förstå vad diskussionen gäller?
Varför är det rimligt att den ena offentligägda markplätten skottas med skattemedel, men inte den andra?
Vi vet alla redan vad som är offentligt finansierat, och inte.
Mata inte trollet...
Självklart är denna delegeringsmöjlighet fullständigt skev och missanvänd.

”Min trottoar” är en av en handfull i hela kommunen där fastighetsägaren är ålagd att snöröja. Jag undrar lite hur det lirar med den övergripande likabehandlingsprincipen i offentlig förvaltning?

Det är vidare fullkomligt absurt att jag skulle kunna hållas skadeståndsskyldig utan att veta förutsättningarna. Vad är rimlig tid, och vilken aktsamhet är trottoarflanören skyldig att iaktta?

Vilka skor jag väljer för promenaden har större betydelse än om det är sandat eller ej.

Jag har inga som helst problem med att trottoaren inte snöröjs om nu kommunen inte vill, men inte f-n kommer jag göra det.

Som tur är tycks kommunen gjort bort sig i delegeringen, så den är inte giltig, Kan vara värt att kolla upp, det räcker inte att kommunen skickar en lapp eller skriver på hemsidan. Det ska framgå i ordningsstadgan.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Haha, troll har jag aldrig blivit kallad innan. Kul :)

P
T Television_Set skrev:
Malmö har sökert massa traktorer ja, för att klara det de gör idag. Hur många till behövs för att skotta alla trottoarer i kommunen? Särskilt som du själv skriver att de inte klarade det de skulle 2010, utan villatrottoarer? Hur många traktorer ska snurra rundor på grönområdena på somrarna? Greenkort gräs?
Jag ska vara tydlig. 2010 var bättre än 2021 EN DAG. Det snöade från 1000-typ 2000.
De satte igång närmre 1900. Och de har inte ens klarat av de egna trottoarerna fram till iallafall igår då vi fick ta barnet på snowracer för att barnvagnen gick inte ens att använda på gatan.

Hur ska de var rimligt att jag ska ta 1.5 meter hög tryckt vall när den stora traktorn som kom kunde gå en halvmeter till och dragit ut snön för att trycka bort det till skogsdungen.
Var ska jag göra av snön? De är ju fullt för att de har tryckt upp snön på trottoaren.
Den ena trottoaren är drygt 30 meter, den andra 15 meter, den ena trottoarens ände samlar de upp snö från vägen.
Tycker du då det är rimligt att jag som bor intill det ska ta bort snön?
Kanske rakt ut på gatan igen ?

Alla våra traktorer snurrar runt på grönområden, klipper gräs och samlar skit. Ganska rimligt att en storstad bör kunna sysselsätta 100 traktorer utan bekymmer.

P
T Television_Set skrev:
Dessutom, varenda villaägare kommer att tycka att just deras lilla trottoarbit är den viktigaste i hela kommunen, ocg gapa och gasta för att kommunen inte plogat än.
Verkligen inte. Den är snöfylld och jag kommer inte göra något alls åt den. ;)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Haha, troll har jag aldrig blivit kallad innan. Kul :)
Ledsen, men om man spammar inlägg om sådant man uppenbart inte vet något om, vare sig om vem utföraren är, livslängd på maskinpark, faktisk tidsåtgång eller för den delen kostnaden för maskin och förare, ...ja då får man dra trollkortet.

men jag förstår att det är kul o höja blodtrycket på folk ibland ;)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
O Ojpen skrev:
Ledsen, men om man spammar inlägg om sådant man uppenbart inte vet något om, vare sig om vem utföraren är, livslängd på maskinpark, faktisk tidsåtgång eller för den delen kostnaden för maskin och förare, ...ja då får man dra trollkortet.

men jag förstår att det är kul o höja blodtrycket på folk ibland ;)
Nej efter 21 år i renhållningsbranschen så vet man inget. Ungefär hur mång år till behöver jag innan jag vet något tror du?

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Nej efter 21 år i renhållningsbranschen så vet man inget. Ungefär hur mång år till behöver jag innan jag vet något tror du?
Gör man fel ska man be om ursäkt. Sorry! Inser att jag blandade ihop dina inlägg med en Patrik som också sprutade ut inlägg. det var hans räkneexempel jag avsåg, du var bara enveten i blodtryckshöjadet :D

Jag är lite avigt inställd till denna galenskap...

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Kan ni inte lägga upp en bild på en trottoar som har skottas av en villaägare? Skulle verkligen vilja se hur det ser ut :)

Rätt oväntat men lite kul hur engagerande den här tråden blev :rofl:
Själv tycker jag att friska bidragstagare under 65 år skulle kunna ta hand om kommunal skottning/sandning på vintern och gräsklippning/skräpplockning på sommaren, helst manuellt så blir det billigare och på köpet får vi en bättre genomsnittlig folkhälsa... :strong:

• Gilla
G-83 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.