Hej,

När vi svallade om taket på vårt hus så fick vi över en hel del råspontsluckor. Nu när jag håller på att renovera ovanvåningen så fick jag en tanke att man kanske kan använda dessa som undergolv? Är detta direkt olämpligt som undergolv? Ska man lägga den extra kostnaden och köpa golvspån?

Mvh

Råspont brukar vara i tjockleken 20 eller 22 mm. Detta enbart kommer inte leva upp till kraven på att motstå svikt/buktning och rörelser i golven. För att ha enbart massivt trä utan skruvlimmade spånskivor under måste golvbrädorna vara minst 25 mm tjocka.

Tillagt i redigering:
Gamla brädgolv brukar vara 28 mm eller i sällsynta fall 32 mm.

Jag sitter just nu och planerar inför att sätta massivt trägolv på en större yta, direkt på bjälklag. Även om brädgolven inte är direkt gratis så har jag insett att det faktiskt inte är någon större skillnad i pris. För brädgolvet måste du betala för brädor och skruv. Kanske en rulle grålumppapp om bjälklaget inte är 100% jämnt.

För andra moderna golv måste du betala för golvspån, skruv, lim, papp/foam och SEDAN det du vill lägga på golvet. Räknat per m2 tror jag det går rätt så jämnt ut; Byggmax golvspån kostar 100 kr/m2, sedan foam ca 10 kr/m2, och billigaste laminatgolvet ca 50 kr/m2. Vips är vi uppe i 160 kr/m2 och då för absolut billigaste laminatgolvet, där kvaliteten lär vara därefter och den sannolikt bara är att slänga när den blivit för sliten. Ett solitt brädgolv kan slipas flera gånger och dessutom färgas, lackas och skyddas på otaliga sätt.

Med brädgolv slipper man dessutom hålla på med lim och slipper kånka in/ut och storleksanpassa 60 x 180 cm spånskivor som väger 18kg styck, vilket alltid är en bonus.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.