Hej,

Jag har köpt ett vägguttag med usb ingångar som jag ska montera.

Det är snabbkoppling på dessa men de ser annorlunda ut mot de snabbkopplingar jag är van vid från Schneider.

Jag har 1,5mm FQ som ska in men det är mycket motstånd när jag försöker få in trådarna, så pass att kopparn viker sig istället för att glida in.

Jag är inte bekant med de gröna spakarna sen tidigare heller, känns väldigt klena.

Antar att jag gör nåt fel och vill inte råka ha sönder nåt så jag frågar er om vägledning här 😁

Det står även att uttaget ska monteras 50 cm från huvudändan på sängen, sängens ytterkant är cirka 25 cm bort från uttaget mitt, och 35 cm under det. Hur ska jag tänka här?

Är detta en rekommendation eller ett krav och varför är det så?

• Vägguttag med USB-ingångar och gröna snabbkopplingsspakar, sett från sidan på ett ljust träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med USB-ingångar och snabbkopplingar, med gröna spakar, visas framför vit bakgrund, redo för montering.
    Skapa konto
Även kardelerna går gärna ut på sidan av kopplingsplinten när kabeln väl går in (?) Enligt instruktionen ska bland annat FQ vara rätt kabeltyp.

• Närbild på en hand som håller i en kopplingsplint med en brun kabel, där kardelerna syns sticka ut vid sidan.
    Skapa konto
A
Texten om 50 cm från säng kanske har att göra med värmeutveckling och brandrisk. Jag är inte säker heller. Det enklaste är att fråga tillverkaren Schneider om du tänkt avvika. Det som händer är väl att tillverkarens ansvar upphör att gälla om den inte installeras enligt anvisningen med allt vad det innebär.

I fortsättningen skriv gärna fabrikat och modell så man slipper gissa så sparar det tid för alla. Jag antar att det är detta uttag:
https://www.se.com/se/sv/product/WD...banslutning-komplett-med-ram-blisterpack-vit/

Det ser ut som du anslutit det på rätt sätt. Känn efter att trådarna sitter bra. Det kan vara en ide att klippa av och skala upp 11 mm på nytt om det spretar kardeler.

A avh67f skrev:
Texten om 50 cm från säng kanske har att göra med värmeutveckling och brandrisk. Jag är inte säker heller. Det enklaste är att fråga tillverkaren Schneider om du tänkt avvika. Det som händer är väl att tillverkarens ansvar upphör att gälla om den inte installeras enligt anvisningen med allt vad det innebär.

I fortsättningen skriv gärna fabrikat och modell så man slipper gissa så sparar det tid för alla. Jag antar att det är detta uttag:
[länk]

Det ser ut som du anslutit det på rätt sätt. Känn efter att trådarna sitter bra. Det kan vara en ide att klippa av och skala upp 11 mm på nytt om det spretar kardeler.
Stort tack, det är rätt produkt. Ska tänka på det nästa gång 🙏

Jag kopplade in nya kablar till uttaget. Sen kopplade jag ihop de med wago i dosan istället för att vidarekoppla från uttaget plint, i och med hur trögt det kändes. Se bild.

• Nytt vägguttag kopplas med flera färgade kablar och Wago-kopplingar i en dosdosa, elkablar sticker ut från väggen.
    Skapa konto
A
Det är en bra ide.
Jag har aldrig använt detta uttag. Men det ser ut att vara någon typ av fjäderbelastad snabbkoppling så det bara är att föra in ledarna. Eventuellt måste du trycka in knappen så kardelerna inte viks.

M Mjolnir skrev:
Det står även att uttaget ska monteras 50 cm från huvudändan på sängen, sängens ytterkant är cirka 25 cm bort från uttaget mitt, och 35 cm under det. Hur ska jag tänka här?
Jag tror inte du behöver oroa dig. Troligen något säkerhetsavstånd som ska sörja för god ventilation för uttaget när det belastas. Är du orolig prata med Schneiders kundservice.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är en bra ide.
Jag har aldrig använt detta uttag. Men det ser ut att vara någon typ av fjäderbelastad snabbkoppling så det bara är att föra in ledarna. Eventuellt måste du trycka in knappen så kardelerna inte viks.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Troligen något säkerhetsavstånd som ska sörja för god ventilation för uttaget när det belastas. Är du orolig prata med Schneiders kundservice.
Jag ska skriva och fråga dem men det känns som du säger att det är säkerhet av skäl du beskriver.

Uppskattar dina svar jättemycket, kardelerna gick in fint till slut 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.