I mitt hus är det för få vägguttag.

Jag undrar vad som gäller enl lag och försäkringar.
Får jag skruva upp ett vägguttag och sätta dit en ledning och liksom dra ett nytt vägguttag till en annan plats. Blir ju då ett med en sladd längs en vägg.

Eller är det bättre (säkerhets- och lagligt/försäkringsmässigt) att använda mig av förlängningssladdar som jag klamrar fast och skruvar i väggen.

Eller är det elektriker som gäller?

tommib
Du får inte sätta upp nya vägguttag själv. Du får inte heler klamra/skruva fast förlängningssladdar i väggarna. Vill du ha flera permanenta uttag är det elektriker som gäller om du ska följa lagens bokstav.

Kabelkanal då?

Allt som är avsett att användas i en starkströmsanläggning är "behörighetskrävande". Så även kanalen om den är till för just starkström.

tommib tommib skrev:
Du får inte sätta upp nya vägguttag själv. Du får inte heler klamra/skruva fast förlängningssladdar i väggarna. Vill du ha flera permanenta uttag är det elektriker som gäller om du ska följa lagens bokstav.
Hur är det att ha förlängningssladdar? Medför de en risk?

Möjligtvis om du snubblar över kabeln.
Förlängningskabel får ses som något temporärt och inte en fast installation.
Dock finns det bra väggfäste som griper omkring en förgreningsdosa som kanske kan användas. Lägger du sedan den medföljande kabeln i en kabelkanal längs golvsockeln tex.så blir det en acceptabel lösning som både kan anses säker och estetiskt tilltalande.

Njaaa. Någon enstaka skarvsladd har väl de flesta av oss, mer eller mindre permanent lagd till en lampa eller något.

Att ha en "skog" av skarvkablar innebär några risker, den mest uppenbara är att man går och snubblar på dem. Sedan skall man generellt undvika att koppla in strömkrävande prylar, som är igång längre perioder via skarvkabel. Ex. värmeelement. Skarvkabeln innebär ju att den stora strömmen passerar fler kontakter, en kontakt är alltid en svag punkt. Det innebär (liten) risk för glapp, överhettning och därmed brand. Man skall nog inte överdriva risken.

Det vanligaste är nog ändå att man använder skarvkablar till lampor, mobilladdare, Tvn osv. Detta är prylar som använder så låga strömmar att risken är obefintlig.

Man skall av princip aldrig dra en skarvkabel från ett rum till ett annat, eller innifrån till en plats utanför huset. Det beror på att det finns olika skyddsregler för olika typer av rum och miljöer, så om man drar in el från ett annat rum, så kan man sätta elsäkerheten ur spel i det rum man drar till.

Dessutom ska man vara medveten om att på dom flesta skarvkablar så har man en lägre area på trådarna 1 mm2 är mycket vanlig, i alla fall dom som man för en billig penning kan köpa lite över allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.